برنامه خرید تکلیفی گوشت قرمز و بی‌میلی عشایر در کرمان


برنامه خرید تکلیفی گوشت قرمز و بی‌میلی عشایر در کرمان

کرمان - ایرنا - بررسی شرایط خرید دام حذفی عشایر برای تامین بخشی از نیاز کشور از جمله موارد مطرح شده در ستاد تنظیم بازار استان کرمان بود؛ برنامه ای که با استقبال عشایر مواجه نشده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در این جلسه روز دوشنبه اعلام شد که براساس ابلاغ دستورالعمل گوشت دام مازاد یا حذفی عشایر با قیمت ۳۰ هزارتومان (دام زنده) خریداری و با نرخ ۶۵ هزارتومان در کشتارگاه و ۶۹ هزارتومان برای مردم ازطریق تعاونی‌ها عرضه شود که استقبال جامعه عشایری را به همراه نداشته است.

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان کرمان در این زمینه توضیح داد: دستورالعمل خرید دام حذفی عشایر در خرداد امسال ابلاغ شده است اما عشایر با این دستورالعمل موافق نبودند.

احمد مسعودی افزود: با توجه به مخالفت عشایر سراسر کشور تعیین قیمت دام زنده به استان ها واگذار و در نهایت مصوب شد دام زنده هر کیلو ۳۰ هزار تومان در محل کشتارگاه از عشایر خریداری شود.

وی بیان کرد: این دستورالعمل در مهرماه که زمان کوچ عشایر و آبستن بودن دام بود ابلاغ شد، بنابراین تاکنون موفق به خریداری هیچ دامی نشده ایم.

مدیرکل امور پشتیبانی امور دام استان کرمان تصریح کرد: برای تعیین قیمت گوشت گرم، دو جلسه برگزار شد و در نهایت در هفته گذشته قیمت گوشت گرم در محل کشتارگاه ۶۵ هزار تومان که با اضافه کردن پنج درصد سود، قیمت برای مصرف کننده ۶۹ هزار تومان اعلام شده است.

وی همچنین بعد از این جلسه در توضیح این موضوع در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تصریح کرد که این برنامه تکلیفی ابلاغ شده و به علت اینکه با قیمت بیشتر، دام عشایر را در بازار می‌خرند، عشایر تاکنون دام هایشان را در قالب این فرآیند نفروخته اند و از این برنامه استقبال نکرده اند.

به گزارش ایرنا بررسی تامین کالاهای اساسی، ضرورت تدوین برآورد نیاز استان در این زمینه و برنامه ها برای تامین گوشت مرغ از جمله دیگر موارد مطرح شده در این جلسه بود.

استاندار کرمان در این باره تاکید کرد: میزان مصرف کالاهای اساسی استان توسط دستگاه ها برآورد شود تا این کالاها به وفور در دسترس مردم باشد.

زینی وند گفت: گزارش های تجمیعی برای تامین کالاهای استراتژیک توسط دستگاه ها آماده شود تا سهم استان در تصمیم گیری مشخص باشد.

وی ادامه داد: نیازهای شمال و جنوب استان کرمان باید در ستاد تنظیم بازار به طور جداگانه مشخص و تجمیع شود.

علی زینی وند با اشاره به لزوم رصد سامانه جامع تجارت بر تقویت کارکرد این سامانه تاکید و خاطرنشان کرد: با انجام فرآیند الکترونیکی در سامانه، نظارت ها تسهیل می شود.

وی تصریح کرد: حذف ارز ترجیحی(۴۲۰۰ تومانی) در مجموع به نفع مردم و باعث تقویت تولید داخلی و جلوگیری از فساد در تامین و توزیع کالاها خواهد شد.

استاندار کرمان همچنین ضمن تقدیر از همراهی بسبج در موضوع تنظیم بازار یادآور شد: بسیج ظرفیت های خوبی دارد و باید حق الزحمه و امکانات مالی برای این نهاد در این ماموریت ها مشخص شود.

وی در ادامه با اشاره به کسری جوجه یکروزه در استان کرمان اظهار داشت: برای تامین جوجه یکروزه از تخم مرغ نطفه دار استفاده می شود که واردات آن خوب است.

کالاهای اساسی کرمان و نیاز به ۲۴ هزار میلیاردتومان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان نیز در این جلسه گفت:براساس آمار سال‌های قبل ۱۴ قلم کالای اساسی استان نیازمند تامین مالی ۲۴ هزار میلیارد تومان، معادل ۲۸۴ میلیون دلار ارز است.

مهدی حسینی نژاد افزود: به همین منظور پیشنهادشده از محل تسهیلات با نرخ ۱۲ درصد از طریق سیستم بانکی برای تامین کنندگان این کالاها هماهنگی های انجام شود.

وی بیان کرد: همچنین از محل صادرات استان نیز نسبت به تامین ارز مورد نیاز کالاهای اساسی به روش تهاتر اقدام شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان اطهار داشت: نیاز جوجه یکروزه استان ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه در ماه است که ۷۰۰ هزار قطعه کمبود داریم که بایستی سازمان جهاد و کشاورزی برای تامین آن از سایر آستان ها اقدام کند.

وی تصریح کرد: توزیع مرغ فقط از طریق سامانه تجارت و پست انجام می شود و با هر گونه توزیع خارج از این سیستم برخورد صورت می گیرد.

حسینی نژاد افزود: مسئولیت مدیریت تامین کالاهای اساسی به سازمان جهاد کشاورزی واگذار شده که بازرسان صمت به این نهاد معرفی می شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عجیب ترین لباس الناز شاکردوست در اکران جدیدترین فیلم ! / این استایل بعید بود !