آب و راه دو محور اصلی توسعه هستند/بیش‌از 100 پروژه ریز و درشت در اولویت قرار دارد


آب و راه دو محور اصلی توسعه هستند/بیش‌از 100 پروژه ریز و درشت در اولویت قرار دارد

استاندار لرستان، با اشاره به اینکه در سفر اخیر رئیس‌جمهور به استان بیش‌از 100 پروژه ریز و درشت در اولویت قرار دارد، گفت: در این میان آب و راه به‌عنوان محورهای توسعه در اولویت قرار دارند.

فرهاد زیویار، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ما در رابطه با روان‌آب‌ها از سهم خودمان استفاده نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: اگر سدهایی که از ۱۰ درصد تا ۹۰ درصد پیشرفت دارند، تکمیل شده و مورد حمایت قرار بگیرند، تقریباً یک میلیارد مترمکعب به ذخایر آب لرستان اضافه می‌شود که تا ۱۰ تا ۲۰ کفایت می‌کند.

زیویار، با اشاره به این‌که ما دو سد مهم معشوره و بختیاری را داریم، عنوان کرد: تفاوت بین این دو سد این است که هزینه ساخت و تکمیل سد معشوره حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است، که خود بنده اولویت اول خود را براساس توان خود قرار می‌دهیم یعنی سدی که چندین شهر را تحت پوشش قرار می‌دهد.

استاندار لرستان، ادامه داد: آب محور توسعه است و اگر نباشد گردشگری، زندگی و معاش رونق پیدا نمی‌کند، همین منطقه کوهدشت به یک منطقه پرخطر تبدیل شده چراکه نخبگان از استان خارج‌ شده در صورتی که اگر به کوهدشت نخبه‌پرور توجه کنیم با خیلی از شهرهای بزرگ کشور بهتر است.

وی با اشاره به اینکه در استان ظرفیت‌هایی داریم که قابل مقایسه با چیزی نیست، تصریح کرد: آب خیلی مهم است مخصوصاً جاهایی که ما امکان راه‌اندازی و تکمیل پروژه‌هایمان را داریم.

زیویار ادامه داد: سد معشوره حدود یک میلیارد متر مکعب و سد بختیاری به تنهایی پنج میلیارد مترمکعب به بالا امکان ذخیره‌سازی آب را دارد، ساخت آن برق‌آبی بوده و بزرگترین سد دنیا به حساب می‌آید اما امکان ساخت آن فعلاً وجود ندارد.

این مسئول گفت: به جز سد بختیاری هرکدام از طرح‌ها تکمیل و طی چهار ساله به بهره‌برداری برسد مسائل استان در این حوزه از نظر زیرساختی حل می‌شود.

استاندار لرستان، افزود: دیگر محور توسعه در استان راه است، لرستان بدون راه در بن بست قرار دارد، لرستانی که در یک دوره‌ای به کوریدور شامل به جنوب معروف بوده، کوریدور شرق به غرب فعلاً روی کاغذ است و تا برخی از پروژه‌ها تکمیل نشود این موضوع مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

وی تصریح کرد: ماحصل راه، فرودگاه و راه‌آهن خیلی برکات و ثمراتی را در بر دارد، ماحصل آن‌ها گردشگری است، در حال حاضر پروازهای منظمی در استان وجود ندارد، ماحصل راه‌آهن بندر خُشک، اشتغال و ... است.

زیویار عنوان کرد: در سفر استانی رئیس‌جمهور حدود ۱۰۰ پروژه خُرد و درشت در حوزه‌هتی مختلف کشاورزی، شیلات، راه‌های فرعی و اصلی، مطالبات سیل و... در دستور کار قرار گرفته‌ است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل