آتش‌سوزی باعث مهاجرت درختان می‌شود


آتش‌سوزی باعث مهاجرت درختان می‌شود

نتایج تحقیقات گذشته نشان داده گونه‌های جانوری، گیاهی و درختی با تغییر آب‌وهوا به مکان‌هایی با شرایط مناسب‌تری برای رشد و تولید مثل مهاجرت می‌کنند. این مکان‌های جدید برای گیاهان، معمولا ارتفاعات بالاتر و خنک‌تر است.

به نقل از ویفروم، قبل از اینکه تغییرات آب‌وهوایی باعث سرگردانی درختان شود، آتش‌سوزی‌های با شدت کم و استاندارد به هدایت درختان به مکان‌های بهتر کمک می‌کند. آتش‌سوزی‌های جنگلی تغییر محدوده را برای گونه‌های درختی تسریع می‌کند و روشی طبیعی برای حفظ سلامت جنگل‌هاست.

نتایج بررسی‌های جدید برخی از اولین شواهد تجربی را ارائه می‌دهد آتش‌سوزی‌ها با کاهش رقابت گونه‌های ثابت در حال تسریع روند تغییر دامنه گونه‌های درختی است.

درختان مهاجر در جنگل‌های غرب ایالات‌ متحده با تغییر شرایط آب‌وهوایی با تغییر به سمت مکان‌های خنک‌تر یا مرطوب‌تر در حال حرکت هستند. مطالعه جدید منتشر شده در Nature Communications سوالاتی در مورد چگونگی مدیریت زمین در عصر تغییر اکوسیستم‌ها مطرح می‌کند.

اوری هیل، محقق اصلی این بررسی و دانشجوی کارشناسی ارشد زیست‌شناسی در دانشگاه استنفورد کالیفرنیا اظهار کرد: نیروهای پیچیده و وابسته، آینده جنگل‌ها را شکل می‌دهد. گونه‌های جانوری و گیاهی با تغییر اقلیم دامنه خود را به سمت شرایط مناسب برای رشد و تولید مثل تغییر می‌دهد.

نتایج تحقیقات گذشته نشان داده است که محدوده‌های گیاهی با سرعت متوسط تقریبا پنج فوت در سال به سمت ارتفاعات بالاتر و خنک‌تر تغییر می‌کند. در بسیاری از مطالعات این تغییر دامنه از میزان تغییرات آب‌وهوایی عقب‌تر بوده و نشان می‌دهد برخی از گونه‌ها ممکن است در زیستگاه‌های نامناسب رها شود.

عواملی که بر توانایی گونه‌های گیاهی برای همگام‌ شدن با تغییرات آب‌وهوایی تاثیر می‌گذارند، کلید حفظ جمعیت سالم درختان غالب در جنگل‌های غربی است اما تا حد زیادی مرموز باقی مانده‌اند.

آتش‌سوزی باعث مهاجرت درختان می‌شود

هیل و کریس فیلد، مدیر موسسه محیط‌زیست استنفورد وودز، برای درک بهتر فاصله، جهت و سرعتی که در دامنه درختان در حال تغییر است، به بررسی چگونگی آتش‌سوزی جنگلی(غرب ایالات‌ متحده)، محرک قوی و گسترده ساختار و ترکیب اکوسیستم در محیط‌ زیست پرداختند.

محققان با استفاده از داده‌های سرویس جنگل‌های ایالات‌ متحده جمع‌آوری‌ شده از بیش از ۷۴ هزار قطعه در ۹ ایالت‌ غربی گونه‌های درختی را شناسایی کردند که محدوده‌های خود را در پاسخ به گرما و خشکی‌های اخیر به سمت مکان‌های خنک‌تر و مرطوب‌تر تغییر می‌دهند.

آنان میزان این تغییر دامنه را بین مکان‌هایی که در اثر آتش‌سوزی سوخته و نسوخته بودند مقایسه کردند.

هیل و فیلد از مقایسه هشت گونه نهال با درختان بالغ همان گونه دریافتند تغییرات در مناطق سوخته و نسوخته بسیار وسیع است. اگرچه این تجزیه‌وتحلیل عملکردی را برای چگونگی تسریع تغییر دامنه برای درختان خاص توسط آتش‌سوزی آشکار نکرد اما محققان فرض می‌کنند که مناطق سوخته با سایبان‌های باز رقابت کمتری با سایر گونه‌های گیاهی دارد.

این یافته‌ها نه تنها نشان می‌دهد که آتش‌سوزی می‌تواند مهاجرت درختان را تسریع کند بلکه برخی از گونه‌ها ممکن است از طریق رقابت، تغییر دامنه سایر گونه‌ها را کاهش دهند.

فیلد می‌گوید: این مطالعه عملکردی طبیعی ارائه می‌دهد که می‌تواند به جنگل‌ها کمک کند تا زمان مواجهه با مقادیر اندکی تغییرات آب‌وهوایی سالم بمانند همچنین روشی را نشان می‌دهد که فرآیندهای اکوسیستم اغلب دارای چندین لایه کنترل هستند که بر ارزش درک دقیق برای مدیریت موثر تاکید می‌کند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس