معرفی استاندار و نگاه به فعال‌سازی ظرفیت‌های خراسان جنوبی


معرفی استاندار و نگاه به فعال‌سازی ظرفیت‌های خراسان جنوبی

بیرجند - ایرنا - نهمین استاندار خراسان جنوبی در حالی آغاز به کار کرد که در سفر وزیر کشور به این استان، نگاه دولت به فعال‌سازی ظرفیت‌ها در زمینه‌های مختلف و دادن اختیارات بیشتر به استانداران مورد تاکید قرار گرفت.

به گزارش ایرنا "جواد قناعت" که در جلسه چهارشنبه سوم آذر ماه هیات وزیران به عنوان استاندار خراسان جنوبی رای اعتماد گرفت، روز دوشنبه (هشتم آذر) با حضور وزیر کشور در بیرجند رسما معرفی شد.

احمد وحیدی که صبح دیروز برای معارفه استاندار ایلام به این استان رفته بود، از غرب راهی شرق کشور شد و هواپیمای حامل وزیر و همراهانش ساعت ۱۳ در فرودگاه بین‌المللی شهید کاوه بیرجند به زمین نشست.

"جواد قناعت" استاندار جدید و "حمید ملانوری" استاندار سابق خراسان جنوبی با هم به استقبال وزیر کشور آمدند و رییس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی نیز به نمایندگی از سه نماینده دیگر استان در مراسم استقبال حضور داشت.

وزیر کشور بدو ورود به بیرجند در جمع خبرنگاران فعال شدن ظرفیت‌های استان از جمله مرز را جزو برنامه‌های دولت سیزدهم اعلام کرد.

وحیدی گفت: بازارچه‌های مرزی برای توسعه اقتصاد استان‌های مرزی حائز اهمیت است لذا نگاه دولت بر فعال‌سازی هرچه بیشتر آنهاست.

وزیر کشور که به استانی با چهار شهرستان مرزی آمده بود، افزود: بازگشایی برخی موارد که قبلا تعطیل بوده از طریق دیپلماسی فعال با کشورهای همسایه باید انجام شود.

خراسان جنوبی با ۳۳۱ کیلومتر طولانی‌ترین مرز مشترک ایران با افغانستان در شرق کشور را دارد و فعال‌سازی بازارچه‌های مرزی در سفر نوزدهم شهریور رییس جمهوری به این استان هم مورد تاکید و در زمره مصوبات این سفر قرار گرفت.

آیت الله سید ابراهیم رییسی در سومین سفر استانی خود به خبرنگاران گفت: مرز تهدید نیست بلکه فرصت است و یکی از فرصت‌های مرز، بهره‌برداری اقتصادی و مبادلات مرزی ساکنان در جمهوری اسلامی ایران با کشور همسایه است.

وی گفت: در استان‌های دیگر هم گفتیم که فعال شدن بازارچه‌های مرزی می‌تواند به گسترش صادرات و توسعه آن بینجامد که امر مبارکی است همچنین وضع اقتصادی مرزنشینان را سامان می‌دهد و هم می‌تواند به امنیت مرزها کمک کند.

رییس جمهوری بیان کرد: فعال شدن بازارچه‌های مرزی کار بسیار مهمی است که در سفر قبلی به خراسان جنوبی هم تاکید کردیم موضوع بازارچه‌ها را باید دنبال کنند و مسوولان بعضی اقدامات را انجام دادند که در این سفر هم مورد تاکید قرار می‌گیرد.

۲ ماه و نیم بعد از آن سفر، وزیر کشور که برای معرفی اولین استاندار خراسان جنوبی در دولت سیزدهم به بیرجند آمده بود، با تاکید بر اینکه بهره‌برداری بهینه از ظرفیت‌های خراسان جنوبی اقتصاد استان‌های همجوار را هم رونق خواهد داد گفت: به منظور تعاملات مرزی، اقتصاد و دیپلماسی مرزی در کنار مردمان عزیز افغانستان هستیم.

معرفی استاندار و نگاه به فعال‌سازی ظرفیت‌های خراسان جنوبی

وحیدی در آیین تکریم و معارفه استاندار خراسان جنوبی که در سالن فرهنگسرای شهر بیرجند برگزار شد، اظهار داشت: امید است در تبادلات اقتصادی و تعاملات با مردم افغانستان بتوانیم مرزهایمان را از نظر اقتصادی توسعه دهیم تا به مردم آن کشور کمک شود.

وی با تاکید بر اینکه جذب سرمایه‌گذاری در مرز زمینه دارد و شدنی است گفت: این موضوع چه برای مرزنشینان و چه داخل استان حایز اهمیت است و می‌تواند سرمایه‌گذاری صادرات محور باشد که نیاز مردم مسلمان این منطقه را برطرف کنیم.

خراسان جنوبی می‌تواند الگوآفرین باشد

وزیر کشور وسعت استان و ظرفیت‌های کویری آن را یادآور شد و گفت: خراسان جنوبی از این حیث می‌تواند الگوآفرین باشد و این برای کشور هم بسیار مهم است.

وی وجود قطب شترداری در استان را یکی از ظرفیت‌های موجود عنوان کرد که می‌تواند فعال شود و افزود: ظرفیت‌ها فراوان است لذا می‌توان از این ظرفیت‌ها به عنوان الگوی پیشرفت و توسعه برای دیگر استان‌ها هم استفاده کرد.

وحیدی با بیان اینکه خراسان جنوبی استانی کم‌آب اما دارای استعدادهای خدادادی است گفت: ظرفیت‌های کشاورزی و دامداری حایز اهمیت است و این الگوسازی می‌تواند با وجود محدودیت‌های آبی صورت گیرد.

مشارکت سیاسی مردم خراسان جنوبی در عرصه‌های مختلف از جمله رتبه اول این استان در کشور از نظر میزان مشارکت در انتخابات ۲۸ خرداد امسال، موضوع دیگری بود که در سخنان وزیر کشور، استانداران سابق و جدید به آن اشاره و از این ویژگی ممتاز به نیکی یاد شد.

وزیر کشور این موضوع را افتخارآفرین دانست و گفت: مشارکت بالا در انتخابات مختلف نشان می‌دهد چقدر مردم خراسان جنوبی فرهنگی و بصیر هستند.

استاندار جدید خراسان جنوبی هم در این مراسم و در همین ارتباط گفت: مشارکت مردم خراسان جنوبی در تمام انتخابات‌ نشان از این است که مردم استان به نظام مقدس جمهوری اسلامی خیلی پایبند هستند ولی کمترین بهره را از منابع ملی می‌برند.

شاخص‌های اقتصادی استان وضعیت خوبی ندارد

جواد قناعت که پیش از انتخاب به عنوان استاندار خراسان جنوبی، معاون امور توسعه مدیریت و منابع بنیاد مستضعفان بود و سابقه استاندار گلستان و معاونت سیاسی و امنیتی استانداری مازندران را در کارنامه مدیریتی خود دارد، افزود: متاسفانه وقتی شاخص‌های اقتصادی و رونق اقتصادی را مشاهده می‌کنیم، می‌بینیم که این استان رتبه خوبی ندارد، به عنوان مثال سهم بخش کشاورزی ما از تولید ناخالص داخلی بخش کشاورزی کشور، ۱.۳ درصد است یعنی رتبه بیست و هفتم کشور که اصلا رتبه خوبی نیست.

وی گفت: سهم بخش صنعت استان ما از صنعت کشور ۲ دهم درصد است و رتبه سی و یکم کشور را داریم یا در بخش خدمات رتبه بیست و نهم کشور را داریم که اینها همه نشان می‌دهد علیرغم اینکه کارهای خوبی در گذشته صورت گرفته، خراسان جنوبی در آیتم‌های رشد اقتصادی وضعیت خوبی ندارد.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: فضای بسیار خوبی در دولت، مجلس و قوه قضاییه ایجاد شده است و خراسان جنوبی علاوه بر ظرفیت‌هایی که در استان دارد، پتانسیل‌هایی هم در کشور دارد و الان زمان حرکت و تحول است.

معرفی استاندار و نگاه به فعال‌سازی ظرفیت‌های خراسان جنوبی

لزوم تقویت وحدت، انسجام و همدلی از موضوعات مورد تاکید در این نشست بود و وزیر کشور با اشاره به وحدت بین شیعه و سنی در خراسان جنوبی گفت: امید است با وجود نماینده ولی فقیه در استان، نمایندگان انقلابی مجلس و حضور اقشار مختلف مردم شاهد اتحاد و همدلی بیشتر باشیم.

وحیدی با بیان اینکه امروز تلاش برای حل مسایل بیش از پیش یک نیاز است گفت: در شرایط فعلی فعالیت بخش خصوصی و سرمایه‌گذار مجاهدانه است و کسی که اشتغال ایجاد و ثروت تولید می‌کند کارش معادل جهاد محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر تکریم سرمایه‌گذاران بخش خصوصی اظهار داشت: تمامی زمینه‌ها برای ورود سرمایه‌گذاری در راستای پیشرفت و توسعه استان خراسان جنوبی فراهم است و عزم دولت نیز بر رفع سریع موانع است.

موضوعی که رییس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی هم بر آن تاکید کرد و گفت: رفع مشکلات نیازمند همگرایی است و باید از همه افکار و ظرفیت‌های استان برای رفع موانع استفاده شود که در این راستا نمایندگان استان در کنار استاندار جدید خواهند بود.

حجت الاسلام مجید نصیرایی با ابراز خرسندی از شکل‌گیری اتحاد در بین قوای سه‌گانه کشور اظهار امیدواری کرد که در خراسان جنوبی نیز این اتحاد همگانی شکل بگیرد.

وی به روند انتخاب استاندار و جمع‌بندی نمایندگان مردم در این زمینه اشاره کرد و گفت: سوابق درخشانی که آقای قناعت در استان گلستان داشت مجمع نمایندگان استان را به این نتیجه رساند که وی از جهات فکری و گفتمانی و سوابق انقلابی امتحان پس داده است.

نماینده مردم فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی به ویژگی دیگر استاندار جدید گریزی زد و گفت: در استان گلستان که به لحاظ سیاسی متفاوت با برخی استان‌ها بوده و گرایش‌های سیاسی پررنگ است برخی آقایان که از لحاظ سیاسی همفکر ما نیستند هم از آقای قناعت به نیکی یاد کردند لذا در تعامل و ارتباط درون استانی نیاز به همین نکته است.

وی افزود: با شناختی که از استاندار جدید خراسان جنوبی دارم، انسانی خوش‌فکر و بی‌حاشیه و نسبت به ارزش‌های نظام، مستحکم و بدون تعارف است که با همه ظرفیت‌ها می‌تواند کار کند.

نصیرایی گفت: استاندار سابق را فرزند انقلاب می‌دانیم زیرا ریشه و اساس وی انقلابی و ارزشی است که در خانواده مومن و مذهبی رشد یافته‌اند و امید است از ظرفیت ایشان در جاهای دیگر استفاده شود و ما از آقای ملانوری راضی هستیم.

معرفی استاندار و نگاه به فعال‌سازی ظرفیت‌های خراسان جنوبی

اما استاندار سابق که ۱۳ ماه در خراسان جنوبی خدمت کرد، گفت: در زمان پیک سوم کرونا وارد استان شدم و همه تلاش‌ها بر این متمرکز شد که با مدیریت بومی و هماهنگی بین دستگاهی از آن پیک گذر کنیم و امروز بعد از گذشت یک سال و اندی تجربیات موفقی در این استان به برکت نظام کسب کردیم.

حمید ملانوری که آبان پارسال استاندار خراسان جنوبی شد و پیش از آن مدیرکل سیاسی وزارت کشور بود، افزود: علیرغم اینکه طی یک سال گذشته به‌واسطه پایان کار دولت، انتخابات، انتقال دولت، شیوع کرونا و حوادث مرز شرایط بسیار سختی داشتیم اما خدا توفیق داد و توانستیم با استفاده از تجارب و دانش سال‌های خدمت آنچه مدنظرمان بود را در حد توان عملیاتی کنیم.

وی گفت: برنامه‌محوری از اصول اولیه کار ما در خراسان جنوبی بود و برگزاری انتخابات و پایان کار دولت تاثیری در دنبال کردن برنامه‌ها نداشت، برای همه دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی در سال جاری برنامه‌ اجرایی و توسعه‌ای تعریف کردیم تا براساس این برنامه به اهداف مورد نظر برسند.

استاندار سابق خراسان جنوبی گفت: همه منابع توسعه در خراسان جنوبی وجود دارد و زیبنده نیست که با این ظرفیت‌ها و منابع به عنوان یک استان کمتر توسعه‌یافته و محروم از آن یاد شود.

وی اظهار داشت: خراسان جنوبی با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد، بیش از این باید در مسیر توسعه قرار گیرد و از مجموع ۱۱ شهرستان استان در حال حاضر ۲ شهرستان توسعه‌یافته و بقیه محروم هستند.

ملانوری گفت: خراسان جنوبی که ۵۹ کانی معدنی دارد، دارای چهار اثر ثبت جهانی و حدود هزار اثر ثبت ملی است، سه محصول استراتژیک زعفران، زرشک و عناب دارد، دارای راه‌های مواصلاتی غنی، مرز مشترک و منابع انسانی غنی است که می‌تواند زمینه‌ساز توسعه استان باشد.

درخواست برای استاندار ویژه خراسان جنوبی

رییس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی در آیین تکریم و معارفه استاندار به عنوان نماینده بخش خصوصی از وزیر کشور درخواست کرد که استاندار جدید خراسان جنوبی را به عنوان استاندار ویژه‌ ببینند تا این استان دارای یک امتیازی باشد و در دولت بیش از گذشته بتوان راه‌حل‌های خوبی برای استان در نظر گرفت.

استدلال مرتضی صفدری‌زاده این بود که خراسان جنوبی می‌تواند با معادن قوی و محصولات استراتژیک شاخص از جمله زعفران، زرشک، عناب و انار همچنین مرز مشترکی که با کشور در حال توسعه افغانستان دارد، بیش از گذشته روی ریل توسعه قرار گیرد.

این درخواست سبب شد که خبرنگاران در حاشیه مراسم معارفه استاندار خراسان جنوبی نظر وزیر کشور را بپرسند و او گفت: استان خراسان جنوبی ویژگی‌های منحصر به‌فرد دارد و ظرفیت‌های معدنی، کشاورزی و فرهنگی از خراسان جنوبی یک استان ویژه می‌سازد که پشتکار و پیگیری مردم به اضافه توجهات دولت ان شاء الله نتیجه‌اش این خواهد شد که مشکلات استان با سرعت بیشتری حل و فصل شود.

وزیر کشور ادامه داد: طبیعتا وظیفه وزارت کشور این است که به دنبال تامین تجهیزاتی باشد که برای کل کشور دنبال می‌کند و خراسان جنوبی هم یکی از استان‌هایی است که وقتی نیازمندی‌هایی دارد، وزارت کشور موظف است برای رفع این نیازها اقدام کند.

وی فعال کردن ظرفیت‌های خفته در استان و هم جهت کردن آنها را مهمترین مسوولیت استانداران اعلام کرد.

به گفته وحیدی استانداران مسوولیت‌های مختلفی برعهده دارند که مهمترین مسوولیت آنان حفظ دفاع و همبستگی و فعال کردن ظرفیت‌های خفته در استان و هم جهت کردن آنها، تهیه طرح پیشرفت استان و حرکت بر مدار پیشرفت استان با جمع تمام توانمندی‌های بخش خصوصی و آحاد مردم همراه با فسادستیزی، مردم‌داری و اخلاق‌مداری است.

معرفی استاندار و نگاه به فعال‌سازی ظرفیت‌های خراسان جنوبی

استاندار جدید خراسان جنوبی در مراسم معارفه خود درباره برنامه‌هایش نیز گفت: کادرسازی یکی از برنامه‌های در دستور کار است تا نیروهای جوان، انقلابی، باسواد، باانگیزه و تازه‌نفس پست‌های کلیدی استان را برعهده بگیرند.

جواد قناعت افزود: برنامه‌ اصلی دولت سیزدهم ایجاد تحول انقلابی در بخش‌های مختلف و حوزه‌های مدیریتی است و تحول به معنای جوان‌گرایی در مسوولیت‌ها است.

وی گفت: خراسان جنوبی نیروهای با استعداد و با انگیزه‌ای دارد ولی کادرسازی خوبی تا الان انجام نشده است.

استاندار خراسان جنوبی ابرچالش امروز این استان را خشکسالی و بی‌آبی دانست و اظهار داشت: انتقال آب خلیج فارس به استان را به‌جد پیگیری می‌کنیم اما همه استان در این زمینه باید دیده شود.

دغدغه‌های مردم در اولویت است

وی با بیان اینکه دغدعه‌های مردم خراسان جنوبی جزو اولویت‌هایش خواهد بود گفت: از تلاش‌های آقای ملانوری در طول دوره خدمتی ایشان تشکر می‌کنم و برای ایشان توفیق، سربلندی و خدمت در سنگرهای دیگر نظام را خواهانم.

وی تحول را احیای اعتماد و امید در مردم از طریق یکی کردن حرف و عمل مسوولان دانست و اضافه کرد: به این معنا که توزیع عادلانه اعتبارات براساس ظرفیت‌های هر منطقه باشد، تحول یعنی مردمی بودن، ارتقای شفافیت‌ها و انضباط مالی که مشروعیت مسوولان نظام است.

قناعت گفت: یکی از موضوعاتی که شخص رییس جمهوری دنبال می‌کنند این است که مسوولان باید انضباط و طهارت مالی داشته باشند.

وی از تحول به معنای خرد جمعی و تکیه بر عقلانیت نام برد و افزود: خراسان جنوبی با وجود ظرفیت‌های معدنی، شرایط کشت برای محصولات ارزشمند کشاورزی و هم مرز با کشور افغانستان، وسعت زیاد و جایگاه سیاسی و جغرافیای کلیدی متاسفانه در شرایط قابل قبولی به لحاظ شاخص‌های توسعه اقتصادی قرار ندارد.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه این استان تولیدکننده نخست زرشک در کشور است گفت: اما مردم دغدغه فروش محصول را دارند که باید به این سمت کمک کنیم تا زرشک به قیمت واقعی به فروش برسد و با پیگیری‌های صورت گرفته این قول را به مردم می‌دهم که طی دو یا سه هفته آینده زرشک باقیمانده روی دست مردم را با قیمت خوب به فروش برسانیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های مردم خراسان جنوبی بازگشایی بازارچه‌های مرزی استان است اضافه کرد: یکی از دغدغه‌ها و پیگیری‌های بنده بازگشایی بازارچه‌های مرزی این استان خواهد بود و موضوع پایدارسازی بازارچه ماهیرود و احیا و توسعه مرز یزدان را پیگیری خواهیم کرد.

معرفی استاندار و نگاه به فعال‌سازی ظرفیت‌های خراسان جنوبی

یادی از رفیق دیرینه شهید

وزیر کشور که در آغاز سفر به خراسان جنوبی در گلزار شهدای بیرجند حضور یافت و به مقام شامخ ۲ هزار شهید خراسان جنوبی ادای احترام کرد، به همراه خانواده شهید سردار سرلشکر محمدناصر ناصری که ۱۷ مرداد سال ۱۳۷۷ در مزار شریف افغانستان به شهادت رسید، بر سر مزار شهیدان ناصری و بصیری‌پور (اولین شهید مدافع حرم خراسان جنوبی) نیز حضور پیدا کرد.

وی شامگاه دوشنبه در آخرین برنامه سفرش در یادواره سردار سرلشکر شهید حاج محمدناصر ناصری و مجاهدین بدون مرز خراسان جنوبی شرکت کرد که با حضور نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی، استانداران جدید و سابق، جمعی از مسوولان و قشرهای مختلف مردم در حسینیه جماران بیرجند برگزار شد و از شهید ناصری به عنوان رفیق دیرینه یاد کرد.

وحیدی گفت: توفیقی برای من بود که در این مراسم به یاد رفیق دیرینه‌ام شهید محمدناصر ناصری در آیین گرامیداشت ایشان و در محضر خانواده این شهید باشم.

وی افزود: شهید ناصری نقش بسیار مهمی در انسجام جبهه مجاهدین افغانستان داشت و ایران هم آن زمان وظیفه‌اش بود که در کنار ملت ایران باشد، همچنان که الان هم هست.

وزیر کشور گفت: شهید ناصری که توفیق داشتم در محضر این شهید باشم، یک ویژگی ممتازی داشتند و شهادت حق ایشان بود؛ شخصیتی استوار، متین و مسلط بر خود، بسیار فداکار، خوش فکر و باهوش و شخصیتی که تسلط روحی با اطرافیان داشت و با تمام وجود در خدمت مردم افغانستان بود.

وی این را هم گفت که اگر جامعه ما امروز در برابر انواع مشکلات، مقاومت می‌کند و تاب‌آوری بالایی دارد به خاطر این است که از مکتب شهدا درس گرفته است.

هنگام حضور وزیر کشور در گلزار شهدای بیرجند چند تن از شهروندان که حضور وزیر را مغتنم شمرده بودند، مشکلات و درخواست‌های خود را با وی مطرح کردند و برخی از آنان نیز نامه خود را بدون واسطه به دست وزیر کشور رساندند.

وحیدی نیز در گفت و گوهای کوتاه با این افراد برای پیگیری خواسته‌های آنان قول مساعد داد.

استان خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دولت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر