بازگشایی مدارس ابتدایی یکی از چالش‌های حوزه بهداشت است


بازگشایی مدارس ابتدایی یکی از چالش‌های حوزه بهداشت است

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: یکی از چالش‌های ما در حال حاضر بازگشایی مدارس ابتدایی است چون از طرفی رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط دانش‌آموزان ابتدایی کمی سخت است و این گروه سنی هنوز واکسن دریافت نکرده‌اند و از طرف دیگر زیرساخت‌های استاندارد برای آموزش به لحاظ تهویه و... در برخی مدارس فراهم نیست.

بنا بر ابلاغیه آموزش و پرورش، مدارس ابتدایی از اول آذر ماه بازگشایی شد، اما در شرایط فعلی، آیا زیرساخت‌های لازم برای بازگشایی مدارس به خصوص در دوره ابتدایی، فراهم شده و آیا دانش‌آموزان مجاب به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حد استاندارد شده‌اند؟

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی نیشابور در همین زمینه در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: در حال حاضر یکی از چالش‌هایی که در حوزه بهداشت، با آن مواجه هستیم بحث بازگشایی مدارس ابتدایی است چرا که از طرفی رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط دانش‌اموزان ابتدایی و مجاب کردن آن‌ها به رعایت پروتکل‌ها کمی سخت است و از طرف دیگر این دانش‌آموزان در گروه سنی زیر ۱۲ سال هستند و واکسن نزده‌اند.

عصمت تقی‌آبادی اظهار کرد: متاسفانه در برخی از مدارس پروتکل‌ها آن طور که باید رعایت نمی‌شود، همچنین در شرایط فعلی، زیرساخت‌های لازم برای آموزش حضوری در بعضی از مدارس ابتدایی مهیا نیست.

وی ادامه داد : معاونت بهداشت بر میزان رعایت پروتکل‌ها در مدارس نظارت داشته و به همین منظور بازدیدهایی از مدارس توسط گروه بهداشت محیط و واحد مدارس انجام می‌شود و در این بازدیدها بر اساس چک لیست‌هایی که از طرف وزارتخانه ابلاغ شده و کشوری است، موارد مورد نظر چک می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: زدن ماسک توسط صد در صد دانش‌آموزان کلاس، رعایت فاصله اجتماعی بین دانش‌آموزان در کلاس و در زنگ تفریح، وجود تهویه مناسب در کلاس، وجود مایع دستشویی در سرویس‌های بهداشتی و وجود مایع ضدعفونی کننده در راهروها از جمله مهمترین مواردی است که بر اساس این چک لیست برای مدارس تکمیل می‌شود.

در بحث تهویه کلاس‌ها دچار مشکل هستیم

تقی‌آبادی مطرح کرد: رعایت فاصله اجتماعی در زنگ تفریح و عدم تهویه مناسب کلاس‌ها از جمله مواردی است که متأسفانه در برخی از مدارس زیاد رعایت نمی‌شود.

وی بیان کرد: در بحث تهویه کلاس‌ها ما بعضا دچار مشکل هستیم، به ویژه اینکه در اکثر کلاس‌ها تهویه از طریق باز گذاشتن در و پنجره‌های کلاس است و چون بعضی از روزها هوا سرد است این امکان وجود نداشته و تهویه کلاس دچار مشکل می‌شود.

اگر در یک کلاس ۲ نفر علامت‌دار شده و تست آن‌ها مثبت شود کل کلاس نباید ۲ هفته آموزش حضوری داشته باشند.

وی در ادامه به شرایط حضور دانش‌آموزان در کلاس اشاره کرد و افزود: اگر در مدرسه‌ای در یک کلاس یک دانش‌آموز علامت‌دار بوده و تستش مثبت شود، آن دانش‌آموز تا دو هفته نباید به مدرسه برود، همچنین اگر در یک کلاس دو نفر علامت‌دار شده و تست آن‌ها مثبت شود، کل کلاس نباید دو هفته آموزش حضوری داشته باشند و معلم کلاس نیز چنانچه در کلاس‌های دیگری هم تدریس دارد، کل کلاس‌هایش باید به مدت دو هفته به صورت مجازی برگزار شود.

وی همچنین تأکید کرد: چنانچه در یک مدرسه، ۲ کلاس و یا بیشتر دانش‌آموزان علامت‌دار شده و تست آن‌ها مثبت باشد کل مدرسه باید دو هفته تعطیل شود و این موضوعی است که در بسیاری از موارد رعایت نمی‌شود.

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: تا کنون نزدیک به ۹۰ درصد از معلمان شهرستان نیشابور واکسینه شده‌اند و ۹۰.۵ درصد دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۷ سال نیز دوز اول واکسن و حدود ۶۵ درصد نیز دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند.

وی در ادامه به لزوم تزریق دوز سوم واکسن برای سالمندان اشاره کرد و در این زمیمه گفت: حدود ۵۵ هزار و ۵۶۶ نفر در شهرستان نیشابور سالمندان هستند که تقریبا ۱۰ درصد از کل جمعیت شهرستان را شامل می‌شوند و تا کنون نیز ۶ درصد این گروه سنی برای تزریق دوز سوم مراجعه کرده‌اند که این آمار در سطح استان آمار خوبی است و تا حدودی استقبال خوب بوده است.

بازگشایی‌ها و برداشتن محدودیت‌ها باید در گرو رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشد

معاون درمان دانشکده علوم پزشکی نیشابور نیز در رابطه با بازگشایی‌ها و به خصوص بازگشایی مدارس گفت: ما به هیچ عنوان مخالف بازگشایی‌ها و برداشتن محدودیت‌ها نیستیم اما نکته‌ای که مهم است و کارشناسان درمان و بهداشت بر آن تأکید دارند، این است که این بازگشایی‌ها و برداشتن محدودیت‌ها باید در گرو رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشد.

قاسم مشار موحد اظهار کرد: در مورد بازگشایی مدارس، فقط رعایت پروتکل‌ها از سوی دانش‌آموزان مدنظر نیست بلکه آنچه علاوه بر رعایت پروتکل‌ها از سوی دانش‌آموزان اهمیت دارد، فراهم بودن زیرساخت‌های لازم در مدارس است که مربوط به شرایط مدیریتی آموزش است.

وی ادامه داد: هر فضای فیزیکی با توجه به متراژی که دارا است ظرفیت‌های خاصی دارد و اگر این ظرفیت‌ها توسط تیم مدیریتی مدرسه رعایت شود و جمعیت دانش‌آموزان در کلاس‌ها به خوبی کنترل شده و به استاندارد لازم نزدیک شود، در نیل به هدفمان موفق خواهیم بود.

وی یادآور شد: در حال حاضر مدارسی هم هستند که پروتکل‌های آموزشی را به خوبی رعایت می‌کنند و توصیه ما این است که یاد بگیریم با این ویروس به طور مسالمت‌ آمیزی زندگی کنیم و تلاش کنیم شرایط اجتماعی را به شرایط عادی برگردانیم.

هنوز کمتر از یک هفته از بازگشایی مدارس در کشور نگذشته است، اما بنا بر گزارش‌های رسیده از طرف والدین، ظاهرا پروتکل‌های بهداشتی در مدارس ابتدایی آن طور که باید رعایت نمی‌شود و حتی حضوری شدن آموزش‌ها در بعضی مدارس، آموزش‌های آنلاین همزمان را هم، با چالش‌هایی مواجه کرده است و باز هم، این والدین هستند که در کشاکش دغدغه‌ آموزش و سلامت مجبورند یکی را انتخاب کنند؛ با وجود این مشکلات و تلاش‌ها اگر چه همه از جمله والدین نیاز به آموزش حضوری و اهمیت آن را درک می‌کنند اما در برهه‌ای که هنوز دانش‌اموزان ابتدایی واکسن تزریق نکرده‌اند و زیرساخت‌های مدارس در این فصل سرما در بسیاری موارد به سختی مهیا می‌شود و یا نمی‌توان آن زیرساخت‌ها را مهیا کرد، بازگشایی و به خصوص اجبار دانش‌آموزان ابتدایی به حضور در مدرسه موجب نگرانی برخی از والدین شده است...

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوبله خنده دار رضا شفیعی‌جم به زبان کُردی!/ ویدئو