نظارت محیط‌بانان خراسان شمالی بر زیستگاه‌های حیات وحش افزایش یافت


نظارت محیط‌بانان خراسان شمالی بر زیستگاه‌های حیات وحش افزایش یافت

بجنورد- ایرنا- فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت زیست خراسان شمالی گفت: با توجه به فصل جفت‌گیری وحوش در این فصل، حضور  محیط بانان در مناطق مختلف و زیستگاه ها بیشتر شده است تا از شکار غیرمجاز جلوگیری شود.

محمدحسین صالحی روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در این فصل از سال، حضور شکارچیان در مناطق مختلف بویژه در مناطق آزاد بیشتر می شود از این رو محیط بانان در حالت آماده باش هستند تا نظارت ها و پایش ها را افزایش دهند.

وی با بیان اینکه امسال مجوز شکار داده نشده است اما احتمال حضور غیرمجاز شکارچیان و اقدام به شکار در مناطق زیاد است، گفت: البته این تخلف در مناطق آزاد بیشتر رخ می دهد از این رو تدابیر لازم اندیشه شده تا خاطیان شناسایی شود.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت زیست خراسان شمالی گفت: بیشتر شکارچیان دستگیر شده در استان در مناطق آزاد مرتکب تخلف شده اند.

صالحی خاطرنشان کرد: در سال های اخیر، گرانی ها و افزایش قیمت گوشت سبب شده تا رغبت به شکار بویژه شکار چهارپایان بیشتر شود.

وی تاکید کرد: از شکارچیان درخواست می شود از اقدام به شکار در این فصل به جد اجتناب کنند زیرا این امر تاثیر نامطلوب در کاهش جمعیت حیات وحش خواهد شد.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت زیست خراسان شمالی افزود: تلاش داریم تا با تشدید پایش ها در این فصل، جمعیت حیات وحش استان با تهدید روبه رو نشود.

بر اساس این گزارش نیمه نخست امسال تخلف صید غیرمجاز آبزیان سه مورد، شکار غیرمجاز پرندگان ۱۰ مورد و شکار غیرمجاز پستانداران ۲۰ مورد ثبت شده است و در این مدت زنده گیری پرندگان ۱۱مورد، زنده گیری پستاندارن ۱۰مورد و شروع به شکار ۱۷ مورد گزارش شده است.

در ۶ ماهه امسال ۱۱ قبضه سلاح غیرمجاز و ۱۹ قبضه سلاح مجاز از متخلفان کشف و ضبط شده است.

در خراسان شمالی ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور زیست دارد و ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود در کشور، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه موجود کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند که برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و پارک های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را که محل زیست پلنگ ها می باشد، با گستره ۱۹۷ هزار هکتار مدیریت می کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق