لاجوردی: سینمای مستند مانع روایات ساختگی رسانه‌های بیگانه است


لاجوردی: سینمای مستند مانع روایات ساختگی رسانه‌های بیگانه است

تهران- ایرنا- نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اهمیت سینمای مستند، گفت: آثار مستند با روایت دقیق و اثربخش، می‌تواند مانع قرائت‌های دلخواه و ساختگی رسانه‌های بیگانه از وضعیت جامعه شود.

زهره سادات لاجوردی در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا درباره اهمیت سینما به عنوان ابزار تاثیر بر افکار عمومی، اظهار داشت: فرهنگ عرصه بروز و ظهور قدرت نرم است، ابزار آن نیز از همین جنس به شمار می‌آید. در سینما به‌دلیل قرارگیری همه عناصر ارتباطی از قبیل تصویر، صدا و موسیقی در کنار یکدیگر، قوی‌ترین ابزار انتقال فرهنگ شکل می‌گیرد. در این میان، ویژگی ممتاز سینمای مستند این است که آثار این بخش، نه براساس تخیل و ذهنیت نویسنده بلکه براساس واقعیت جامعه ساخته شده و تصویری عینی از موضوع به نمایش می‌گذارد.

وی افزود: طبیعتاً این نگاه عینی و دست نخورده، اثرگذاری پایدار و عمیقی خواهد داشت. سینمای مستند با روایت دقیق و اثربخش، مانع روایات دلخواه و ساختگی رسانه‌های بیگانه از وضعیت جامعه می‌شود، همچنین این امکان را فراهم می‌کند که حوزه‌های مختلف را از زوایای مختلفِ انتقادی، تشویقی، تاکیدی و غیره زیر ذره‌بین قرار داده و زمانی که این امر عاری از نگاه شعار به معنای واقعی مستند باشد، اثر فرهنگی مطلوب را به جا می‌گذارد.

ارتقای قدرت سینمای مستند و به طور خاص جشنواره «سینماحقیقت» در نقش‌آفرینیِ فرهنگی به مولفه‌های مختلفی وابسته بوده که شایسته است مورد توجه فعالان این عرصه قرار گیرد. گذر از سوژه‌های انفرادی به سمت جریان‌سازی فرهنگی در سینمای مستند از آن جمله است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، گفت: پرداختن به مضامینی که مخاطب در آن زمینه کنجکاو است و مضامینی که به دغدغه جامعه تبدیل شده، می‌تواند ارتباط عمیق بین پیوند فرهنگی میان جامعه و جشنواره سینمای مستند ایجاد کند.

وی افزود: بسط امکانات جهت حضور و استفاده حداکثری از این رویداد مانند توسعه ظرفیت فضای مجازی به نوبه خود می‌تواند امکان حضور طیف وسیع‌تری از افراد و استعدادها را در این قبیل جشنواره‌ها فراهم سازد. با بهره‌مندی حداکثری از سرمایه اجتماعی، پرورش خلاقیت و ایده‌پردازی نوآورانه در سینمای مستند باید به سمت اقبال عمومی و دیده شدن آثار این حوزه حرکت کرد که در نهایت به افزایش تعامل بین فیلمساز و جامعه می‌انجامد.

لاجوردی تاکید کرد: بسط این جشنواره به گروه‌های سنی مختلف به‌ویژه نوجوانان و جوانان از جمله عوامل مهم دیگر برای ارتقا و جامعیت‌بخشی به قدرت نقش‌آفرینی اجتماعی و فرهنگی این رویداد خواهد بود.

این نماینده مجلس، درباره بعد امیدآفرینی جشنواره «سینماحقیقت»، گفت: امیدواری موتور محرکه هر جامعه است که فقدان آن منجربه یاس و رکود جامعه می‌شود. با وجود امیدواری ضمن رشد ظرفیت‌های فردی و اجتماعی، خلاقیت، نوآوری و اراده جهت تغییر و بهبود شرایط افزایش می‌یابد. متاسفانه واژه امید در سال‌های اخیر مورد سوء استفاده سیاسی و ابزاری قرار گرفت و معیشت مردم با کلمه‌ رمز «امید» به گروگان گرفته شد. این مسأله حاکی است که ناامید کردن مردم، مهم‌ترین راهبرد دشمن برای پیشروی در عرصه‌های مختلف و تسخیر و به رکود کشاندن اراده ملت بوده است.

امروز راهبرد کلیدی دشمن، بر محور القای یاس و ناامیدی در میان مردم است و رسانه‌های وابسته به آنها، شبانه‌روز در شیپور ناامیدی می‌دمند، زیرا تخریب روح امیدواری در جامعه، هوشمندانه‌ترین استراتژی دشمن برای در نطفه خفه کردن اراده ملت‌هاست. از آنجاکه بین رسانه و امید ارتباط تنگاتنگی وجود دارد؛ گسترش امیدواری از رسالت‌های خطیر رسانه و به‌ویژه آثار سینمایی است. لذا سینمای مستند باید به تأسی از این رویکرد ضمن تقویت مولفه‌های موثر بر امیدواری اجتماعی‌، به رسالت خود عمل کند.

لاجوردی ادامه داد: امروز آثار سینمای مستند ایران به صورت بین‌المللی نیز رصد می‌شود و مستندسازان ضمن اینکه قرار است چشم بینا و زبان گویای مسائل جامعه باشند نباید از تأثیر آثار مستند بر ترسیم چهره کشور در عرصه بین‌الملل غفلت بورزند. به تصویر کشیدن محدودیت‌ها ضمن نمایش نقاط قوت، نمادی از توانایی و خلاقیت‌ یک مستندساز است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، گفت: جامعه برای تغییر و حرکت به سمت رفع مشکلات و معضلات خود باید حال خوبی داشته باشد و این حال خوب با ارائه آثاری بدون نمایش روزنه‌های امید در تضاد است. با روایت این اتفاقات در کنار نقاط قوت باید اثری کامل و جامع ارائه داد و بدین نحو از دل مشکلات، روایتی واقعی ارائه کرد که منشأ زندگی، رشد، تولید و عزت است و ضمن ارائه واقعیت، انگیزه مخاطب برای نقش‌آفرینی در بهبود حال جامعه را تقویت می‌کند.

وی ادامه داد: در گام دوم انقلاب نیز ایجاد شور و نشاط به ویژه در نسل جوان، تلاش برای رسیدن به مطلوب و ایجاد امید نسبت به آینده نظام و کشور دارای اهمیت بسزایی است که جشنواره «سینماحقیقت» می‌تواند با جریان‌سازی فرهنگی و اجتماعی در این راستا، گام‌های موثری به سمت نقطه مطلوب بردارد.

لاجوردی درباره رویکرد مجلس نسبت به موضوعات سینمایی و اینکه تا چه اندازه برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و هنری ضروری است گفت: وظیفه مجلس در این رابطه قانون‌گذاری جهت تسهیلگری امور است، زیرا بایدها و اولویت‌ها در زمینه تولید محصولات فرهنگی ازجمله در حوزه سینما منوط به دستور و ابلاغ قوانین نیست بلکه این بایدها از دل مطالبات مردمی، دغدغه اقشار مختلف جامعه و نیز احصای نیازها از سوی اهالی فرهنگ و رسانه نشأت می‌گیرد.

وی عنوان کرد: ما نباید درگیر و دار رفع مشکلات و مقتضیات روزمره امر هنر و فرهنگ راکد و ایستا باقی بمانیم، بلکه باید برنامه‌ریزی کلان میان مدت و بلند مدت انجام دهیم تا در مواقع کمبودها و تنگناهای مالی، هم‌افزایی قوای انسانی رافع محدودیت‌ها باشد.

از دیدگاه مجلس، نقش فرهنگ و هنر در استقلال، پیشرفت، توسعه، و نشاط جامعه کم نظیر بوده و این دو در کنار هم از عوامل مهم در تحول جامعه هستند و در همین راستا برگزاری رویدادهای فرهنگی به‌عنوان فرصتی کم نظیر جهت ترویج، رونق و تبادل اندیشه‌های مختلف، مورد توجه است.

این نماینده مجلس ادامه داد: در بعد لزوم برگزاری جشنواره‌ها باید به نظام ارزشیابی جشنواره‌ها توجه داشت. کیفیت رویدادهای فرهنگی مانند جشنواره‌ها حائز اهمیت بسیاری است که نباید فدای کمیّت این رویدادها شود. در برگزاری جشنواره‌ها باید اهداف و کارکرد مشخص باشد و با ارائه آثار فاخر و ارزش‌گذاری مناسب به نوعی برندسازی ملی و بین‌المللی نیز صورت بگیرد. تعامل فرهنگی و حضور هنرمندان و هنردوستان از دیگر محورهای مهم در نظام ارزشیابی جشنواره‌هاست.

لاجوردی خاطرنشان کرد: نکته دیگری که شاید تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته این است که جشنواره‌ها در بخش‌های پژوهشی مانند بررسی و تبیین مسائل جهان معاصر، اتفاقات روز، وقایع خاورمیانه و مانند آن، فعال‌تر و موثرتر عمل کند.

پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» به دبیری محمد حمیدی‌مقدم از ۱۸ تا ۲۵ آذر برگزار می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ثروت هنگفت رئیس سامسونگ اعلام شد/ عکس