تلفن همراه باعث از بین رفتن دوستی ها می شود


طی سال های اخیر و رواج تلفن های همراه، شاهد کاهش ارتباط کلامی افراد با...

تلفن همراه باعث از بین رفتن دوستی ها می شود

طی سال های اخیر و رواج تلفن های همراه، شاهد کاهش ارتباط کلامی افراد با یکدیگر هستیم و بسیاری از افراد زمان زیادی را صرف کار با تلفن های همراهشان می کنند. این موضوع سبب شد تا پژوهشگران به بررسی تاثیر این موضوع بر زندگی انسان بپردازند.

به گزارش سیناپرس، احتمالا بارها با این صحنه مواجه شده اید که یک گروه خانوادگی یا دوستانه به رستورانی وارد شده و پس از سفارش غذای خود با تلفن همراهشان مشغول شده و بی توجه به یکدیگر در حال رد و بدل کردن پیام و چک کردن ایمیل یا شبکه های اجتماعی خود می شوند.

از منظر روان شناسی این پدیده یعنی نادیده گرفتن اطرافیان به واسطه استفاده از تلفن همراه با اصطلاح "Fphubbing" شناخته می شود و بررسی های انجام شده نشان می دهد تکرار این عادت می تواند تأثیر مخربی بر روابط شما داشته باشد.

به گزارش سیناپرس، در همین راستا تیمی از پژوهشگران دانشگاه جورجیا به بررسی دقیق این موضوع پرداختند که چرا برخی از ما نمی توانیم حتی زمانی که می دانیم این کار غلط است، استفاده از تلفن همراه در جمع را متوقف کنیم. اعضای این تیم تحقیقاتی در مطالعات خود به بررسی دقیق این پدیده پرداخته و پنج نکته مهم را کشف کردند.


۱. افراد افسرده بیشتر از تلفن های همراه خود در جمع استفاده می کنند

به گفته محققان، افراد افسرده، روان رنجور و مضطرب اجتماعی که تعاملات آنلاین را به حضوری ترجیح می دهند، بیشتر دچار پدیده Fphubber بوده و همچنین به احتمال زیاد بدون کنترل روی رفتار خود از گوشی های هوشمندشان استفاده می کنند.

۲.افراد موفق کمتر از تلفن همراه در جمع استفاده می کنند


یافته های پژوهشگران نشان می دهد افرادی که ویژگی های شخصیتی مطلوبی مانند قابلیت همکاری، مودب بودن و قدرت ایجاد روابط دوستانه دارند، به میزان بسیار کمتری دچار پدیده Fphubbing شده و به طور کلی سعی می کنند هماهنگی اجتماعی مناسب را حفظ و از تعارض اجتناب کنند. آنها همچنین استفاده از تلفن را از سوی افرادی که با آن‌ها همراه هستند، بی ‌ادبی می ‌دانند.


۳. Fphubbing معمولا در گروه اتفاق می افتد

اگر در یک گروه سه نفره یا بیشتر هستید، احتمال زیادی وجود دارد که حداقل یک نفر بی توجه به سایرین در گوشی تلفن خود غرق شود. اغلب این افراد فکر می کند که هیچ کس متوجه آن ها نمی شود زیرا آنها در یک محیط گروهی هستند.به گزارش سیناپرس، این منطق به ویژه در محل کار بسیار رایج است و به کرات دیده شده زمانی که یک همکار در حال صحبت کردن است، فرد مقابل در حال تایپ یک متن یا ارسال پیام از تلفن همراه خود بوده و تصور می کند کسی به وی توجه ندارد.


۴. هر چه بیشتر به تلفن همراه معتاد شوید، کیفیت دوستی هایتان کم می شود

مطالعات قبلی نشان می ‌داد افراد هر چه بیشتر از تلفن‌ های خود در حضور دوستان نزدیک استفاده کنند، طرف مقابل رضایت کمتری از آن رابطه احساس می ‌کند. به گزارش سیناپرس، به عبارت دیگر، مردم از گوشی های هوشمند خود به عنوان راهی برای اجتناب یا فرار از شرایط استفاده کرده و غرق شدن در تلفن همراه در زمان مراوده با سایر اشخاص، این پیام را القا می کند که شما از همکلامی با وی رضایت ندارید.


۵. چه باید کرد؟

به گفته پژوهشگران یک راه ساده برای جلوگیری از استفاده بی اراده از تلفن همراه در جمع های خانوادگی و دوستانه وجود دارد و راهکار پیشنهاد شده این است که گوشی خود را برگردانید. روان شناسان همچنین توصیه میکنند بهتر است در این شرایط گوشی خود را غیرفعال کرده و آن را از دید خارج کنید. به گزارش سیناپرس، این یک نشانه واضح و تاثیرگذار است که به دیگران نشان می دهد توجه و تمرکز شما روی افرادی است که با آنها هستید. این کار به خوبی می تواند کیفیت دوستی ها و روابط شما را بهبود بخشد.

مترجم: زهرا همراز
منبع: psychologytoday

هرگونه کپی برداری و انتشار مطالب از خبرگزاری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.
لینک کوتاه
نظرات شما .socials{ background-size: 20px auto !important; height: 20px !important; width: 20px !important; margin-right: 0px !important; } .a2a_divider { border-left: 1px solid #000; display: inline; height: 16px; line-height: 16px; margin-left: -2px; margin-right: 10px; position: relative; top: -7px; } .social_linkedin{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/linkedin_32.png"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_balatarin{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/balatarin-enlogo.png"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_cloob{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/cloob-logo-share.jpg"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_afsaran{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/ir.afsaran.jpg"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .commentsCont .content ul li, .commentReplyPlaceHolder li { background: -moz-linear-gradient(center top , #f6f6f6, #ffffff) repeat scroll 0 0 transparent; border: 1px solid #cccccc; border-radius: 6px; margin-bottom: 5px; } .commentsCont .content ul li .commentinfo, .commentReplyPlaceHolder li .commentinfo { background-color: #eee; border-bottom: 1px solid #ddd; height: 22px; line-height: 19px; padding: 2px 10px; } .commentsCont .senderName, .commentReplyPlaceHolder .senderName { margin-left: 10px; } .commentsCont .dateTime, .commentReplyPlaceHolder .dateTime { color: #666; margin-left: 4px; float:left; } .commentsCont .content ul li .commentBox, .commentReplyPlaceHolder li .commentBox { padding: 10px; } .commentsCont ul { list-style: outside none none; margin: 0; padding: 0; }

نظرات شما

متن *

نام *

ایمیل *

کد امنیتی* تلفن همراه باعث از بین رفتن دوستی ها می شود[کد امنیتی جدید]

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود همه آهنگ های ارسان ار