سهم 30درصدی مناطق محروم از آزمون‌های پزشکی محقق نشده است


سهم 30درصدی مناطق محروم از آزمون‌های پزشکی محقق نشده است

تهران-ایرنا- رییس کمسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سهم 30 درصدی مناطق محروم از آزمونهای عمومی و تخصصی وزارت بهداشت رعایت نشده است، گفت: بر اساس اظهارات وزیر بهداشت این ضعف سال آینده برطرف می‌شود و وزارت بهداشت زیرساخت‌های لازم را تامین خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت الاسلام حسن شجاعی عصر سه شنبه در حاشیه جلسه کمیسیون اصل ۹۰ با وزیر بهداشت و درمان و معاونین این وزارتخانه گفت: در جلسه امروز موضوع عدالت آموزشی در وزارت بهداشت بررسی شد. مطابق قانون ۳۰ درصد از ظرفیت از آزمون‌های عمومی و تخصصی وزارت بهداشت باید به مناطق محروم اختصاص پیدا کند و در واقع پزشکان تعهدی در آنجا خدمت کنند.

وی با بیان این که در سال‌های گذشته این سهمیه ۳۰ درصدی رعایت نشده است گفت: در بخش پزشکی عمومی ۶ درصد، در بخش دندانپزشکی ۸ درصد رعایت شده و در پزشک متخصص این ۳۰ درصد رعایت نشده است.

رییس کمیسیون اصل نود مجلس افزود: وزیر بهداشت در نشست امروز گفت که این ضعف که در اجرای قانون وجود دارد، سال آینده برطرف خواهد شد و زیرساخت‌ها و لوازمی که برای تحقق این سهمیه۳۰ درصدی مورد نیاز است توسط وزارت بهداشت تأمین خواهد شد تا این ظرفیت ۳۰ درصدی دسترسی محرومین به پزشکان از جمله پزشکان متخصص برطرف شود.

حجت الاسلام شجاعی تاسیس داروخانه‌ها را دومین بحث امروز اعضای کمیسیون اصل ۹۰ با وزیر بهداشت عنوان کرد و گفت: در گذشته برخی قوانین و مقررات، بعضی از انحصارها را به وجود آورده و باعث شده بود و تعداد قابل توجهی از داروسازان از تاسیس داروخانه محروم می‌شدند.

وی اضافه کرد: خردادماه امسال آیین نامه‌ای به تصویب رسید که این انحصار را می‌شکند و این امکان را به وجود می‌آورد که داروسازان جوان بتوانند داروخانه‌های جدید را تاسیس کنند که همین امر باعث افزایش دسترسی مردم به داروخانه‌ها خواهد شد.

رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس خاطرنشان کرد: در طول این چند ماه شبهاتی در فضای رسانه‌ای و گاهی در بعضی جلسات مطرح می‌شد که آیا آیین‌نامه باید اصلاح شود یا نشود. امروز با توجه به دقتی که در آیین‌نامه وجود داشت اجرای آن را مطالبه کردیم که دکتر عین اللهی و معاونین ایشان گفتند این آیین نامه را هم قبول دارند و هم آن را ابلاغ کردند و با قدرت و دقت اجرای آن را دنبال خواهند کرد.

شجاعی موضوع ظرفیت پزشکی را موضع دیگر نشست امروز کمیسیون اصل ۹۰ عنوان کرد و گفت: همان‌طور که وزیر بهداشت گفت در کشور کمبود پزشک عمومی و متخصص داریم که قرار شد به تدریج وزارت بهداشت زیرساخت‌ها و امکانات لازم را برای پذیرش ظرفیت پزشکی تهیه کند.

وی ادامه داد: همچنین وزیر بهداشت در این جلسه گفت که از تاسیس موسسات خصوصی و دانشگاه‌های غیرانتفاعی درحوزه علوم پزشکی استقبال می‌کنیم.

شجاعی با بیان اینکه در این زمینه تاکنون اتفاقی نیفتاده است، گفت: متاسفانه بعضی از موانع و مشکلات وجود داشته که از تاسیس موسسات خصوصی در موضوع آموزشی پزشکی استقبال نشده است.

نماینده مردم ابهر در مجلس شورای اسلامی یادآورشد: کسانی که تمایل و صلاحیت لازم برای تاسیس موسسات خصوصی در حوزه پزشکی را دارند به وزارت بهداشت مراجعه کنند چرا که یکی از برنامه‌های جدی وزارت بهداشت افزایش مراکز خصوصی در زمینه آموزش پزشکی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مجلس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


در مسکو عدم واکنش سران شورای اروپا به حمله تروریستی در کروکوس را شرم آور خواندند