حبس و مجازات مالی در انتظار شکارچیان هوبره


حبس و مجازات مالی در انتظار شکارچیان هوبره

رئیس شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری زیرکوه گفت: به استناد بند الف ماده 13 قانون شکار و صید دارای مجازات سه سال حبس تعزیری و نیز دارای ضرر و زیان ناشی از جرم برای هر قطعه هوبره 300 میلیون ریال است و با متخلفین با اشد مجازات برخورد قانونی لازم صورت خواهد گرفت.

جواد عبدالله زاده، سه شنبه شب ۹ آذر به رسانه‌های گروهی در خصوص زنده گیری و شکار هوبره در مناطق مرزی شهرستان زیرکوه اعلام کرد: سودجویان در فصل سرما هر ساله هزاران تله زنده گیری «هوبره» را در دشت های مرزی خراسان جنوبی برای زنده گیری و قاچاق این پرنده کمیاب به کشورهای عربی جاگذاری می کنند که این اقدام نسل این پرنده را در معرض نابودی قرار داده است.

به گزارش ایسنا، رئیس شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری زیرکوه بیان کرد: علاقه اعراب کشورهای حاشیه خلیج فارس به شکار «هوبره» سبب شده تا هر ساله افرادی سودجو، مرزنشینان را تحریک به زنده گیری این پرنده کمیاب کنند و متاسفانه سود هنگفت شکار «هوبره» نصیب سودجویان و دلالان در سایه نشسته می شود و افرادی که در روستاها، تحت تاثیر حرف های واسطه ها می شوند به بهاء ناچیزی در غارت این سرمایه های زیستی شریک می شوند.

وی با بیان اینکه اکثر قاچاقچیان دستگیر شده افراد محلی و بومی منطقه بوده‌اند، افزود: مردم محلی می توانند بهترین همیاران محیط زیست در برخورد با پدیده قاچاق پرندگان و جانوران باشند یقینا باندهای قاچاق «هوبره» در بلندمدت بیشترین ضرر را به زندگی مردم بومی و محلی می رسانند.

عبدالله زاده با تاکید بر اینکه «هوبره» یک حلقه از زنجیره حیات برای حفظ تنوع زیستی در مناطق بیابانی است، ادامه داد: کم شدن پوشش گیاهی در فرایند زنده گیری و افزایش گرد و غبار از دیگر آسیب هایی است که در شکار «هوبره» به مردم بومی و محلی منطقه وارد می‌شود.

رئیس شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری زیرکوه با اشاره به اینکه زندگی تمام انسان ها به محیط زیست وابسته است، گفت: باید این محیط زیست گران بها را حفظ و حراست کنیم چرا که حیات خود ما به آن وابسته است و اگر به محیط زیست و حیات وحش آسیب برسانیم در واقع به خودمان لطمه زده ایم و هر انسانی باید همان اندازه که به محیط خصوصی خود توجه می کند به همان میزان به محیط زیست خود اهمیت دهد.

وی تصریح کرد: به منظور حفظ و حراست از این سرمایه خدادادی با هرگونه شکار غیر مجاز و یا تجاوز به حیات وحش که نیز موجب تخریب درختچه‌های مرتعی از نوع طاق و قیچ می‌شود بدون اغماض برخورد خواهد شد.

رئیس دادگستری زیرکوه با بیان اینکه پرنده «هوبره» جزء پرندگان کمیاب و در خطر انقراض است، گفت: به استناد بند الف ماده ۱۳ قانون شکار و صید دارای مجازات سه سال حبس تعزیری و نیز دارای ضرر و زیان ناشی از جرم برای هر قطعه هوبره ۳۰۰ میلیون ریال است و با متخلفین با اشد مجازات برخورد قانونی لازم صورت خواهد گرفت.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سرمربی پرسپولیس را تحریم شد!