کاهش 70 درصدی عملکرد زعفران در بجستان


کاهش 70 درصدی عملکرد زعفران در بجستان

مدیر جهاد کشاورزی بجستان از کاهش چشمگیر عملکرد زعفران در این شهرستان خبر داد و گفت: به دلیل خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها، میزان عملکرد زعفران حدود 70 درصد کاهش داشته است.

مجتبی محرابی در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: شهرستان بجستان یکی از خاستگاه‌های تولید زعفران است که از دیرباز زعفران در آن کشت شده و زعفران این منطقه از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.

محرابی اظهار کرد: سطح زیر کشت زعفران در شهرستان بجستان حدود ۱۸۰۰ هکتار است اما به دلیل عدم بارندگی مناسب در فصل رشد پیاز زعفران، میزان عملکرد و گلدهی به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافت.

وی ادامه داد: میزان عملکرد تقریبا ۴.۲۰۰ کیلو در هکتار است اما سال جاری از این میزان سطح زیر کشت، ۳ کیلو بیشتر برداشت نکردیم و به طور میانگین عملکرد تقریبا ۷۰ درصد کاهش داشته است.

مدیر جهاد کشاورزی بجستان خاطرنشان کرد: مهمترین چالش در مناطق گرم و خشک از جمله بجستان، کمبود آب است و با توجه به افت منابع آبی در سال جاری به خصوص در بخش مرکزی بجستان که آبیاری از طریق قنات انجام می‌شود، به دلیل افت شدید دبی منابع آبی، برای آبیاری مزارع زغفران با مشکل مواجه بودیم.

محرابی گفت: طی هماهنگی‌هایی که که با اداره آب و فاضلاب، بخشداری‌ها، کشاورزان، و شورای اسلامی و دهیاران داشتیم تا حدودی توانستیم مشکل کم‌آبی را مرتفع کنیم و بخشی از مزارع زعفران با تانکر آبیاری شد.

وی با بیان اینکه خرید تضمینی و حمایتی زعفران تا سال آینده ادامه دارد، تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های کشاورزان موضوع قیمت زعفران است، اما سال جاری دولت بسته حمایتی قابل‌ توجهی ارائه داد که باوجود کاهش تولید محصول، قیمت زعفران خوب بود و میزان کمی از زیان ناشی از کاهش عملکرد را جبران کرد و دلالان نتوانستند زیاد در تعیین قیمت مداخله کننند.

در مناطق کم‌آب افزایش سطح زیرکشت توجیه اقتصادی ندارد و باید عملکرد در واحد سطح را افزایش داد

محرابی یادآور شد: یکی از مواردی که زعفران کاران باید توجه کنند این است که در مناطق ما با توجه به کمبود منابع آبی امکان افزایش تولید از طریق افزایش توسعه سطح زیر کشت مقرون به صرفه نیست و کشاورزان باید به جای افزایش سطح زیر کشت، به سمت و سوی افزایش راندمان و افزایش عملکرد در واحد سطح پیش بروند.

وی ادامه داد: با استفاده از روش‌های نوین کشاورزی و به کارگیری روش‌های خاصی که مراکز علمی و دانشگاهی ارائه می‌دهند از جمله متراکم‌کاری و... می‌توان عملکرد در واحد سطح را افزایش داد.

محرابی تأکید کرد: در شرایط فعلی، با توجه به کم‌آبی، همچنین، هزینه‌های بالای تولید از جمله نیروی انسانی، کود و سایر مسائل، اگر با همان شیوه‌های قدیمی و سنتی کشت‌ و کار را ادامه دهیم کشت توجیه اقتصادی نخواهد داشت، بنابراین لازم است که از روش‌های به‌روز استفاده کنیم.

مدیر جهاد کشاورزی بجستان گفت: زعفران یکی از محصولات استراتژیک در کشور است و لازم است که زعفران کاران به خصوص در مناطقی که به عنوان خاستگاه این محصول مطرح هستند، بیشتر حمایت شوند، از جمله اینکه تسهیلاتی برای بازسازی و بهسازی مزارع زعفران در نظر گرفته شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس