یک کارگردان تئاتر: جشنواره امسال از کیفیت بالایی برخوردار است


یک کارگردان تئاتر: جشنواره امسال از کیفیت بالایی برخوردار است

یک کارگردان تئاتر با اشاره به حضور آخرین اثرش در سی‌ویکمین جشنواره تئاتر خراسان رضوی گفت: آثار شرکت‌کننده در جشنواره امسال از کیفیت بالاتری برخوردار هستند و اسامی شناخته‌شده‌تری در جشنواره حضور دارند.

مصطفی نصیری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص اجرای نمایش «سرور برازنده الکتراست» در جشنواره تئاتر خراسان رضوی، اظهار کرد: ژانر این نمایش کمدی است و موضوع آن در خصوص اسطوره‌ای به نام الکترا است. این نمایش در واقع برداشتی آزاد از مجموعه آثار اقتباس‌شده از الکترا به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: اگر الکترا را به عنوان اسطوره در نظر بگیریم نویسندگان متعددی در مورد این اسطوره نوشته‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان اورستیا آیسخلوس، نمایش‌نامه‌هایی به عنوان الکترا از سوفوکل و اوریپید، مگس‌ها از ژان پل سارتر، سه‌گانه به نام عزا برازنده الکتراست از یوجین اونیل و اقتباس توفیق الحکیم با عنوان الکترا را نام برد.

این کارگردان تئاتر بیان کرد: «سرور برازنده الکتراست» با ارجاع به یوجین اولین نوشته شده است و سعی کردم در مقایسه با نمایش‌نامه‌هایی که در یک سال گذشته در این زمینه خوانده یا در خصوص آن‌ها پژوهشی انجام داده‌ام، نمایشنامه‌ای نو و بدیع بنویسم.

نصیری تصریح کرد: به اعتقاد من ایده اجرایی و متن در اولویت فرایند قرار دارد، لذا معمولاً پژوهش و دستیابی به ایده اجرایی یک سال زمان می‌برد. ایده این نمایش در ابتدا شیوع ویروس کرونا در ذهن من شکل گرفت، اما به سبب وضعیت همه‌گیری این ویروس، مراحل آن انجام نشد و سال گذشته دوباره به تکمیل و نوشتن این نمایشنامه پرداختم و به مرور زمان به ایده‌ای اجرایی رسیدم. بنابراین این نمایشنامه پس از پختگی و تکمیل در شهریور ماه به اتمام رسید و تمرینات نیز از همان روزها آغاز شده و تاکنون ادامه داشته و روزهای آینده نیز تمرین خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: این نمایش پنج‌شنبه در سالن اشراق حوزه هنری در سانس‌های ۱۴ و ۱۶ اجرا خواهد شد. ستاره بادفرسا، تارخ اردشیری، پریا هروی، جلال شهبازنژاد، بهار کلاهی و صادق کابلی در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.

این کارگردان درباره خلاصه نمایش «سرور برازنده الکتراست»، عنوان کرد: الکترا از اینکه هر سال در روز تولدش اتفاقات عجیبی رخ می‌دهد شکایت دارد و او در دادگاه فرضی شکایت خود را مطرح می‌کند. خانواده مورد بازپرسی قرار می‌گیرند و به تدریج صحنه‌های قتل رخ‌داده طی ۲۲ سال گذشته در خانواده بازسازی می‌شود تا در نهایت به مجرم حقیقی پی ببرند.

نصیری افزود: با توجه به اینکه نمایش پیشین با عنوان «خیاط»، منتقدپسند و متناسب با جشنواره بوده است، این نمایش در راستای جلب رضایت مخاطبان در حال آماده‌سازی و اجرا است و امیدوارم مخاطبان عام به تماشای این تئاتر بپردازند و از آن لذت ببرند؛ گرچه مخاطبان تئاتر، مخاطب عام محسوب نمی‌شوند.

وی گفت: با توجه به اینکه سال گذشته جشنواره تئاتر استان به صورت آنلاین و مجازی برگزار شد من فکر می‌کنم آثار شرکت‌کننده در جشنواره امسال از کیفیت بالاتری برخوردار هستند و اسامی شناخته‌شده‌تری در جشنواره حضور دارند. در برگزاری جشنواره تئاتر استان سال جاری در زمینه روابط عمومی، نحوه انتشار اخبار، اطلاع‌رسانی جشنواره و ایجاد شور و انگیزه میان مخاطبان تئاتر ضعیف عمل شده است، اما به طور کلی سایر هماهنگی‌ها خوب بوده است.

کاگردان نمایش «سرور برازنده الکتراست» اظهار کرد: با توجه به اینکه این نمایش هنوز در جشنواره اجرا نشده است، نمی‌توانم در مورد نحوه برگزاری جشنواره اظهار نظر کنم. بر این اساس امیدوارم سالن به موقع در اختیار گروه قرار گیرد تا طراحی صحنه، طراحی صوتی و نور به درستی آماده شود.

نصیری اضافه کرد: همچنین با توجه به اینکه جشنواره بدون بلیت‌فروشی برگزار می‌شود، تعداد مخاطبانی که ممکن است در سالن حضور پیدا کنند و شلوغی سالن یکی دیگر از نگرانی‌های اجرای نمایش در جشنواره امسال است که امیدوارم بدون مشکل برگزار شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب‌توجه مرجانه گلچین با یک استایل جوان‌پسند