کانونی مسجدی که اهالی روستای عصمت آباد را کتابخوان حرفه‌ای کرده است


کانونی مسجدی که اهالی روستای عصمت آباد را کتابخوان حرفه‌ای کرده است

کانون فرهنگی هنری باقرالعلوم(ع) با طرح‌هایی همچون «یک زنگ با کتاب»،«دوشنبه‌ها با کتاب» و «کاروان کتاب» توانسته فضای مطالعاتی را در روستای عصمت آباد شهرستان بوئین زهرا ایجاد کند. ارائه مشاوره مدیریت استرس از دیگر فعالیت‌های این کانون است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، کانون «باقرالعلوم(ع)» مسجد حضرت ابوالفضل(ع) واقع در روستای عصمت آباد از توابع شهرستان بوئین زهرا استان قزوین یکی از کانون های مسجدی است که از سال ۱۳۸۷ با مجوز ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان قزوین فعالیت خود را آغاز کرده است. این کانون مسجدی توانسته در جذب افراد به امر مطالعه پیشقدم باشد و در روستایی با جمعیت 4 هزار و 300 نفر، قریب به یک هزار و ۵۰۰ نفر را عضو کتابخانه کند. این کانون فرهنگی هنری در جشنواره ملی کتاب بچه های مسجد به عنوان یکی از کانون های مساجد فعال معرفی شد.

«عباس خاکباز»، در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان پیرامون فعالیت ها و رویکردهای کتابخانه کانون باقرالعلوم(ع) روستای عصمت آباد شهرستان بویئن زهرا استان قزوین گفت: در طول سال برنامه های نمادین و اثرگذاری از سوی این کانون در راستای توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی با تعامل با مدارس پیرامون کانون اجرا می شود که از جمله می توان به طرح «یک زنگ با کتاب» اشاره کرد که در این طرح سعی شده در مدارس روستا، ساعاتی برای کتابخوانی دانش آموزان اختصاص داده شود تا دانش آموزان علاقه مند به کتابخوانی شوند و سرانه مطالعه در کشور افزایش یابد.

مدیر کانون باقرالعلوم(ع) مسجد حضرت ابوالفضل(ع) روستای عصمت آباد شهرستان بوئین زهرا با اشاره به فعالیت های کانون در خصوص ارتقای سطح مطالعه در این روستا، بیان کرد: به منظور تشویق افراد به امر مطالعه ما با معلمان و مدیران پنج مدرسه ای که در اطراف کتابخانه هستند تعاملاتی داشتیم، به گونه ای که در حال حاضر بیشتر اعضای کتابخانه از دانش آموزان هستند و در برنامه های مختلف کانون نیز مشارکت گسترده ای دارند. برپایی کارگاه های خوشنویسی، نهج البلاغه شناسی، نشست های مطالعاتی، جمع خوانی کتاب، مسابقات کتابخوانی، اجرای ویژه برنامه هفته کتاب بخشی از برنامه هایی است، که به همت این کانون در راستای ترویج کتابخوانی انجام می شود.

کتابت قرآن کریم

وی اضافه کرد: از دیگر برنامه هایی که ما در کتابخانه در ایام قبل از کرونا اجرا می کردیم، اجرای طرح «کاروان کتاب» بود که این برنامه شامل ساخت ماکت کتابخانه توسط اعضای کودک و نوجوان، اجرای قصه گویی و مسابقه نقاشی، برگزاری کلاس های تقویتی، برگزاری نشست های کتابخوان مدرسه ای و کتابخانه ای، برگزاری جلسات جزخوانی قرآن کریم ویژه بانوان، کتابت قرآن کریم، برگزاری نشست های بصیرتی با موضوع عفاف و حجاب، برگزاری کلاس های مشاوره رایگان ویژه بانوان، دیدار با خانواده های شهدا و جانبازان و ... بوده است.

خاکباز تصریح کرد: برپایی نمایشگاه کتاب با موضوعات متنوع به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی، انتخاب خانواده کتابخوان برتر و اهدای هدیه ویژه به آن خانواده ها بخش دیگری از فعالیت های این کانون است. در برگزاری جشنواره رضوی هم به مدارس ورود یافتیم به طوری که از مدیران مدارس خواستیم ما را در گروه هایی که در شبکه های اجتماعی برای دانش آموزان ایجاد کردند، عضو کنند و این ارتباط در فضای مجازی موجب شد تا ما شرکت کنندگان بیشتری در بخش کتابخوانی رضوی در سه رده سنی کودک، نوجوان و جوان و بزرگسال و در سه قالب نقاشی، فعالیت گروهی و پویش کتابخوان دانش آموزان داشته باشیم، از طرفی به صورت خانه به خانه در محله ها برای مشارکت در این جشنواره تبلیغ کردیم.

کانونی مسجدی که اهالی روستای عصمت آباد را کتابخوان حرفه‌ای کرده است

طرح معرفی کتاب در کانون باقرالعلوم(ع)


مدیر کانون فرهنگی هنری باقرالعلوم(ع) مسجد حضرت ابوالفضل(ع) شهرستان بوئین زهرا استان قزوین «معرفی کتاب» را یکی از اولویت های ترویج فرهنگ مطالعه در کتابخانه باقرالعلوم (ع) دانست و تصریح کرد: در برنامه معرفی کتاب که روزهای دوشنبه هر هفته در مسجد حضرت ابوالفضل(ع) اجرا می شود، یک کتاب متناسب با ایام و مناسبت های هفته توسط روحانی مسجد در بین نمازگزاران و فضای مجازی اعم از کانال مسجد، دهیاری و کانال خبری عصمت آباد به اشتراک گذاشته می شود. تاکنون در برنامه «معرفی کتاب»، کتاب هایی همانند شاهرخ حر انقلاب، شهید گمنام، درختی که بال در‌آورد، راز آن بوی شگفت، کبوترهای گنبد، فاطمه و فاطمه، امام رضا(ع) مطالعه شده است.

وی با بیان اینکه کتابخانه کانون باقرالعلوم(ع) دارای ۵ هزار جلد کتاب است، گفت: دو هزار نسخه از کتاب ها برای کودکان، ۵۰۰ نسخه برای نوجوانان و کتب کمک درسی است و بیشتر اعضای کتابخانه در گروه سنی ۱۵تا ۳۵ سال هستند.

کمک رسانی به محرومان در دوران کرونا

مدیر کانون فرهنگی هنری باقرالعلوم(ع) مسجد حضرت ابوالفضل(ع) با اشاره به رویکردهای کتابخوانی این کانون در دوران کرونا گفت: در دوران بحران کرونا که بسیاری از کتابخانه ها و مساجد تعطیل شده بود، سعی کردیم که در بستر فضای مجازی اقدام به معرفی کتاب به اعضای کانون کنیم و با اجرای طرح هایی همچون «کتاب رسان»، زمینه مطالعه مخاطبان را در شرایط کرونایی فراهم کنیم.

کانونی مسجدی که اهالی روستای عصمت آباد را کتابخوان حرفه‌ای کرده است

خاکباز درباره رویکردهای کانون باقرالعلوم(ع) در کمک رسانی به اقشار محروم گفت: پس از شیوع بیماری کرونا و در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری مبنی بر انجام رزمایش مواسات سعی کردیم که در چندین نوبت به اقشار محروم کمک رسانی داشته باشیم و گروه جهادی کانون در ساخت و ساز و تعمیر منزل خانواده های محروم، تهیه مایحتاج ضروری آنها نیز خدمت رسانی می کنند.

طرح میز خدمت و مشاوره های مدیریت استرس

مدیر کانون فرهنگی هنری باقرالعلوم(ع) اهدای خون به نیابت از شهدا، اهدای کتاب، اجرای طرح «میز خدمت» مسئولین به منظور رسیدگی به مشکلات مردم، برگزاری مسابقات فصه گویی، برگزاری سلسله نشست های بصیرتی و نشست های بررسی آسیب های اجتماعی، برپایی دوره های مشاوره مدیریت استرس، برپایی ایستگاه صلواتی در مناسبت ها را از دیگر فعالیت های کانون باقرالعلوم(ع) برشمرد.

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در