پاسخ سه دانشگاه اراک به سوالاتی در خصوص امتحانات پایان ترم


پاسخ سه دانشگاه اراک به سوالاتی در خصوص امتحانات پایان ترم

در پی ابلاغیه صادر شده توسط وزارت علوم مبنی بر برگزاری امتحانات به‌ صورت حضوری، نگرانی هایی دانشجویان را فرا گرفته است که مهمترین آنها به کیفیت آنچه فرا گرفته اند مربوط می شود!

بسیاری از دانشجویان معتقدند آموزش مجازی فاقد کیفیت لازم بوده و سطح یادگیری آنها از طریق آموزش مجازی، بسیار پایین‌تر از سطح آموزش حضوری است، در این ‌صورت با حضوری شدن امتحانات، دانشجویان که سطح پایینی از آموزش را در فضای مجازی دریافت کرده‌اند، مجبورند در جبران آزمون حضوری، با کیفیت و سطح بالایی آنرا ارائه دهند.

آموزش مجازی علیرغم پیشرفت‌هایی که طی دو سال اخیر داشته، باز هم در ارائه کیفی بسیاری از دروس نظیر دروس عملی و کارگاهی و دروس نظری تحلیلی دارای نقایص قابل توجهی است و نه‌ تنها اتفاق رضایت بخشی در ارائه دروس عملی جهت فراگیری عمقی دانشجویان رخ نداده، بلکه دانشجویان درخصوص کیفیت فراگیری دروس نظری در کلاس‌های مجازی نیز به نسبت کلاس‌های حضوری معترضند.

یکی از وسیع‌ترین نمودهای اعتراضات در این خصوص در اراک، تشکیل کارزار نه به امتحانات حضوری است که توسط دانشجویان دانشگاه اراک به امضا رسیده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه اراک درخصوص احتمال حضوری شدن امتحانات مجازی توضیح داد: طبق آخرین مصوبه مطرح شده در دانشگاه اراک، برگزاری امتحانات در مقطع کارشناسی به‌ صورت مجازی خواهد بود.

دکتر حسین مستعان افزود: امتحانات دوره کارشناسی ارشد ورودی‌های 99 و ماقبل آن نیز به ‌صورت حضوری و مقاطع دکتری نیز کلا حضوری خواهد بود.

به گفته وی این تصمیمات با توجه به شرایط فعلی توسط دانشگاه اراک گرفته شده و در صورت صدور ابلاغیه‌های جدید توسط ستاد مدیریت کرونا، تغییر پیدا خواهد کرد.

معاون آموزشی دانشگاه صنعتی نیز در اینباره اظهار کرد: دانشگاه صنعتی تابع نظرات ستاد کرونا و وزارت علوم درخصوص برگزاری امتحانات خواهد بود، البته با توجه به نظرات دکتر آهنچیان مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تمهیدات لازم جهت برگزاری امتحانات به‎‌ صورت حضوری در حال انجام است.

دکترمهدی صفری ادامه داد: سامانه برگزاری کلاس‌های مجازی دانشگاه صنعتی اراک سامانه نیماست و تعامل دوسویه به‌ صورت صوتی و تصویری بین دانشجویان و اساتید برقرار می‌شود و تا حد امکان سعی در ارائه آموزش کیفی در سطح آموزش حضوری داشته‌ایم، اما ارزیابی دروس، یکی از معضلات دانشگاه ها بوده است و نمره اصلی دانشجو با نمره ارزیابی مجازی متفاوت است. در این شرایط برگزاری امتحانات به ‌صورت حضوری عدالت آموزشی را بین دانشجویان برقرار می‌کند و در مجموع به نفع دانشجویان خواهد بود.

وی تصریح کرد: دروس عملی دانشگاه صنعتی از آغاز هفته جاری در حال برگزاری است و هر دانشکده دو هفته به برگزاری کلاس‌های دروس عملی به‌ صورت حضوری می‌پردازد. تمهیدات لازم درخصوص عدم مواجهه با کمبود خوابگاه در دوران برگزاری کلاس‌های دروس عملی و آزمایشگاهی برای برگزاری امتحانات به ‌صورت حضوری نیز بکار گرفته‌ خواهد شد تا دانشگاه صنعتی اراک در برگزاری امتحانات با چالشی برخورد نکند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه پیام نوراراک نیز درخصوص نحوه برگزاری امتحانات این دانشگاه تصریح کرد: امتحانات مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور همچنان به طور مجازی برگزار خواهد شد.

وی افزود: همچنین امتحانات دروس جبرانی مقطع کارشناسی ارشد یعنی دروسی که به جهت عدم تطابق رشته در مقطع کارشناسی ارشد با مقطع کارشناسی، به دروس دانشگاهی فرد اضافه شده است به ‌صورت مجازی برگزار خواهد شد.

به گفته وی امتحانات دروس اصلی مقطع کارشناسی ارشد به ‌صورت حضوری برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، با وجود بهبود وضعیت کرونا در استان مرکزی و شهرستان اراک، در صورت عدم ورود و شیوع سویه جدید کرونا و جهش امیکرون در کشور، احتمال برگزاری حضوری امتحانات در دانشگاه‌ها در برخی از مقاطع بسیار زیاد خواهد بود. هرچند برگزاری امتحانات به ‌صورت مجازی بخصوص در مقطع کارشناسی از میزان اعتراضات دانشجویان خواهد کاست، اما این شرایط به ‌سبب افت تحصیلی و کاهش بار علمی دانشجویان برای آنها و برای دانشگاه‌ها شرایط مطلوبی را ایجاد نخواهد کرد.

انتهای‌پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ 10 فروردین + فیلم