گیاه‌پالایی، پیشنهاد یک محقق برای درمان درد آلودگی هوا، آب و خاک


گیاه‌پالایی، پیشنهاد یک محقق برای درمان درد آلودگی هوا، آب و خاک

مدیر مرکز تحقیقات گیاهان دارویی و کاربردی دانشگاه آزاد اسلامی اراک گفت: گیاه پالایی راه‌حلی مفید، بی‌خطر و پایدار جهت مبارزه با آلودگی‌های استان است که متاسفانه بی‌توجهی به این حوزه در سطح کلان مدیریتی موجب عدم اجرای آن در استان شده است.

جواد وروانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در استان مرکزی با دوگونه آلودگی موجهیم، گونه اول مانند اراضی شور با املاح بالا که طبیعی بوده و منبع اولیه دارند، گونه دیگر مانند فاضلاب‌ها و پساب‌ها که در اثر توسعه کارخانجات و توسعه شهری ایجاد می شوند و دارای منبع ثانویه هستند. برخی گیاهان دارای قابلیت رشد در شرایط و نواحی نامساعد را دارند که گونه‌های قره‌داغ و آتریپلکس که در اراضی شور کویر میقان رشد می کنند، نمونه این گیاهان هستند.

وی افزود: رشد برخی‌ گیاهان در فاضلاب‌ها و پساب‌ها موجب از بین رفتن آلودگی خاک می‌شود و در واقع این گیاهان با جذب آلودگی، طهارت خاک این اراضی را تامین می‌کنند.

وروانی ضمن تاکید بر لزوم حرکت به سمت استفاده ازگیاه‌پالایی جهت کاهش آلایندگی‌های استان، بیان کرد: علیرغم سطح بالای آلودگی در عناصر هوا، آب و خاک در استان مرکزی هنوز اقدامات چشمگیر و متمرکزی در این خصوص صورت نگرفته است.

وروانی تصریح کرد: خوشبختانه در استان مرکزی هیچگونه کمبود سیستمی جهت اجرای این طرح وجود ندارد، همچنین با توجه به برخورداری استان از علم و دانش تخصصی اعضای هیئت علمی و کارشناسان متخصص، کارآمد و صاحب تجربه دراین حوزه و هزینه‌های ناچیز اجرای این طرح به ‌صورت پروژه‌ای در استان در مقایسه با سایر پروژه‌های عمرانی، اجرای طرح آسان بوده و هیچ کمبودی نی برای اجرای آن وجود ندارد.

وی بر لزوم توجه مسئولین کلان مدیریتی استانی به گیاه پالایی به ‌منظور کاهش آلودگی‌های آب، خاک و هوا در استان تاکید کرد.

به گفته وی برنامه‌ریزی در این حوزه، شامل تشخیص مناطق و کانون‌های آلوده، معرفی گونه‌های مخصوص به هرنوع آلودگی و ارائه مستند راهکارهای رشد و توسعه گونه‌های گیاهی در این مناطق و پیش‌زمینه‌های اجرای گیاه‌پالایی به ‌صورت ثمربخش در استان است.

انتهای‌پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!