مشاهده آنفلوآنزای پرندگان در مازندران


مشاهده آنفلوآنزای پرندگان در مازندران

مدیرکل دامپزشکی مازندران از شناسایی 2 کانون آنفلوآنزا پرندگان در مازندران خبرداد.

محمدحسن گلپایگانی در گفت‌وگو با ایسنا از شناسایی کانون آنفلوآنزای پرندگان در مازندران خبر داد و اظهار کرد: نخستین کانون شناسایی شده این بیماری یک واحد پرورش غیر مجاز اردک بومی در روستای پائین احمدکلا شهرستان بابلسر و دومین کانون نیز درحیات وحش شهرستان محمود آباد دیده شده است.

وی گفت: این پرندگان در نزدیکی آب‌بندان و در اطراف تورهای هوایی بودند که احتمالا با پرندگان مهاجر آلوده در حین چرا تماس برقرارکرده اند.

مدیرکل دامپزشکی مازندران افزود: آزمایش ۱۲۰۰ اردک مثبت اعلام و در این راستا اقدام پیش‌گیرانه انجام شد و با روش‌های بهداشتی و رعایت بحث اخلاق دام‌پزشکی معدوم‌سازی انجام شد.

گلپایگانی با تاکید به تمامی مراغداران صنعتی گفت: تمامی مرغداران صنعتی از شعاع سه تا ۱۰ کیلومتری کانون جوجه ریزی انجام ندهند و پس از اعلام منطقه پاک می‌توانند جوجه ریزی کنند.

وی با اشاره به اینکه دستورالعمل های ابلاغی مطابق دستورالعمل ستاد آنفلوآنزای کشور است، گفت: مراقبت های بهداشتی از مرغداری ها در حال انجام است و هشدارهای لازم نیز مرغداران و دست اندرکاران این صنعت در استان برای چگونگی مراقبت از واحدهای مرغداری داده شد تا مانع سرایت بیماری به بخش صنعتی شوند.

مدیرکل دامپزشکی مازندران خاطرنشان کرد: کنترل پرندگان وحشی بسیار سخت و تقریبا غیرممکن است و شهروندان باید به صورت جدی مراقب باشند و از مصرف گوشت پرندگان وحشی خودداری کنند.

گلپایگانی افزود : به دلیل پرورش غیرمجاز و یا چرای آزاد اردک در شالیزارها و وجود دامگاه های غیرمجاز برای شکار پرندگان مهاجر آبزی احتمال انتقال ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از پرندگان مهاجر به اردک ها وجود دارد.
مدیرکل دامپزشکی مازندران گفت: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان جزو دسته‌های بیماری های مشترک بین انسان و پرندگان است و با توجه به اینکه سویه یا جهش آن چه میزان باشد شدت آن کاهش یا افزایش خواهد داشت.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید