فرودگاه یاسوج در آستانه بین‌المللی شدن/ مصوبه‌ای که رنگ واقعیت می‌گیرد


فرودگاه یاسوج در آستانه بین‌المللی شدن/ مصوبه‌ای که رنگ واقعیت می‌گیرد

یاسوج - ایرنا - اعطای مجوز پروازهای بین المللی به فرودگاه یاسوج که مهرماه امسال در سفر رییس جمهوری به استان کهگیلویه و بویراحمد مصوب شد اکنون مراحل پایانی آماده سازی را سپری می‌کند و در آینده نزدیک به رویای دیرینه مردم این استان رنگ واقعیت می بخشد.

به گزارش ایرنا ، انجام طرح مطالعاتی توسعه فرودگاه، پیش بینی طرح هایی مانند ایجاد زیرساخت هایی برای پرواز شب، توسعه ایستگاه آتش نشانی و شروع مطالعات ترمینال پروازهای خارجی در یاسوج در این مدت کم نشانگر پشتکار مسوولان محلی برای تقویت زیرساخت های این فرودگاه است که شهروندان کهگیلویه و بویراحمد را به تحقق این آرزوی بزرگ امیدوارتر کرده است.

شهروندان این استان که هرگز خاطره تلخ حادثه سقوط هواپیمای پرواز تهران به یاسوج در بیست و نهم بهمن سال ۱۳۹۸ که منجر به قربانی شدن همه سرنشینان آن شد را فراموش نمی کنند امیدوارند تا با توسعه فرودگاه یاسوج در دولت سیزدهم و تبدیل این فرودگاه به مرز بین المللی آن روزهای سخت را به تاریخ بسپارند.

کارشناسان کهگیلویه و بویراحمد اعتقاد دارند که امکان ورود مستقیم گردشگران به مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد که به پایتخت طبیعت شهرت دارد روزنه امیدی برای رونق حضور جهانگران و توسعه اقتصادی در این استان است ضمن اینکه تبدیل فرودگاه یاسوج به مرز بین المللی می تواند زمینه صادرات محصولات تولیدی به کشورهای خارجی را نیز فراهم کند.

تلاش برای کسب مجوز پروازهای خارجی

مدیر فرودگاه یاسوج گفت: تبدیل فرودگاه یاسوج به مرز بین المللی در سفر رییس جمهوری به کهگیلویه و بویراحمد تصویب و با پیگیری مسوولان از سوی وزیر کشور هم تایید شده است.

عنایت انصاری فرد اظهار داشت: طرح مطالعاتی تبدیل فرودگاه یاسوج به فرودگاهی بین المللی تدوین شده و براساس همین نگاه کارشناسی، مقدمات اعطای پروازهای بین المللی این فرودگاه در حال انجام است.

وی بیان کرد: در صورت اعطای مجوز، پرواز از فرودگاه یاسوج به کربلا، نجف و سایر کشورهای خارجی انجام می شود.

وی تاکید کرد: هم اکنون هر هفته ۶ پرواز از فرودگاه یاسوج به تهران انجام می شود و مجوز پرواز از یاسوج به شهر مقدس مشهد وجود دارد اما به دلیل شیوع کرونا این پرواز مدتی است که لغو شده است.

انصاری فرد اضافه کرد: براساس برنامه ریزی انجام شده قرار است پرواز از این فرودگاه به مقاصد کیش و عسلویه نیز در آینده نزدیک محقق شود.

توسعه تجهیزات فرودگاه یاسوج

انصاری فرد عنوان کرد: طرح تجهیز فرودگاه یاسوج به زیرساخت های پروازهای شبانه هم اکنون در حال اجراست و براساس برنامه ریزی قرار است تا یک ماه آینده بهره برداری شود.

مدیر فرودگاه یاسوج با اشاره به اینکه انجام پرواز شب نخستین زیرساخت مورد نیاز برای اخذ مجوز پروازهای بین المللی است ، اظهار داشت: این طرح با سرمایه گذاری ۱۴میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات شرکت فرودگاه های کشور اجرا می شود.

انصاری فرد تاکیدکرد: همچنین طرح توسعه ایستگاه آتش نشانی فرودگاه یاسوج با ۲۰ میلیارد ریال در مرحله انجام مناقصه است و به زودی عملیات اجرایی آن آغاز می شود.

وی با اشاره به اینکه این طرح با هدف افزایش ایمنی فرودگاه اجرا می شود،گفت: با بهره برداری از طرح توسعه ایستگاه آتش نشانی فرودگاه یاسوج ۲دهانه جدید به تجهیزات فعلی افزوده خواهد شد.

مدیر فرودگاه یاسوج همچنین از شروع طرح مطالعاتی ترمینال مسافران خارجی به ظرفیت ۲ هزار نفر در این فرودگاه خبر داد.

به گفته انصاری فرد با اتمام عملیات رنگ آمیزی، ۴۱۴ متر بطول قابل استفاده باند ۱۳ این فرودگاه افزوده شده است.

انصاری فرد اظهار داشت: با پیگیری های انجام گرفته و بر اساس بندGM۱ADR-DSN.B.۳۰(e) و در نظر گرفتن شیب فرود۳.۳ درصد و حریم۳۶۰ متر برای فرود، ۴۱۴ متر از ۸۹۰ متر از جابه جایی آستانه قبلی آزاد سازی و به طول باند ۱۳ اضافه شد.

مدیر فرودگاه یاسوج عنوان کرد: در سالیان گذشته ۸۹۰ متر بطول باند این فرودگاه افزوده شد اما به دلیل وجود زندان مرکزی در ابتدای باند به عنوان یک مانع، افزایش طول باند صورت گرفته بدون استفاده مانده بود.

افزایش پروازهای فرودگاه یاسوج

انصاری فرد با اشاره به اینکه تعداد پروازهای فرودگاه یاسوج نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال حدود پنج برابر افزایش یافت ،گفت: در حالی که نیمه نخست پارسال ۱۰۰ پرواز در فرودگاه یاسوج انجام شده بود ، ۶ ماهه اول امسال ۴۹۶ پرواز در استان انجام شده است.

وی ادامه داد که تعداد مسافران جابه جا شده در این پروازها که پارسال۲هزار و ۵۱۱ نفر بود امسال به ۱۱هزار و۷۴۹ نفر رسیده است.

مدیر فرودگاه یاسوج با بیان اینکه همچنین جابه جایی بار در فرودگاه یاسوج به حدود پنج برابر افزایش یافته است تاکید کرد: درحالی که نیمه نخست پارسال ۱۶ تن کالا در فرودگاه یاسوج جابه جا شده بود امسال ۸۰ تن کالا در این فرودگاه جابه جا شده است.

مزایای بین المللی شدن فرودگاه یاسوج

مسئول روابط عمومی و کارشناس میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ایجاد پروازهای بین المللی در فرودگاه یاسوج افزون بر رفاه حال مسافران به ویژه زائران کربلا و نجف با فراهم شدن زمینه ورود جهانگردان منجر به توسعه اقتصادی و ارزآوری می شود.

علی اکبر پاک با اشاره به جاذبه های گردشگری استان چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد و وجود ۲۸۰ جاذبه طبیعی، تاریخی و مذهبی در این استان اظهار داشت: افزایش حضور گردشگران خارجی نقش مستقیمی در توسعه اقتصادی از طریق استفاده از امکانات خدماتی نظیر هتل، رستوران و همچنین تولیدات محلی شهروندان دارد.

وی با یادآوری مشکلات بازار فروش محصولات با کیفیت صنایع دستی هنرمندان کهگیلویه و بویراحمدی تاکید کرد: صادرات مستقیم محصولات صنایع دستی منجر به بهبود معیشت هنرمندان استان نیز خواهد شد.

سالیانه سه هزار جهانگرد و سه میلیون ایرانگرد از جاذبه های دیدنی کهگیلویه و بویراحمد بازدید می کنند.

ساخت فرودگاه یاسوج از مصوبه‌ های سفر خردادماه ۱۳۷۳ رهبر معظم انقلاب به کهگیلویه و بویراحمد بود و در سال ۱۳۷۶ نیز افتتاح شد.

فرودگاه یاسوج تا سال ۱۳۹۳ یکی از محدودترین باندهای فرودگاهی کشور را داشت و طول باند آن ۲ هزار و ۶۰۰ متر و pcn باند آن نیز (میزان فشردگی آسفالت در واحد مترمربع) ۲۶ بود.

ظرف ۳۰ ماه بزرگترین پروژه عملیات خاکی فرودگاهی کشور و کهگیلویه و بویراحمد با حجم یک میلیون و ۳۰۰ هزار مترمکعب در فرودگاه یاسوج انجام شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا