«حلوا مغزی، شیره ترخینه و قالی» ملایر ثبت ملی شد


«حلوا مغزی، شیره ترخینه و قالی» ملایر ثبت ملی شد

همدان- ایرنا- رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر از ثبت «حلوا مغزی، شیره ترخینه و قالی ازندریان» این شهرستان در فهرست میراث ناملموس کشور خبر داد و گفت: پنج نوع آش، شیرینی و قالی این شهرستان از ابتدای سال جاری تاکنون در فهرست ناملموس کشور به ثبت رسید.

به گزارش ایرنا؛ «ابراهیم جلیلی» روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ثبت این سه اثر روز گذشته در دومین جلسه ثبت میراث ناملموس معاونت میراث فرهنگی وزارتخانه مصوب شده است.

وی با اشاره به اینکه ثبت این میراث ناملموس به منظور حفظ و احیای سنت‌ها و رسوم‌ رو به فراموشی شهرستان ملایر است، افزود: مستندات و پرونده ثبت حلوا مغزی، شیره ترخینه و همچنین قالی دستبافت منطقه ازندریان شهرستان ملایر با پیگیری، کار کارشناسی و حضور میدانی کارشناسان مربوط به وزرات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ارسال شد.

«حلوا مغزی، شیره ترخینه و قالی» ملایر ثبت ملی شد

جلیلی گفت: پس از بررسی و طرح در شورای ثبت میراث ناملموس و تایید معاون مربوطه وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، «حلوا مغزی، شیره ترخینه و قالی ازندریان» در فهرست آثار میراث ناملموس کشور ثبت شد.

وی یکی از وظایف میراث فرهنگی را حفظ سنت‌ها و رسوم رو به فراموشی عنوان و تصریح کرد: کارشناسان اداره میراث فرهنگی ملایر ضمن شناسایی ظرفیت‌های موجود، پرونده ثبت این آثار را تهیه و به وزراتخانه ارسال می‌کنند تا در کنار ثبت آثار و ابنیه‌های تاریخی، سنت‌ها و خرده فرهنگ‌های شهرستان نیز حفظ و پاسداری شود.

«حلوا مغزی، شیره ترخینه و قالی» ملایر ثبت ملی شد

به گفته رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر، امروز تعاریف جدیدی در گردشگری مطرح است و وجود میراث ناملموس ثبت شده می‌تواند در این زمینه بسیار تاثیر گذار باشد.

جلیلی گفت: گردشگری غذا یکی از ظرفیت‌های جدید در حوزه گردشگری داخلی و بین‌المللی به عنوان یک جاذبه در این صنعت است که احیای شیرینی و غذاهای سنتی مناطق نقش موثری در جذب گردشگر و رونق اقتصادی این صنعت دارد.

وی تصریح کرد: تاکنون «آش ترش، آش بادمجان، کلوای گوراب، مرواربافی، قالی جوراب، رنگرزی سنتی، آیین تعزیه روستای آورزمان، شیره‌پزی انگور مانیزان، باسلق و منبت شهرستان ملایر نیز در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

به گزارش ایرنا؛ تاکنون بیش از ۳۴۰ اثر تاریخی و طبیعی در شهرستان ملایر شناسایی شده که از این تعداد بیش از ۲۰۰ اثر آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

همچنین ۱۳ اثر شامل هنرهای سنتی و خرده فرهنگ های این شهرستان نیز در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...