نشت گاز امسال باعث 16 مورد حریق و انفجار در سنندج شد


نشت گاز امسال باعث 16 مورد حریق و انفجار در سنندج شد

سنندج - ایرنا - معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سنندج گفت: امسال 16 حادثه حریق و انفجار بر اثر نشت گاز در سطح شهر اتفاق افتاده و 9 نفر از شهروندان نیز دچار آسیب‌دیدگی شده‌اند.

صالح زندی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هر ساله شاهد حوادث ناشی از نشت گاز و جان باختن شهروندان در این گونه حوادث هستیم و با فرا رسیدن فصل سرما و عدم رعایت نکات ایمنی، این حوادث افزایش می‌یابد.

وی افزود: عدم رعایت نکات ایمنی و اقدام خودسرانه برخی شهروندان در انتقال گاز به اماکنی دیگر با شیلنگ و همچنین استفاده از لوازم غیراستاندارد از جمله مواردی است که باعث نشت گاز و بروز حادثه می‌شود.

معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سنندج با بیان اینکه امسال همچنین ۱۹ مورد حریق پیک نیک و سیلندر در سطح شهر رخ داده است، به شهروندان توصیه کرد: در زمان نشت گاز ضمن حفظ خونسردی از قطع یا وصل کردن کلیدهای وسایل برقی خودداری کرده و کلید را در همان حال روشن یا خاموش باقی بگذارند، چراکه ممکن است باعث انفجار شود.

زندی اضافه کرد: در چنین مواردی افراد خانواده را از محل نشت گاز دور کرده و فورا شیر اصلی گاز را ببندید و در صورتی که کنتور برق در فضای آلوده به گاز قرار نداشته باشد برق را از فیوز اصلی قطع کرده و بلافاصله در و پنجره ها را باز کنید.

وی افزود: همچنین با تکان دادن حوله پنبه‌ای مرطوب، به جریان خروج هوای آلوده سرعت داده و تا اطمینان کامل از خروج گاز به افراد اجازه ورود نداده و به منظور جلوگیری از آتش‌سوزی فورا شیر اصلی گاز را ببندید.

معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سنندج تاکید کرد: شهروندان در راستای جلوگیری از نشت گاز و وقوع حوادث از افزودن خودسرانه شیلنگ گاز و نصب سه‌ راهی‌های غیراستاندارد برای استفاده همزمان از چند وسیله گازسوز خودداری کرده و منازلی که سیستم گرمایشی آنها بخاری است از خروج گاز از لوله های بخاری اطمینان حاصل کنند تا شاهد چنین حوادثی نباشیم.

وی اظهار داشت: چنانچه محل نشت گاز تاریک بود از روشن کردن لامپ یا هر نوع مشعل در داخل محدوده آلوده خودداری و از چراغ قوه استفاده شود، البته به شرط اینکه خارج از فضای آلوده روشن شده باشد.

زندی یادآورشد: نصب و استفاده از خاموش کننده‌های استاندارد در آشپزخانه، از ضایعات ناشی از آتش سوزی‌ها به موقع جلوگیری می‌کند.

شهر سنندج مرکز استان کردستان با ۵۰۰ هزار نفر جمعیت با سه ناحیه شهرداری اداره می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اظهارات جدید رئیس موساد درباره توافق با حماس برای مبادله اسرا