225 فرد مبتلا به ایدز در استان مرکزی شناسایی شدند


225 فرد مبتلا به ایدز در استان مرکزی شناسایی شدند

اراک - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: 225 فرد مبتلا به ویروس ایدز با غربالگری و انجام آزمایش های تخصصی در استان مرکزی شناسایی شدند که 75 درصد از آنان مرد و بقیه زن هستند.

دکتر«علی علیمحمدی» چهارشنبه به مناسبت روز جهانی ایدز (اول اکتبر) در گفت و گو با ایرنا، افزود: طیف قابل ملاحظه‌ای از مبتلایان شناسایی شده در رده سنی ۲۵ تا ۴۰ سال هستند که این مهم زنگ هشدار است.

وی اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود یک‌هزار و ۱۲۵ نفر در استان مرکزی به ویروس HIV مبتلا باشند که به‌دلیل ضعف نظام غربالگری از بیماری خود بی‌خبر هستند و بهعنوان عامل پنهان می‌توانند جامعه را در معرض آلودگی قرار دهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: استفاده از سرنگ آلوده در معتادان تزریقی و تماس‌های جنسی متعدد و نامطمئن ۲ راه عمده انتقال ایدز در استان مرکزی است.

دکتر علیمحمدی افزود: روند ابتلا افراد به ویروس ایدز در استان مرکزی ملایم است اما، شناسایی حجم زیادی از مبتلایان از بین جمعیت جوان مسئله مهمی است که لزوم اشاعه آگاهی و خودمراقبتی هدفمند را دوچندان کرده است.

وی تصریح کرد: ۷۰ مورد فوت ناشی از ایدز تاکنون در سامانه سلامت استان مرکزی ثبت شده که ۶۶ نفر مرد و چهار نفر زن بودند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اظهار داشت: شناسایی افراد مبتلا به این بیماری از مهمترین مشکلات مجموعه بهداشتی است که برای حل شدن این مسئله باید آموزش، فرهنگ‌سازی و اطلاع رسانی جامع صورت گیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: ایدز بیماری کشنده‌ای نیست بلکه با دوره کمون طولانی افراد سال‌های متمادی بی‌اطلاع از بیماری خود به زندگی ادامه می‌دهد اما به‌عنوان مخزن بیماری در جامعه عمل می‌کنند.

ایدز بیماری شناخته شده و قابل درمان و کنترل است که با انجام مراقبتهای لازم مانند سایر بیماری ها فرد مبتلا می تواند، زندگی طبیعی و طول عمر بالا داشته باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی