تبعات مصرف نادرست آنتی بیوتیک‌ها جامعه جهانی را تهدید می‌کند


تبعات مصرف نادرست آنتی بیوتیک‌ها جامعه جهانی را تهدید می‌کند

زنجان - ایرنا - معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: تبعات مصرف نادرست آنتی‌بیوتیک‌ها فقط متوجه فرد مصرف کننده نیست بلکه جامعه‌ جهانی را تهدید می‌کند چرا که ما وامدار آیندگان هستیم و وظیفه داریم طیف آنتی‌بیوتیک‌هایی را که بر روی باکتری‌ها تاثیرگذار هستند، برای نسل‌های آینده حفظ کنیم.

دکتر مریم نوبرانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آنتی بیوتیک‌ها دسته‌ای از داروها هستند که بر روی باکتری‌ها تاثیر می‌گذارند و هیچگونه تاثیری بر روی ویروس‌ها ندارند به بیان دیگر در خصوص بخش بزرگی از بیماری‌های شایع، مثل سرماخوردگی، آنفلوآنزا و کرونا که منشاء ویروسی دارند، نمی‌توانند مفید واقع شوند.

وی با اشاره به تجویز آنتی بیوتیک توسط پزشکان به بیماران مبتلا به بیماری‌هایی چون کرونا و آنفلوآنزا، اظهار داشت: در برخی موارد، بر عفونت اولیه‌ای که منشاء آن ویروس است، یک عفونت ثانویه‌ی باکتریایی سوار شده است که در این صورت پزشک اقدام به تجویز آنتی بیوتیک می‌کند و آنتی‌بیوتیک‌ها یا بطور مستقیم باکتری‌ها را از بین می‌برند و یا رشد آنها را متوقف می کنند و در مرحله بعد، سیستم ایمنی بدن انسان این باکتری را حذف می کند.

این متخصص فارموکولوژی با بیان اینکه همزمان با ارائه‌ آنتی بیوتیک‌های جدید و مصرف روز افزون آن، بشر با پدیده‌ای با عنوان مقاومت آنتی بیوتیکی مواجه شده است ادامه داد: با افزایش مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، باکتریهای حساس به دارو، از بین می‌رود ولی باکتریهای مقاوم، باقی مانده و تکثیر می‌شود و از فردی به فرد دیگر انتقال می‌یابد بطوری که در نهایت با جمعیتی از باکتریهای مقاوم به درمان مواجه می شویم که یک تهدید بزرگ جهانی است.

وی اظهار داشت: آنتی بیوتیک‌ها برای بخشی از بیماران، نقش حفظ کننده‌ حیات را دارند و بر این اساس باید در مصرف آنها به گونه‌ای رفتار شود که وقتی بیماران به آنتی‌بیوتیک نیاز دارند، بتوانند از تاثیرگذاری آن استفاده کنند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان، آموکسی‌سیلین را پرمصرف‌ترین آنتی‌بیوتیک در ایران عنوان کرد و گفت: از آنجایی که این دارو یک آنتی‌بیوتیک وسیع‌ محسوب می شود، می‌تواند بر بخش بزرگی از باکتری ها تاثیر بگذارد، مصرف بالایی در کشور دارد و همین امر می‌تواند منجر به مقاوم شدن باکتری‌ها در آینده شود.

نوبرانی با تاکید بر اینکه آنتی‌بیوتیک‌ها باید سرساعت و با مقدار مشخص مصرف شود، افزود: هیچ فردی، غیر از پزشک نباید مبادرت به تجویز آنتی‌بیوتیک کند و لازم است همه آنتی بیوتیک تجویز شده، تا پایان دوره درمان مصرف شود.

وی بثورات جلدی، سرگیجه و مشکلات گوارشی را از جمله عوارض جانبی مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها اعلام کرد و گفت: در صورتی که فرد مصرف کننده‌ آنتی‌بیوتیک با اسهال شدید یا درجاتی از واکنش های ایمنی مثل خس خس سینه و گرفتگی نفس مواجه شد، باید به پزشک مراجعه کند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: درمان مقاومت آنتی بیوتیکی بسیار دشوارتر و پرهزینه‌تر از درمان اولیه است و پیش بینی می شود اگر نتوانیم بر مقاومت آنتی بیوتیکی غلبه کنیم، تا سال ۲۰۵۰ بیش از ۱۰.۵ میلیون مرگ در سراسر جهان رخ خواهد داد.

وی، با تاکید بر رفتار مسولانه در مقابل مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، خاطرنشان کرد: این رفتار مسوولانه فقط مربوط به تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها توسط پزشکان نیست، بلکه به سیاست‌گذاران سلامت و عموم مردم مربوط می شود که آگاه‌تر و حساس‌تر عمل کنند و توصیه‌های مربوطه را جدی بگیرند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !