پیشنهادات کارشناسی برای سامان دادن به بحران مالی شهرداری کرمانشاه


پیشنهادات کارشناسی برای سامان دادن به بحران مالی شهرداری کرمانشاه

کرمانشاه - ایرنا - یک عضو خانه نخبگان و صاحبنظر مدیریت شهری با انتقاد از نبود شفافیت و برنامه‌ریزی مالی در شهرداری کلانشهر کرمانشاه، پیشنهادهای مختلفی برای تقویت وضعیت مالی، تکمیل طرح‌های مهم و نیمه‌کاره و کاهش هزینه‌های نابجا مطرح کرد.

«مظفر کماندار» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به بودجه کلانشهر کرمانشاه در سه سال گذشته و سیر صعودی آن اظهار کرد: در گزارش های موجود هزینه و درآمد و تفکیک آن به مناطق شهری به صورت شفاف به مردم ارائه نشده و صرفا کلی گویی شده است؛ اینکه از سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ به ترتیب از ۷۸۰ میلیارد تومان به ۱۳۰۰ میلیارد سپس به سه هزار میلیارد تومان رسیده و حدود ۶۰ درصد آن هم به هزینه های جاری شهرداری و ۴۰ درصد به هزینه های عمرانی تخصیص داده شده است.

او با تاکید بر اینکه مدیریت جدید شهر کرمانشاه باید این رویکرد را اصلاح کند، گفت: اگر که می‌خواهیم در مسیر توسعه قرار بگیریم باید هزینه سالیانه را در ۲ بخش فعالیت‌های سرمایه‌ای و هزینه‌ای (جاری) و درآمدها تبدیل کنیم که بیشتر از محل عوارض (مالیات بر ارزش افزوده و عوارض پایدار) و مشارکت ها ناپایدار ساخت و ساز، فروش دارایی (املاک و ...) ‌و دریافت وام های بلاعوض دولتی در قالب طرح های ملی و عمرانی است.

به گفته او، در این روش، هزینه و درآمد به صورت شفاف و تقسیم بندی اعتباری در میان مناطق و معاونت ها و سازمان ها شهرداری انجام می شود سپس باید رصد مدیریتی هم انجام گیرد.

کماندار که ۱۲ جلد کتاب در حوزه تخصصی مهندسی عمران تالیف کرده است، اظهار کرد: باید با اهتمام و همکاری با شورای اسلامی شهر طرح بازنگری در تعدیل و منطقی کردن بودجه مصوب امسال و سال ۱۴۰۱ به دلیل حاکمیت شرایط خاص در کشور دنبال شود؛ شرایطی ویژه ای از جمله شدت گرفتن تحریم ها، بیماری کرونا و شرایط نامناسب اقتصادی شهر و شهروندان، خشکسالی و همچنین با هدف صیانت از دارایی های شهرداری به منظور نگهداری از آنها برای آینده و استفاده درآمد پایدار از ظرفیت ها است.

پیشنهادات کارشناسی برای سامان دادن به بحران مالی شهرداری کرمانشاه

این دکترای مهندسی عمران (گرایش مدیریت ساخت) بر بازنگری اساسی اهداف و تصمیمات مربوط به پروژه های نیمه کاره شهرداری (مانند قطار سبک شهری) و ارایه راهکار برای آن تاکید و بیان کرد: در این زمینه به کارگیری روش های نوین مشارکتی در مراحل مختلف ساخت و بهره برداری و واگذاری پروژه های شهری به منظور افزایش و پایدارسازی درآمدهای شهرداری ضرورت دارد.

«بروزرسانی و بکارگیری فناوری روز و مصالح متناسب با اقلیم کرمانشاه، استفاده از ظرفیت های کارخانه آسفالت و سنگ شکن به منظور ساخت قطعات پیش ساخته و بتن آماده به منظور اجرای پروژه ها با هزینه کمتر و ارایه خدمات به خارج از محدوده شهری با ایجاد درآمدهای پایدار برای شهر» از دیگر پیشنهاهای این صاحبنظر مدیریت شهری برای مدیریت کم هزینه و پربازده کلانشهر کرمانشاه بود.

کماندار همچنین موضوع «اجرای طرح ممیزی املاک به منظور کاهش اتکا به کمیسیون ماده ۱۰۰ در تامین مالی برای اداره شهر» را مطرح و عنوان کرد: تحقق درآمدهای شهری مصوب از طریق روش‌های تامین درآمد پایدار و کاهش اتکا به عوارض ساختمانی، پیگیری و ارایه طرح با مشارکت نمایندگان استانی جهت تخصیص ردیف های ملی در بودجه برای بافت ها فرسوده، کاهش آسیب های اجتماعی و رفع مشکلات حاشیه نشینی از دیگر راهکارهای مناسبی است که می تواند با استفاده از آنها به تقویت بودجه ای شهرداری پرداخت و بخش عمده ای از موانع موجود را برداشت.

کلانشهر کرمانشاه با بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارای هشت منطقه شهرداری است.

با وجود اینکه این کلانشهر از چند ماه گذشته شهردار ندارد اما شورای ۱۱ نفره آن به دلیل اختلافات گروهی همچنان موفق به انتخاب شهردار نشده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یک خبر ناامیدکننده از آیفون17 پلاس!