ایران همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد مذاکرات نگذاشته است


ایران همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد مذاکرات نگذاشته است

تهران-ایرنا-یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: سیاست فعال‌منطقه‌ای ایران این پیام را مخابره کرد که اگر غربی‌ها نخواهند رویکرد درستی در پیش بگیرند ایران از ظرفیت‌های دیگر خود استفاده می‌کند و همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد مذاکره نگذاشته و برای حل مشکلات مردم و توسعه کشور منتظر آمریکا و اروپا نمانده است.

محمد قادری روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا با اشاره به حضور قدرتمندانه ایران در سازمان همکاری اقتصادی اکو و سازمان همکاری شانگهای، اظهار کرد: حضور فعالانه ایران در این سازمان‌های منطقه‌ای، این پیام را به جهان مخابره می‌کند که ایران همه تخم مرغ هایش را در سبد مذاکرات وین نگذاشته و برای حل مشکلات مردم و توسعه کشور منتظر آمریکا و اروپا نمانده است.

وی افزود: حضور فعالانه ایران در اجلاس شانگهای و اکو نشان داد که برخلاف تلاش غربی‌ها به ویژه ایالات متحده برای منزوی کردن ایران، تحقق چنین هدفی ممکن نیست. ایران با داشتن ظرفیت‌های گسترده سیاسی، اقتصادی، دفاعی و امنیتی جایگاه مهمی در منطقه و فضای بین الملل دارد و تنها نیست.

این کارشناس مسائل راهبردی تاکید کرد: سیاست فعال ایران در منطقه، این پیام را به جهان مخابره کرد که اگر غربی‌ها نخواهند رویکرد درستی در مذاکرات وین در پیش بگیرند ایران از ظرفیت‌های دیگر خود استفاده می‌کند.

قادری گفت: جمهوری اسلامی قصد دارد با طرف غربی مذاکره کند و هدف این مذاکره، احقاق حقوق ملت ایران و رفع تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه است.

وی، مطالب مطرح شده در رسانه‌های غربی درباره سفر رافائل گروسی هفته گذشته مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران را بخشی از عملیات روانی غرب عنوان کرد و گفت: آنچه در رسانه‌های غربی مطرح می شود بیش از آنکه به متن مذاکرات مربوط باشد، گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای و عملیات روانی است که در چارچوب بازی "مقصر کیست" رقم می‌خورد.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: آمریکایی‌ها می‌خواستند از ابزار و ظرفیت رافائل گروسی مدیرکل آژانس هم برای القای این موضوع که ایران حاضر به کوتاه آمدن نیست، استفاده کنند. به همین خاطر، به گروسی فشار آوردند تا بعد از بازگشت از ایران، موضع دوپهلویی بگیرد و در رسانه‌های خودشان هم آن را آب‌وتاب دادند تا این گمانه و ذهنیت در افکار عمومی داخل و خارج کشور تقویت شود که دولت سیزدهم و تیم فعلی مذاکره‌کننده اساسا قائل به مذاکره نیست.

قادری یادآورشد: این در حالی است که ایران جدیت و اراده‌اش را برای ورود به مذاکرات نتیجه‌محور با هدف رفع موثر تحریم‌ها نشان داده است.

وی همچنین به اظهارات اخیر کنت مکنزی فرمانده نیروهای تروریست سازمان فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا(سنتکام) و رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران اشاره کرد و گفت: رابرت مالی به صراحت بحث از گزینه‌های دیگر کرد و کنت مکنزی هم صحبت از گزینه نظامی کرد. این اظهارات نکته تازه ای ندارد و نشان می‌دهد که رویکرد کنونی ایالات متحده ادامه راهبرد گذشته مبنی بر استفاده از «تهدید و تطمیع» است.

قادری افزود: آمریکایی‌ها رویکرد تهدید را در پیش گرفته‌اند تا اگر جواب داد فشارها بر ایران را تشدید کنند. البته چنین اقداماتی از سوی آمریکایی‌ها سابقه دارد و در ادوار گذشته هم هر گاه موعد مذاکرات فرامی رسید آمریکایی‌ها سعی می‌کردند با این تهدیدها تمرکز ایران را به هم بریزند و به نوعی افکار عمومی داخل ایران و تیم مذاکره کننده ایرانی را تحت فشار قرار دهند و امتیاز بیشتری بگیرند.

این تحلیلگر مسائل بین الملل، استفاده از ابزار تهدید علیه ملت ایران در ایام مذاکرات را نشان‌دهنده این موضوع دانست که آمریکایی‌ها عملا به دنبال توافق نیستند و هدفشان بیشتر ایجاد فضای روانی و تشدید فشارها بر ایران است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم| کل‌کل حامد آهنگی با خانم بازیگر با چاشنی نوشابه