از پاییزه کتاب 1400 تا نمایشگاه حضوری در بهار 1401


از پاییزه کتاب 1400 تا نمایشگاه حضوری در بهار 1401

تهران- ایرنا- پایان پاییزه و هفته کتاب و آغاز بخش اجرایی جشنواره شعر فجر، بررسی محل برگزاری نمایشگاه فیزیکی، ادامه همکاری خانه کتاب با شرکت پست، اخبار مهم حوزه کتاب و ادبیات در هفته گذشته بودند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، با پایان یافتن آبان ماه و نزدیک شدن به فصل زمستان و دهه فجر، جشنواره فجر وارد مرحله اجرا می‌شود، از سوی دیگر با پایان پاییزه کتاب، وزارت فرهنگ درصدد برنامه ریزی برای نمایشگاه فیزیکی در سال ۱۴۰۱ است، پیگیری ناشران برای ادامه قرارداد پست کتابن نیز اخباری به دنبال داشت که نشان می دهد مهم ترین رویدادهای این هفته در حوزه کتاب پیرامون این موضوعات بوده اند.

خانه کتاب و ادبیات ایران، همچنان از سامانه پست کتاب حمایت می‌کند

علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب در روزهای آغازین آذر، خبر داد مبلغ پرداختی اعضای سامانۀ پست کتاب در شرایط جدید افزایش پیدا کرده اما حمایت یارانه‌ای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنان باقی است و خانه کتاب و ادبیات ایران، همچنان از سامانه پست کتاب حمایت می‌کند.

در روزهای اخیر با ارائه قرارداد جدید شرکت پست به معاونت امور فرهنگی، رایزنی‌هایی برای ایجاد تغییرات در این قرارداد، صورت گرفته است. پیش از این یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از تصمیم این وزارتخانه، برای ادامه همکاری با شرکت پست خبر داده بود.

پاییزه کتاب ۱۴۰۰، متفاوت‌ترین طرح فصلی در هجدهمین دوره

پاییزه کتاب ۱۴۰۰، از ۲۹ آبان آغاز شد و تا سوم آذر در شهرهای بزرگ، به پایان رسید و تا پایان این روز، بیش از ۴۲۳ هزار جلد کتاب، به ارزش بیشتر از ۲۸ میلیارد تومان به فروش رسید، در رویکردی تازه از خانه کتاب و ادبیات ایران، این طرح، در شهرهای کمتر توسعه یافته تا ۸ آذر ادامه یافت. در این دوره از طرح که با حضور ۹۸۶ کتابفروشی برگزار شد، ۷۵۰ کتابفروشی در مراکز استان‌ها و ۲۳۶ کتابفروشی در شهرستان‌ها بودند.

فرصت بیشتر پاییزه کتاب برای شهرهای کمتر توسعه یافته

با پایان طرح در شهرهای بزرگ بر اساس اعلام خانه کتاب و ادبیات ایران، طرح فصلی کتاب در ۴۱ کتابفروشی، در ۲۵ شهر و در ۱۲ استان کشور که کمتر توسعه یافته به حساب می‌آیند تا هشتم آذر ماه ادامه یافت، هنوز آماری درباره این بخش از پاییزه منتشر نشده است اما استان کردستان با ۵ شهر و ۱۲ کتابفروشی و خراسان رضوی با ۴ کتابفروشی در ۴ شهر، بیشترین حضور را در فهرست کتابفروشی های شهرهای کم برخوردار، دارند.

انتصاب دبیر علمی جشنواره شعر فجر

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، طی حکمی قربان ولیئی، شاعر و مدرس دانشگاه، را به‌عنوان دبیرعلمی شانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی «شعر فجر» منصوب کرد.

قربان ولیئی، شاعر و دانش‌آموخته رشته زبان و ادبیات فارسی در مقطع دکتری از دانشگاه تربیت مدرس تهران است و درحال‌حاضر مدیریت گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه زنجان را برعهده دارد، ولیئی سابقه دریافت جایزه کتاب سال و کتاب فصل را نیز در کارنامه خود دارد.

دومین جایزه «کتاب تاریخ انقلاب اسلامی» فراخوان داد

فراخوان دومین جایزه «کتاب تاریخ انقلاب اسلامی» همراه با بخش ویژه مقالات تاریخی با رویکرد نقد دوران پهلوی منتشر شد.

دومین جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی با همکاری خانه کتاب و ادبیات ایران و پژوهشکده تاریخ معاصر با هدف ارتقای فرهنگ و حافظه تاریخی جامعه اسلامی ایران و حفظ استقلال هویت فرهنگی، شناسایی و معرفی کتاب‌های برتر در حوزه تاریخ انقلاب اسلامی (ریشه‌ها و پیامدها)، کمک به اعتلای سطح دانش تاریخی و فرهنگ مکتوب، مقابله با تحریف تاریخ انقلاب اسلامی و حمایت و تشویق مولفان و پدیدآورندگان متعهد و متخصص سراسر کشور در این حوزه بهمن ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

در این جایزه کتاب‌های تالیف، ترجمه و تصحیح در حوزه تاریخ انقلاب اسلامی (ریشه‌ها و پیامدها) در موضوعات کلیات (دانشنامه‌های تخصصی، کتاب‌شناسی توصیفی تحلیلی و روزشمار)، خاطرات، زندگی‌نامه و شرح حال نویسی، مستندنگاری (سفرنامه نویسی، یادداشت‌های روزانه و عکس نوشت)، تحقیقات و پژوهش‌های تاریخی، تاریخ شفاهی و اسناد و پژوهش‌های اسنادی داوری و بررسی می‌شوند.

کتابخانه‌های سیار به روستاها می‌روند

با امضای تفاهم‌نامه همکاری میان شورای فرهنگ و هنر روستا و عشایر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، کتابخانه‌های سیار با هدف ترویج فرهنگ مطالعه به روستاها و مناطق محروم می‌روند.

تفاهم‌نامه همکاری میان شورای فرهنگ و هنر روستا و عشایر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور صبح روز دوشنبه (۸ آذر) به امضا رسید.

در آیین امضای این تفاهم نامه حجت‌الاسلام و المسلمین حبیب‌رضا ارزانی، دبیر شورای فرهنگ و هنر روستا و عشایر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور حضور داشتند و علاوه بر امضای تفاهم نامه مذکور نسبت به افزایش همکاری‌های مشترک گفت وگو و تبادل نظر کردند.

معرفی کمیته علمی جشنواره ملی پژوهش و فناوری کتابخانه ملی

دوازدهمین جشنواره ملی پژوهش و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در حوزه‌های علم اطلاعات و دانش شناسی، اسناد و علوم آرشیوی، مطالعات ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی و نسخه‌پژوهی، تاریخ شفاهی همزمان با هفته پژوهش برگزار می‌شود و با آغاز ارزیابی آثار، اعضای کمیته علمی این جشنواره معرفی شدند.

غلامرضا عزیزی، غلامرضا امیرخانی، شهرام یوسفی‌فر، قربانعلی کناررودی، علی‌محمد طرفداری، حمید سلیم‌گندمی، محبوبه قربانی، سودابه نوذری، فرح زاهدی، ربابه معتقدی و صدیقه احمدی‌فصیح، علی ططری، فاطمه جان احمدی و محسن حاجی‌زین‌العابدینی به عنوان کمیته علمی جشنواره ملی پژوهش و فناوری معرفی شده اند. همچنین رضا خانی‌پور، دبیر علمی این رویداد فرهنگی است.

برگزیدگان دومین دوره جایزه شهید اندرزگو معرفی و تجلیل شدند

جایزۀ ادبی شهید سیدعلی اندرزگو جایزه‌ای دوسالانه و با رویکرد مبارزۀ ادبی و افشای چهرۀ واقعی پهلوی‌هاست که در بخش‌های مختلف، از ممتازترین کتاب‌های تولیدشده در حوزه‌های «داستان و رمان بزرگسال»، «داستان کودک و رمان نوجوان» همچنین «روایت تاریخ و تاریخ شفاهی» تقدیر می‌کند. کلیه آثار چاپ اول سال‌های ۹۸ و ۹۹ که دارای درون‌مایه مدنظر جایزه بوده‌اند، در این دوره از جایزه شرکت داده شده اند.
بخش تاریخ و تاریخ شفاهی
کتاب رضانام تا رضاخان، اثر هدایت‌الله بهبودی به‌عنوان اثر برگزیده معرفی شد.
کتاب روز آزادی زن، نوشته سمیه ذوقی از انتشارات راه یار و کتاب گوهر صبر، نوشته طیبه پازوکی تقدیر شدند.
بخش کودک و نوجوان

کتاب رد انگشت‌های اصلی اثر حسین قربانزاده خیاوی از انتشارات سوره مهر و تونل سوم اثر فاطمه الیاسی از نشر شهید کاظمی به‌صورت مشترک برگزیده شدند.
از کتاب‌های جایی آن طرف پرچین، اثر نیلوفر مالک نشر سوره مهر، سلفی با خرابکار، اثر طاهره مشایخ از نشر صاد و گزارش‌های امیر پسر عاشق، اثر فاطمه نفری از نشر قدیانی تقدیر شد.
بخش رمان بزرگسال
کتاب ماتی‌خان اثر عبدالرحمن اونق از انتشارات سوره مهر و تشریف اثر علی‌اصغر عزتی‌پاک از نشر شهرستان ادب به‌صورت مشترک برگزیده شدند.
از کتاب‌های بی‌نام پدر، اثر میثم موسویان از نشر کتاب جمکران، جامانده از پسر، اثر فاطمه نفری از انتشارات سوره مهر و چهل و یکم، اثر حمید بالایی از نشر صاد تقدیر شد.

بررسی‌ها برای برگزاری سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران همچنان ادامه دارد

یکی از مهمترین رویدادهای فرهنگی سالانه کشور در حوزه کتاب برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران است که سال گذشته به دلیل محدودیت های کرونایی به صورت فیزیکی برگزار نشد، اما خبر هفته کتابی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، برای آماده‌سازی مقدمات برگزاری نمایشگاه کتاب ۱۴۰۱ به صورت فیزیکی، مایه شعف فعالان این حوزه شد.

علی رمضانی در این خبر اعلام کرد: جلسات و برنامه ریزی هایی را برای شروع آن در نظر گرفته ایم. اتاق عملیات نمایشگاه فیزیکی در سال ۱۴۰۱ را به راه انداخته ایم که این کار صورت بگیرد. نمایشگاه فیزیکی در ماه های قبل از برگزاری، ما و ناشران را درگیر خود می کند و برای آن باید آمادگی هایی کسب کنیم.

بازدید متولیان فرهنگی کشور از محل های مستعد برگزاری این دوره نمایشگاه و ارزیابی های لازم از جمله برنامه های صورت گرفته در این راستاست.

در مرحله اول مصلی امام خمینی (ره) ارزیابی و بازدید شده بود و سه شنبه (نهم آذرماه ۱۴۰۰) یاسر احمدوند (معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، علی رمضانی (مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران)، علیرضا اسماعیلی (مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) و حسین صفری (معاون اقتصاد و فرهنگ خانه کتاب و ادبیات ایران) از مجموعه شهر آفتاب بازدید کرده و با محمد رئوف قادری (مدیرعامل شهر آفتاب)، معاونان و مدیران آن مجموعه دیدار کردند.

پس از ارزیابی‌های صورت گرفته از مصلی‌ امام خمینی (ره)، مجموعه شهر آفتاب و نمایشگاه بین‌المللی تهران در خصوص برگزاری سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در محل مناسب تصمیم‌گیری خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)