نسخه مهم آیت الله مصباح(ره) برای موفقیت مدیر حوزه‌های علمیه خواهران


نسخه مهم آیت الله مصباح(ره) برای موفقیت مدیر حوزه‌های علمیه خواهران

مدیر حوزه های علمیه خواهران گفت: در جوانی خدمت علامه مصباح رسیدم و توصیه ای از ایشان خواستم. فرمودند:«فقه و قرآن»؛ من آن زمان فلسفه هم تدریس می کردم، عرض کردم اینها هم هست. گفتند:«قرآن جامعیت دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، درس اخلاق هفتگی جامعه علمیه امیرالمؤمنین علیه‌السلام تهران با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور، مدیر حوزه های علمیه خواهران و با حضور مسئولان، اساتید و طلاب این مدرسه برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور در این جلسه با بیان مسائل آموزشی و برنامه ریزی کلان دانش پژوهان، درباره اهمیت کسب علم و دانش گفت: بخشی از مباحث آموزشی طلاب بر عهده نظام آموزشی حوزه علمیه و بخشی دیگر بر عهده مدرسه است، اما بخش مهم تر آن مربوط به فعالیت ها و برنامه های تکوینی است که باید دانش پژوهان برای خود برنامه ای کلان پی ریزی کنند و به صورت جدی این برنامه ریزی را در خود پیاده سازی کنند.

وی با اشاره به لزوم برنامه ریزی کلان در مسیر کسب علوم دینی، اظهار کرد: طلاب نباید به این فکر کنند که تمام شکوفایی تحصیلی و فردی در نظام تحصیلی حوزه صورت می گیرد، این اشتباه بزرگی است. در زمان تحصیل خودمان طلابی بودند که برنامه تکمیلی نداشتند و غالبا به جایی نرسیدند، ولی آن هایی که برنامه ای جامع پی ریزی کردند، به موفقیت رسیدند.

مدیر حوزه های علمیه خواهران، خطلاب به طلاب حاضر در این جلسه از لزوم مشورت با اساتید فن گفت و تاکید کرد: هر طلبه با مشورت اهل خبره برای خودش می تواند برنامه جامعی تدوین و اجرا کند و با این روش امید می رود که در آینده انسان مفیدی برای جامعه دینی ایران و حتی خارج از کشور باشد. باشد.

وی با توضیح روش تسلط طلاب به مباحث دینی، گفت: اگر ذهن دانش پژوه علوم دینی، قرآنی و حدیثی شد، جامعیتی پیدا خواهد کرد که بسیاری از انتظاراتی که از جامعه روحانیت می رود را می تواند تامین کند.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور با بیان خاطره ای از دیدار خود با آیت الله مصباح یزدی(ره)، افزود: بنده در جوانی محضر خدمت علامه مصباح رسیدم و عرض کردم که به این مباحث علاقه دارم، شما چه توصیه ای می فرمایید؟ ایشان فرمودند: «فقه و قرآن»؛ بنده آن زمان فلسفه هم تدریس می کردم، عرض کردم این ها هم هست. گفتند: «قرآن جامعیتی دارد که اگر شما به فهم آن رسیدید به قدر نیاز در همه حوزه ها ورود خواهید کرد.»؛ قرآن منبع بسیار سرشاری است که خداوند کار ارتباط با آن را برای من و شما آسان کرده است. شما هر بار به آن مراجعه کنید بر اساس میزان دانش و ظرفیت خودتان برداشت کامل تر و جامع تری خواهید داشت. آیت الله العظمی مکارم هم می فرمایند: «نشد قرآن را تلاوت کنم و نکنه ی جدیدی برداشت نکنم.»

وی افزود: قرآن دانش های ما را پردازش می کند. تعادل و هماهنگی در آن ایجاد می کند. پس ما همواره محتاج قرآن هستیم.

مدیر حوزه های علمیه خواهران با توصیه بر معاشرت با علما و اهمیت انس با قرآن، اظهار کرد: مصاحبت با علما، دوست خوب و زیارت شهدا اثرات فراوانی در روحیه و اخلاق آدم دارد، اما همه این ها یک سو و انس با قرآن یک سمت دیگر. اگر شیطان انس من و شما را با قرآن بگیرد آن روز، روز جشن شیطان خواهد بود. آسیب های آن هم بعد از ما به مردم هم می رسد. طلبه باید روزی چند آیه قرآن بخواند. این به تمام شئون اجتماعی طلبه اثر واقعی دارد.

وی ادامه داد: بنده به عنوان کسی که مسئولیتی در نظام آموزشی دارد می گویم: نظام آموزشی تأمین کننده صد درصد نیازهای شما نیست، به فکر خودتان باشید و راهش هم این است که با قرآن و حدیث اُنس بگیرید و مطالعه زیادی داشته باشید. کسی که اهل مطالعه باشد، با نشاط و قدرت با مشکلات دست و پنجه نرم پیدا می کند. مقام معظم رهبری در باره شهید مطهری میفرمود: «ایشان متخصص در همه امور نبود اما قبل از صحبت در باره یک موضوع آنقدر مطالعه میکرد تا متخصص میشد و مثل یک کارشناس صحبت میکرد و سطحی و عمومی برای آن موضوع بحث نمی کرد.»

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور در پایان با اشاره به سخنی از آیت الله العظمی مکارم شیرازی گفت: ایشان می‌فرمایند: «من ده سال حوزه را در پنج سال خواندم.»؛ این که می گویم فقط تکیه به نظام آموزشی نکنید علتش این است که بزرگان حوزه علمیه با همین فعالیت های جنبی توانستند به جایی برسند.

پایان پیام/47

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد امید به زندگی ؛ چندین انشا ادبی و زیبا امید به زندگی