دولت باید فقط از بخش خصوصی برای پیشبرد صنعت گردشگری بهره گیرد


دولت باید فقط از بخش خصوصی برای پیشبرد صنعت گردشگری بهره گیرد

مدیر یک هتل چهار ستاره در مشهد ابراز عقیده کرد: دولت در صنعت گردشگری به لحاظ فنی تنها باید از بدنه کارشناسی بخش خصوصی برای پیشبرد امور در این حوزه بهره گیرد.

فریدالدین عطار در گفت‌وگو با ایسنا به مشکلات هتل‌داران و صنعت گردشگری در دوران مواجه با کرونا پرداخت و اظهار کرد: در ابتداء امر که این مشکل شروع شد با پدیده‌ای نوظهوری مواجه شدیم و در آن روزها هیچ کس ابعاد واقعی قضیه را درک نمی‌کرد و این مسئله باعث شد که مسئولین کشوری ما نیز آنطور که باید دست به اقدام سریع و فوری برای مهار این بیماری نزدند.

وی ادامه داد: با شیوع وسیع این ویروس و به دنبال آن مشکلات متعدد در سفر و منع مردم از سفر به ناچار علی‌رغم میل باطنی مجبور شدیم هتل را تعطیل کنیم. به روشنی واضح است که نبود مسافر در به وجودآمدن آن شرایط مهمترین دلیل این تعطیلی تحمیلی بود، اما مشکل بزرگتر این بود که دولت خود در برخورد با این مسئله آنطور که باید برنامه‌ریزی شده عمل نکرد و هیچ برنامه مشخصی برای مقابله با آن نداشت.

این مدیر هتل اضافه کرد: در طول دوران تعطیلی‌ها علاوه بر مسائل مالی که نگرانی زیادی برای فعالان این حوزه به وجود آورده بود از دست دادن منابع انسانی که بزرگترین سرمایه هتل‌داران و صاحبان صنایع در حوزه گردشگری هستند و وقت و هزینه برای آن‌ها صرف شده است شرایط را بسیار سخت کرد.

عطار ادامه داد: مجموعه ما در دوره تعطیلی‌ها تنها با ۲۰ نیرو در حال فعالیت بود و این تعداد را نیز صرفا به دلیل حفاظت از اموال و دارایی‌های هتل مشغول به کار نگه داشتیم. در ادامه روند تعطیلی‌ها یکی از مشکلات ما عدم پاسخگویی سازمان تامین اجتماعی در راستای انجام وظیفه ذاتی خود برای پوشش هزینه بیکاری پرسنل تعدیل شده بود و مالکان هتل‌ها به واسطه اینکه تمام درها را به روی خود بسته می‌دیدند تحت فشار قرار داشتند.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر مشکلات گفته شده ناهماهنگی بدنه اجرایی دولت با استان‌ها و سازمان‌های تابعه موقعیت را سخت‌تر کرده بود. یکی دیگر از مشکلات موضوع وام کسب و کارهای آسیب‌دیده از کرونا بود که متاسفانه در روند پرداخت وام‌ها به دلیل عدم هماهنگی بانک‌های عامل مشکلات بسیاری را متحمل شدیم. درآمد هتل‌دارها به صفر رسیده بود و افزایش هزینه‌ها سبب شد که هتل‌ها نتوانند اقساط خود را پرداخت کنند به همین علت تصمیم گرفته شد تا برای بازپرداخت وام‌ها به وام‌گیرندگان برای سه ماه امهال صورت گیرد، اما به مراتب همان اتفاقی که در مرحله اخذ وام صورت گرفت در اینجا نیز تکرار شد و بسیاری از بانک‌ها پس از بارها مراجعه و قبول اصل پول، هزینه دیرکرد پرداخت را از نیز ما دریافت می‌کردند.

این مدیر هتل تصریح کرد: صنعت گردشگری که پیش‌بینی می‌شد در ۱۵ سال آینده به صنعت اول جهان تبدیل شود با عقب‌رفتی محسوس به وضعیت حدود ۱۰ سال گذشته خود بازگشته است و این روند منفی قطعا سالیان سال برای بازسازی خود زمان لازم دارد.

گردشگری باید در اولویت اول تصمیم‌گیری‌ها قرار گیرد

عطار در پاسخ به این سوال که دیگر کشورها در برخورد با کرونا چطور عمل کردند، اظهار کرد: برای مثال کشور اسپانیا با سالانه ۶۴ میلیون گردشگر که از جمعیت خود کشور بیشتر است چیزی حدود ۱۱ درصد درآمد خالص از این راه کسب می‌کند و در حال حاضر ۶۰ درصد جمعیت کشور واکسینه شده‌اند و با شرط پاسپورت واکسن که موارد ۶گانه سازمان بهداشت جهانی برای ویزای توریستی در آن رعایت شده است اقدام به جذب گردشگری می‌کند. همچنین باید گفت که کشور یونان نیز در چند ماه اخیر بیشترین آمار گردشگر ورودی را در بین کشورهای اروپایی به خود اختصاص داده است.

وی گفت: به عقیده من تنها راه رهایی صنعت گردشگری از شرایط نا به‌هنجار به وجود آمده این است که گردشگری در اولویت اول کشور قرار گیرد و انتظار داریم رئیس جمهور بتواند این مهم را در کشور عملی کند.

این مدیر هتل ادامه داد: گردشگری تنها صنعتی است که می‌تواند به دلار و یورو برای کشور ارزآوری داشته باشد و اگر دولت تصمیم بگیرد برای گردشگری تبلیغ کند راه‌های فراوانی برای این اقدام وجود دارد. برای مثال بازدید از نمایشگاه‌های بین‌المللی دنیا، تبلیغ جاذبه‌های ایران و همچنین ارائه مزایا برای سفر به ایران می‌تواند از راهکارهای خوب جذب گردشگر باشد.

عطار تصریح کرد: البته باید اذعان داشت که موضوع لغو روادید در زمان حضور آقای ظریف کار پسندیده‌‎ای بود و از آنجایی که ایران در بین ۱۰ کشور برتر جهان از نظر جاذبه گردشگری قرار دارد باید قدر شرایط را دانسته و از آن بهترین استفاده‌ها را بکنیم.

توجه فوری به گردشگری خارجی با نگاه ویژه به همسایگان کشور

وی اظهار کرد: ما باید ورود گردشگر از کشورهای اطراف را به سرعت گسترش دهیم. جذب گردشگر از کشورهای عراق و عمان، حل و فصل مشکلات با کشور عربستان که حدود ۱۵ میلیون شیعه دارد و همچنین جذب گردشگران پاکستانی باید مدنظر قرار گیرد؛ چراکه ورود گردشگر خارجی می‌تواند بر مشکلات اقتصادی جدی داخل کشور که تمام اقشار را به شدت تحت تاثیر قرار داده است اثرگذار باشد و به اصلاح سیاست‌های ارزی صنعت گردشگری نیز بسیار کمک کند. اگر دولت تصمیم گیرد گردشگری را در اولویت کاری خود قرار دهد می‌توان گفت که چیزی حدود ۵۰ درصد از مشکلات با همین یک اقدام قابل حل خواهد بود.

دولت از بدنه کارشناسی بخش خصوصی در امور گردشگری استفاده کند

این مدیر هتل گفت: اتمام کرونا عملا می‌تواند یک انفجار بزرگ بین مردم به حساب آید و پس از مدت‌‎ها آن‌ها انگیزه زیادی برای سفر خواهند داشت. می‌توان پیش‌بینی کرد که پس از کرونا با شیب صعودی سفر و گردشگری در سطح جهان رو به رو خواهیم بود و با توجه به اینکه زیرساخت‌های گردشگری در کشور ما متوازن نیست باید قبل از شروع سیر صعودی سفرها فکری به حال آن کرد و به عقیده من دولت باید از بدنه بخش خصوصی برای تسهیل کار استفاده کند.

عطار عنوان کرد: تنها راهی که دولت می‌تواند چاره کند این است که از بدنه کارشناسی بخش خصوصی که بیشتر درگیر امور بوده و شناخت بیشتری از مسائل دارد استفاده کند.

وی اضافه کرد: می‌توان با جمع‌آوری جمعی از کارشناسان خبره در این زمینه این انزوا در گردشگری را حل کرد. از دیدگاه من بالغ بر ۹۹ درصد این کارشناسان باید از بخش خصوصی انتخاب شوند و تنها از بخش دولتی می‌توان یک نماینده داشت، مانند روندی که در اتاق‌های بازرگانی در حال اجراست. همچنین باید با گرفتن خروجی از جلسات برگزار شده و تبدیل آن‌ها به طرح و برنامه و هموارکردن راه برای تایید و تصویب در مجلس، یک سند چشم‌انداز گردشگری جامع ایجاد کرد و در ادامه طبق برنامه باید بدانیم که در آینده به چه میزان رشد و ورود گردشگر خواهیم رسید.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...