در انتظار شوک تورمی دولت/ رشد نرخ استهلاک سرمایه‌گذاری‌ها


مدیرعامل کارگزاری بورس بانک بیمه ایران در نمایشگاه کیش اینوکس 2021 گفت: شیب منفی اقتصاد باعث بروز تاثیرات گسترده‌ای در بازار‌های مالی کشور به‌ویژه بورس خواهد شد و باید سرمایه‌گذاران و فعالان این بازار، مراقب چنین اتفاقی باشند.

در انتظار شوک تورمی دولت/ رشد نرخ استهلاک سرمایه‌گذاری‌ها

به گزارش خبرنگار بورس‌نیوز، مهدی رباطی، مدیرعامل کارگزاری بورس بانک بیمه ایران در نمایشگاه کیش اینوکس ۲۰۲۱ بیان کرد: برای نخستین‌بار در بازه زمانی ۴۰ ساله به‌خصوص طی دو سال گذشته، نرخ استهلاک سرمایه‌گذاری از میزان سرمایه‌گذاری‌ها پیشی گرفته و این نشان دهنده آن است که اقتصاد ایران با شیب منفی قابل توجهی مواجه است.

وی ادامه داد: این شیب منفی باعث بروز تاثیرات گسترده‌ای در بازار‌های مالی کشور به‌ویژه بورس خواهد شد و باید سرمایه‌گذاران و فعالان این بازار، مراقب چنین اتفاقی باشند.

رباطی با اشاره به اینکه باید وضعیت فعلی اقتصاد را از دریچه‌های مختلفی نگریست، گفت: نخستین تاثیر رشد اقتصاد منفی، نفوذ و واکنش واگرایانه آن در بازارسرمایه خواهد بود بدین‌نحو که بسیاری از ناشران فعال در بورس، با افت تولید و فروش بنگاه اقتصادی خود مواجه خواهند شد.

مدیرعامل کارگزاری بورس بانک بیمه ایران اضافه کرد: از سوی دیگر، نباید از این نکته گذشت که بازار‌ها در اقتصاد ایران، از محل افزایش تورم بعضا به رشد و بلوغ می‌رسند به‌طورمثال؛ با رشد تورم، بازار‌های موازی همچون مسکن، طلا و ارز و ... با رشد قابل توجهی همراه بودند.

این کارشناس بازارسرمایه افزود: بنابراین هنگامی که اقتصاد کشور با رشد منفی و نزولی همراه است، دولت به‌ناچار با کسری بودجه همراه شده و برای جبران آن، به سراغ استقراض از بانک‌مرکزی و افزایش پایه‌پولی خواهد رفت.

رباطی تصریح کرد: ترس بسیاری از فعالان بازار‌های موازی و حتی بازارسرمایه آنجاست که آیا اقتصاد در ۲ سال آینده، با شوک تورمی بزرگی که نشات گرفته از تصمیم‌های دولت است مواجه خواهد شد یا خیر!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا انسان های مدرن جایگزین نئاندرتال‌ها شدند؟