سامسونگ از نخستین مودم 5G خود برای اتومبیل‌ها رونمایی کرد


سامسونگ از نخستین مودم 5G خود برای اتومبیل‌ها رونمایی کرد

امروزه خودروها به لحاظ توان محاسباتی و امکانات ارتباطی در حال نزدیک شدن به اسمارت‌فون‌ها هستند. اکنون به لطف عرضه مودم جدید شرکت سامسونگ (https://itresan.com/tag/%D8%B3%D8%A7%D9%85%D8%B3%D9%88%D9%86%DA%AF)، خودروهای آینده می‌توانند به شبکه 5G متصل شده و از قابلیت دانلود محتوا با حداکثر سرعت 5.1 گیگابیت برثانیه بهره‌مند شوند. Exynos Auto T5123...

امروزه خودروها به لحاظ توان محاسباتی و امکانات ارتباطی در حال نزدیک شدن به اسمارت‌فون‌ها هستند. اکنون به لطف عرضه مودم جدید شرکت سامسونگ، خودروهای آینده می‌توانند به شبکه 5G متصل شده و از قابلیت دانلود محتوا با حداکثر سرعت 5.1 گیگابیت برثانیه بهره‌مند شوند.

Exynos Auto T5123 نخستین مودم 5G است که به‌صورت اختصاصی برای مصارف خودرویی طراحی شده و تولید انبوه آن پیش‌تر آغاز شده است. قطعات خودرو در زمینه دوام و طول عمر با الزامات سخت‌گیرانه‌ای مواجه هستند؛ بنابراین شرکت‌های خودروساز قادر به استفاده از تراشه‌های تولید شده مخصوص اسمارت‌فون‌ها نخواهند بود.

نیمه‌هادی جدید سامسونگ در واقع محصولی فراتر از تنها یک مودم است. این تراشه مجهز به CPU با 2 هسته پردازشی کورتکس A55 بوده و قادر به ارائه داده‌های مکان‌یابی ماهواره‌ای جهت اهداف ناوبری است. این تراشه با برخورداری از امکانات مضاعف موجب کاهش تعداد کل تراشه‌های مورد استفاده در خودروها و در نتیجه تسهیل طراحی آن‌ها خواهد شد.

در حالی‌که تراشه T5123 امکانات ارتباطی و مکان‌یابی خودرو را مدیریت می‌کند؛ از سوی دیگر تراشه 8 نانومتری Exynos Auto V7 نیز می‌تواند به‌عنوان مغز متفکر سیستم اطلاعات سرگرمی در وسایل نقلیه میان‌رده تا پیشرفته نقش‌آفرینی نماید. این تراشه از قابلیت پیکره‌بندی حداکثر 32 گیگابایت حافظه رم LPDDR4x با پهنای باند 68.3 گیگابایت برثانیه برخوردار است. CPU مجهز 8 هسته پردازشی کورتکس A76 با فرکانس 1.5 گیگاهرتز (از هسته‌های پردازشی کوچک خبری نیست) و GPU مدل Mali-G76 با 11 هسته پردازشی مسئولیت اجرای اعمال محاسباتی را بر عهده دارند.

سامسونگ از نخستین مودم 5G خود برای اتومبیل‌ها رونمایی کرد

در واقع هسته‌های پردازشی GPU به 2 دسته تقسیم می‌شوند. دسته نخست شامل 8 هسته بوده و برای نمایش اطلاعات مرکزی روی داشبورد مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ در حالی‌که 3 هسته دیگر مسئولیت سرویس‌دهی به نمایشگر در دسته تجهیزات و نمایشگر روسری واقعیت‌افزوده آپشنال را بر عهده دارند. تفکیک هسته‌های پردازشی GPU به 2 خوشه مجزا به کمپانی اطمینان می‌دهد که فعالیت هر بخش روی دیگری تاثیرگذار نخواهد بود (قابلیت اطمینان‌پذیری یک مقوله کلیدی به‌شمار می‌رود).

در واقع تراشه جدید از حداکثر 4 نمایشگر پشتیبانی خواهد کرد؛ بنابراین در صورت نصب نمایشگر بیش‌تر می‌تواند به مسافران صندلی‌های عقب خودرو نیز سرویس‌دهی نماید. همچنین این تراشه مجهز به 3 پردازنده صوتی داخلی است؛ لذا پخش چند جریان صوتی در خروجی امکان‌پذیر خواهد بود. واحد پردازش عصبی (NPU) نیز مسئولیت اجرای اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی نظیر تشخیص گفتار، چهره و ژست‌های حرکتی را بر عهده دارد. بعلاوه این ماژول می‌تواند برای اهداف پردازشی مختلف از دستورات صوتی گرفته تا ساخت یک سیستم نظارت بر راننده مورد استفاده قرار گیرد.

سامسونگ از نخستین مودم 5G خود برای اتومبیل‌ها رونمایی کرد

تراشه V7 در راستای ارائه امکاناتی نظیر نمای فراگیر و دستیار پارک خودرو قادر به کنترل حداکثر 12 دوربین است. سیستم پردازش تصویر قادر به اصلاح پیکسل‌های نامطلوب، فشرده‌سازی محدوده دینامیکی و اصلاح اعوجاجات هندسی خواهد بود.

تولید انبوه تراشه Exynos Auto V7 نیز پیش‌تر آغاز شده و توان پردازشی نسل جدید سیستم‌های اطلاعات سرگرمی داخل خودرو را تامین خواهد کرد. سرور اپلیکیشن داخل خودرو (ICAS) ورژن 3.1؛ محصول شرکت فولکس واگن نمونه‌ای از این سیستم‌ها به‌شمار می‌رود. این سامانه توسط واحد تولید قطعات خودرو در شرکت ال‌جی الکترونیکس طراحی شده است.

سامسونگ از نخستین مودم 5G خود برای اتومبیل‌ها رونمایی کرد

سومین و آخرین تراشه اخیرا معرفی شده توسط سامسونگ در واقع یک IC مدیریت انرژی است که مشخصا برای چیپست‌های Exynos Auto V7 و V9 طراحی شده است. این IC در اوایل سال جاری موفق به دریافت تائیدیه ASII-B شد. تراشه مذکور دارای محافظ‌های داخلی برای انواع مختلف شرایط زیان‌بار نظیر ولتاژ بالا یا پایین، اتصال کوتاه، عبور بیش از حد جریان و خاموشی ناشی از حرارت بالا است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا