بذرکاری در 40 هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی باشت آغاز شد


بذرکاری در 40 هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی باشت آغاز شد

گچساران- ایرنا- معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: پویش مردمی بذرکاری با هدف تقویت پوشش گیاهی در 40 هکتار از عرصه های منابع طبیعی باشت آغاز شد.

به گزارش ایرنا ، فرهام جلیلی روز چهار شنبه در همایش پویش مردمی بذرکاری جنگل های باشت افزود: برای اجرای این پویش مردمی، کاشت گونه‌های بادام و بلوط در نظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: پویش بذرکاری با روحیه بسیجی مردم در محافظت از عرصه‌های طبیعی نتیجه بخش خواهد بود.

جلیلی گفت: جنگل‌های زاگرس در حفظ خاک، تولید آب و تعدیل آب و هوا، تولید اکسیژن و جذب گرد و غبار نیز نقش مهمی دارند.

وی اظهار داشت: جنگل‌های این استان در معرض تهدیدات طبیعی از جمله تغییر کاربری اراضی، قطع درختان، چرای دام، تهاجم آفات و بیماری‌ها، آتش‌سوزی‌های عمدی و غیرعمدی قرار دارد.

جلیلی تصریح کرد: برای اجرای طرح های توسعه جنگل کاری و مرتع‌داری باید از ظرفیت مرتعداران و جوامع محلی و بهره‌برداران استفاده کرد.

وی ابراز کرد: عملیات جنگل‌کاری در بیش از ۱۰۰ هکتار از اراضی آسیب دیده ناشی از اتش سوزی و آفات این شهرستان تا پایان سالجاری اجرا خواهد شد.

جلیلی اظهار داشت: بذر کاری با همکاری و مشارکت حداکثری تشکل های مردمی و دستگاه های دولتی از جمله دادگستری، نیروهای نظامی و انتظامی، بسیج، هلال احمر، منابع طبیعی، کوهنوردان، طرفداران و همیاران محیط زیست در منطقه دامنه کوه دهک شهرستان باشت کاشته خواهد شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری باشت در این همایش گفت: بمنظور تقویت منابع جنگلی همچنین امسال عملیات واکاری با استفاده از نهال با بذر در ۸۰۰هکتار از مناطق جنگلی ‌این شهرستان انجام می‌گیرد.

سید حمید حسینی تصریح کرد: این میزان عرصه‌ طبیعی باشت سال گذشته با هدف توسعه پوشش گیاهی بذر یا نهال جنگل کاری شده بود اما به دلیل کاهش بارش‌ باران و رطوبت خاک بخشی از بذرها سبز نشد.

وی ابراز کرد: بیش از ۳۱۵ هکتار از جنگل ها و مراتع مناطق مختلف این شهرستان در مناطق شاه بهرام و لار، گردن قلات، گوهرگان و کوه های بوستان امسال طعمه حریق شد.

حسینی ادامه داد: ۳۶ پرونده تخلف نیمه نخست امسال در عرصه منابع طبیعی این شهرستان تشکیل و متخلفان برای پیگیری های قانونی به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی گفت: بیش از ۷۰درصد از این پرونده ها در زمینه تخریب و تصرف عدوانی اراضی ملی و مابقی در بخش قطع درختان، قاچاق چوب و زغال بوده است.

سطح مراتع و جنگل های این شهرستان ۱۰۶ هزار هکتار است که از این میزان ۷۸ هزار هکتاری جنگل است.

کارده، بن سرخ، بلوط، زالزالک و بادام وحشی از مهم ترین گونه های پوشش گیاهی و جنگلی این شهرستان بشمار می رود.

شهرستان باشت در ۱۱۰ کیلومتری جنوب یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی