کشاورزی قراردادی در 45 هزار هکتار از مزارع گندم کردستان اجرایی شد


کشاورزی قراردادی در 45 هزار هکتار از مزارع گندم کردستان اجرایی شد

سنندج- ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: طرح کشت قراردادی تاکنون در 45 هزار هکتار از مزارع گندم دیم و آبی استان اجرایی شده است.

به گزارش ایرنا، محمد فرید سپری روز چهارشنبه در سومین جلسه کارگروه قرارگاه امنیت غذایی استان با اشاره به اینکه اقتصاد ایران کشاورزی محور است و این اهمیت توجه به این بخش را می رساند، اظهار داشت: با توجه به تحریم بودن کشورمان بحث امنیت غذایی و اقتصاد کشاورزی بیش از گذشته باید مورد توجه قرار گیرد.

طرح کشت قراردادی گندم با هدف حمایت از بهره‌برداران و از طریق تامین کود پایه، پوشش بیمه و جهش تولید این محصول راهبردی در کشور به اجرا درآمده است در قالب این طرح گندمکاران دیگر دغدغه فروش و بازار محصول، نقدینگی و هزینه مورد نیاز برای تامین کود و بیمه محصول را ندارند.

وی اضافه کرد: براساس ابلاغ وزارتخانه، کردستان موظف به اجرایی کردن کشاورزی قراردادی گندم در سطح ۳۰ هزار هکتار دیم و پنج هزار هکتار آبی است که تاکنون این طرح در بیش از این میزان یعنی در ۴۵ هزار هکتار اجرایی شده است.

سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه کشاورزی قراردادی در همه شهرستان های استان به اجرا درآمده است، گفت: بیشترین سطح زیر کشت گندم آبی در شهرستان‌های قروه، دهگلان، کامیاران و سقز است و شهرستان‌های بیجار و دیواندره هم بیشترین سطح زیرکشت گندم دیم را دارند.

سپری یادآور شد: ۹ نفر از بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت به جهاد کشاورزی استان معرفی شدند تا در قالب اکیپ بازرسی به پایش بازار با همکاری بسیج مستضعفین بپردازند.

وی نحوه پایش بازار، نحوه برخورد با متخلفان و نحوه معرفی به تعزیرات را از مجموعه مباحث آموزش بازرسان گشت اکیپ نظارت بر بازار خواند و افزود: از روش هوشمند در کنترل بازار استفاده می شود و شرکت های دانش بنیان نیز به کمک می آیند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی از همکاری جوانان فعال در زمینه پلتفرم‌های هوشمند با سازمان تعاون روستایی خبر داد و گفت: نیاز است اپلیکیشن های لازمه که توان فعالیت گسترده در سطح استان را دارند به کار گرفته شوند و سامانه بازرگام هر چه سریعتر به عنوان یک سامانه هوشمند برای خرید مایحتاج ضروری مردم با نرخ مصوب راه اندازی شود.

کردستان یک میلیون و ۱۷۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که از این میزان سالانه ۷۷۳ هزار هکتار آن به زیرکشت محصولات زراعی می رود و ۳۵۰ هزار هکتار آن هم آیش بوده و ۵۲ هزار هکتار را هم باغات تشکیل داده است.

از ۷۷۳ هزار هکتار اراضی زیرکشت محصولات کشاورزی ۶۷۸ هزار هکتار آن دیم و ۹۵ هزار هکتار آن هم آبی است.

کردستان سه میلیون و ۱۹۹ هزار واحد دامی، ۱۳ میلیون قطعه انواع طیور و ۲۵۷ هزار کندوی زنبور عسل دارد و جمعیت بهره بردار کشاورزی آن ۱۱۵ هزار نفر است که سالانه حدود سه میلیون تُن محصولات کشاورزی تولید می کنند بیش از ۴۰۰ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی مربوط به بخش زراعت است.

عمده محصول زراعی استان کردستان گندم است و عمده محصول تولیدی باغی نیز توت فرنگی با حدود ۶۰ هزار تن است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!