نماینده مجلس: عبور از شرایط فعلی در گرو همگرایی قوا است


نماینده مجلس: عبور از شرایط فعلی در گرو همگرایی قوا است

تهران- ایرنا- سخنگوی کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس گفت: عبور از شرایط امروز فقط در گروی همگرایی قواست و جلسه امروز قوای مجریه و مقننه اقدام بسیار مبارکی بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، روح‌الله نجابت در نشست علنی روز چهارشنبه در نطق میان دستور خود، با گرامیداشت یاد و خاطره شهید مدرس، گفت: بی‌تردید گرامیداشت سالگرد شهید آیت‌الله مدرس اقدام پسندیده‌ای است اما سوال مهمی که در چنین روزی باید به آن پاسخ دهیم، این است که رفتار، کردار و منش ما در کسوت نمایندگی مجلس تا چه میزان به شهید آیت‌الله مدرس شباهت داشته و دارد.

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: چه ارتباطی با تفکر و اقدامات شهید مدرس داشته‌ایم. مدرس می‌گوید سیاست ما عین دیانت و دیانت ما عین سیاست ماست و این یعنی سیاستش برپایه دیانتش بود.

نجابت ادامه داد: رهبر انقلاب اسلامی در سال ۹۰ در دیدار با نمایندگان مجلس فرمودند مجلس مهم است، باید آبروی و چهره‌اش را حفظ کرد، این خودنظارتی لازم دارد. اگر این خود نظارتی نباشد اشکال به وجود می‌آید. همچنین در آغاز به کار همین مجلس فرمودند که این مجلس، انقلابی است.

وی اضافه کرد: به نظر من، فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی به این معنی بود که مجلس مستعد آن است که انقلابی شود و انقلابی باشد به عبارتی فرمایش ایشان نه اخباری بلکه انشایی بود یعنی انقلابی بشوید و انقلابی عمل کنید. ماده و استعداد مجلس برای انقلابی بودن مهیاست، شرط انقلابی بودن و انقلابی ماندن آن است که خودمان را از آسیب‌ها دور نگاه داریم.

نماینده مردم شیراز در مجلس یازدهم، یادآور شد: به تعبیر رهبری، مجلس می‌تواند در جایگاه خود بنشیند به شرطی که نمایندگان بخواهند و راه آن اجتناب از آسیب‌ها است از جمله همکاری ما با یکدیگر اگر نباشد آسیب می‌بینیم. رهبری فرمودند مسابقه در عمل پاکیزه و نیکو و عدم مسابقه در احراز این یا آن جایگاه، موضع گیری‌های انقلابی در حوادث مهم جهانی و داخلی، صدور آرامش و اطمینان به افکار عمومی در نطق‌ها، تعامل برادرانه با قوای مجریه و قضاییه، رهبری مکرر در بهره‌گیری از ابزارهای مجلس تذکر دادند. هم دیوان محاسبات هم مرکز پژوهش‌های مجلس با توجه به این موارد و نکاتی دیگری که خود بهتر می‌دانیم کلاه خود را قاضی کنیم که آیا شباهتی به شهید مدرس داریم یا خیر.

نجابت افزود: موضوع مهم دیگری که این روزها لازمه توجه ما نمایندگان است، نظارت بر رفتار دولت است. مطالبه تحقق وعده‌هایی که وزرا ۱۰۰ روز پیش در همین صحن اعلام کردند، چه کسی مطالبه می‌کند؟ سیر زمان را چه کسی به آنها یادآوری می‌کند. اگر بخواهم از این منظر آسیب‌شناسی کنم در یک سال و نیم گذشته ما به دو دلیل چندان موفق نبودیم، اول غفلت از نظارت کلان در قیاس با نظارت در حوزه‌های محلی و منطقه‌ای و دوم نبود کنشگر جمعی موثر در حوزه‌های نظارتی که باید در مدت پیش رو این دو آسیب را برطرف کنیم.

وی تاکید کرد: البته کنار این موارد و این نظارت دقیق، همدلی و و همگرایی بین قوا نباید فراموش شود. عبور از شرایط امروز فقط در گروی همگرایی قواست، جلسه امروز اقدام بسیار مبارکی میان قوه مجریه و قوه مقننه بود.

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی، افزود: همه ما باید دست به دست هم دهیم. با شرایطی که امروز در کشور داریم دست به دست هم دهیم ثابت کنیم که دلیل تحریم‌ها نیست و سوءمدیریت دلیل شرایط نامطلوب است و این برای ما فرصت مغتنمی است.

مطالبه مردم تصویب طرح شفافیت آرا است

نجابت خاطرنشان کرد: موضوع دیگری که باید به خود و دیگر همکاران یادآور شوم عدم تصویب طرح شفافیت آراء نمایندگان و عدم اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان است. خیلی از ما با وعده شفافیت آراء رای آوردیم، امروز مطالبه به حق مردم نه شفافیت آراء بلکه عمل به وعده‌ای است که دادیم، یعنی تصویب شفافیت آراء است.

نماینده مردم شیراز در مجلس یازدهم افزود: در موضوع نظارت بر رفتار نمایندگان مدتی پیش طرح اصلاحی در صحن مطرح شد. رهبر انقلاب اسلامی در سال ۹۰ فرمودند که آن قانون اولیه تصویب شد و ما باید این کار را تکمیل می‌کردیم. انتظار این است که مجدد به صحن بیاید و آن اقدام ناتمام، تمام شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مجلس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صوت/ دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان+متن