سن طلایی باروری در زنان چند سالگی است؟


سن طلایی باروری در زنان چند سالگی است؟

یک متخصص زنان و زایمان گفت: بهترین سن باروری از نظر سلامت مادر و جنین که مادر از سلامت کامل برخودار است و انرژی دارد 20 تا 25 سال است.

به گزارش برنا؛ بنا بر آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، درحالی اغلب موالید بهار سال گذشته (۹۹)، از مادران ۲۵ تا ۲۹ ساله متولد شده‌ بودند که بیشتر موالید بهار امسال (۱۴۰۰) از مادران ۳۰ تا ۳۴ ساله به دنیا آمدند و این امر می‌تواند نشان دهنده آن باشد که سنین فرزندآوری و حتی سن ازدواج در سال‌های پیش‌رو می‌تواند خطر جدی برای جمعیت کشور باشد و هزینه‌هایی که در ادامه آن برای دولت پیش می‌آید، داشته باشد.

نسرین سحرخیز، کارشناس جمعیت و متخصص زنان و زایمان، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا گفت: متخصصان از لحاظ علمی از 15 تا 45 سال را سن باروری می‌دانند.

او با بیان اینکه در همه این سنین بر اساس شرایط امکان باروری است، افزود: از نظر سلامت مادر و جنین بهترین سن باروری که مادر از سلامت کامل برخودار است، انرژی دارد سن 20 تا 25 سال است.

سحرخیز ادامه داد: بیماری‌های دستگاه تناسلی، بیماری‌های سیستمی مثل دیابت، فشارخون و چربی در سن 20 تا 25 سال در کمترین حد خود است و همچنین از نظر کروموزمی تخمکها در سنین جوان هستند و فرزندان سالم‌تری در این سن به دنیا می‌آیند.

سحرخیز تصریح کرد: در ادامه 30 سالگی بهترین سن باروری برای مادر است چراکه قدرت باروری حداکثر در این دهه از عمر یک زن است و میزان باروری در بالاترین میزان خود برخودار است.

وی با اشاره به اینکه بعد از 30 سالگی هم زنان می‌توانند باردار شوند اما قدرت باروری در منحنی‌های باروری از قدرت کمتری برخوردار است و کاهش میزان باروری واضح‌تر است، ادامه داد: قدرت باروری بعد از 40 سال خیلی کمتر خواهد بود همچنین از سن 35 سال به بالا بیماری‌های مدیکال مثل فشار خون، دیابت، چربی بالا، بیماری دستگاه تناسلی و بیماری‌های متابولیک بیشتر خود را نشان می‌دهد.

این پزشک زنان ادامه داد: اگر زنی تا 30 سالگی بارداری را تجربه نکرده احتمال ابتلا به بیماریهایی مثل فیبرم‌های دستگاه تناسلی، رحم، کیست‌های تخمدانی و... را پیدا می‌کند و هر چه سن بالاتر رود درصد شیوع این بیماری‌ها افزایش پیدا می‌کند.

سحرخیز گفت: بعد از 35 سالگی تخمک‌ها پیرتر می‌شوند و احتمال ناهنجاری‌های کروموزمی و ناهنجاریهای دوره جنینی افزایش پیدا می‌کند بنابراین به همین میزان، میزان سقط هم بیشتر می‌شود.

وی درباره اثرگذاری سن مادر باردار روی جنین افزود: تخمک‌ها در خانم‌ها محدود هستند و هر سیکل قاعدگی که اتفاق می‌افتد 20 تا 30 تخمک مصرف می‌شود و تخمک‌گذاری رخ می‌دهد که با این امر می‌تواند لقاح را بارور کند. زمانی که سن بالاتر می‌رود اختلالات کروموزمی بیشتر شیوع پیدا می‌کند به همین دلیل میزان سقط افزایش می‌یابد.

سحرخیز افزود: یک خانم می‌تواند بعد از 35 سالگی هم فرزند سالمی داشته باشد اما درصد شیوع این بیماری‌های کروموزمی در نوزادان افزایش پیدا می‌کند. و بیماری‌های مدیکالی می‌تواند روی رشد جنین نیز موثر باشد و موجب زایمان‌های زودرس، زایمان‌های منجر به نوزادان با رشد کم و... شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در