تماشای رقص سیاه چاله ها در کهکشان

تیمی از پژوهشگران به سرپرستی کارینا ووگل از دانشگاه استراسبورگ فرانسه،...

تماشای رقص سیاه چاله ها در کهکشان

تیمی از پژوهشگران به سرپرستی کارینا ووگل از دانشگاه استراسبورگ فرانسه، موفق به شناسایی و ثبت دو سیاه چاله نزدیک به یکدیگر شدند که به دلیل تاثیر گرانشی روی یکدیگر در حال چرخیدن بوده و احتمالا سرانجام با یکدیگر برخورد کنند.

به گزارش سیناپرس، پژوهشگران فرانسوی با استفاده از تلسکوپ بسیار بزرگ رصدخانه جنوبی اروپا (ESO’s VLT) دو جرم را با مشاهده تأثیر کشش گرانشی آنها بر سایر ستارگان اطراف ، شناسایی کردند. این پدیده ها به دو سیاهچاله تعلق داشتند که بر اساس بررسی های انجام شده، سیاهچاله بزرگتر حدود 154 میلیون برابر جرم خورشید بوده و سیاهچاله کوچکتر تنها 6.3 میلیون بار بزرگتر از جرم خورشید است.

این اولین باری است که جرم یک جفت سیاهچاله به این روش اندازه گیری می شود و این امر تنها به دلیل نزدیکی آنها به زمین امکان پذیر است. البته باید این موضوع را در نظر گرفت که نزدیک از منظر ستاره شناسی با باورهای مردم عادی کاملا متفاوت بوده و این سیاهچاله ها در فاصله حدود 970 میلیون سال نوری از ما قرار دارند. گفتنی است ستاره شناسان تاکنون اطمینان نداشتند که کهکشان ما میزبان این دو سیاهچاله باشد.

کارینا ووگل در این رابطه می‌گوید: یافته ‌های ما نشان می‌دهد که ممکن است تعداد بیشتری از این آثار ادغام کهکشان‌ها در این سیاهچاله ها وجود داشته و این احتمال نیز وجود دارد که این دو پدیده حاوی سیاه‌ چاله‌های عظیم پنهانی باشند که هنوز کشف نشده اند. پژوهش در این زمینه می تواند تعداد کل سیاهچاله های کلان پرجرم شناخته شده در جهان را تا 30 درصد افزایش دهد.
به گزارش سیناپرس، در تصویر فوق نماهای نزدیک (چپ) و عریض (راست) دو هسته درخشان کهکشانی را مشاهده می کنید که هر کدام یک سیاهچاله بسیار پرجرم را در خود جای داده اند.
این سیاهچاله ها در کهکشان NGC 7727، که در فاصله 89 میلیون سال نوری از زمین در صورت فلکی دلو قرار دارند، واقع شده و هسته هر کدام از آن ها از یک گروه متراکم از ستارگان تشکیل شده است که در مرکز آن یک سیاهچاله بسیار پرجرم وجود دارد. به گزارش سیناپرس،این دو سیاهچاله در مسیر برخورد قرار دارند و نزدیکترین جفت سیاهچاله های کلان جرمی را تشکیل می دهند که تا به امروز کشف شده است. همچنین این سیاه چاله ها، دارای کوچکترین فاصله بین دو سیاهچاله کلان پرجرم هستند که تا به امروز کشف شده است. تخمین زده می شود که این دو سیاه چاله تنها 1600 سال نوری از یکدیگر فاصله داشته باشند.
شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی Astronomy and Astrophysics منتشر شده است.

مترجم: حمید تعالی

هرگونه کپی برداری و انتشار مطالب از خبرگزاری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.
لینک کوتاه