کردستان را به عنوان رفتار وحدت‌بخش و تقریب مذاهب به دنیا معرفی می‌کنیم


کردستان را به عنوان رفتار وحدت‌بخش و تقریب مذاهب به دنیا معرفی می‌کنیم

سنندج - ایرنا - دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: کردستان همزیستی مسالمت آمیز، صلح، زندگی با آرامش و در کنار هم بودن اقوام مختلف شیعه و سنی، وحدت و الگوی رفتاری خوبی را ارایه داده است و می توانیم کردستان را به عنوان رفتار وحدت بخش و تقریب مذاهب اسلامی به دنیا معرفی کنیم.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری روز پنجشنبه در نشست با روحانیون، طلاب، نخبگان حوزه و دانشگاه و بانوان در شهرستان سقز اظهار داشت: در کردستان نیازی به تعریف و تفسیر کلمه تقریب نداریم همچون برای تعریف و تفسیر کلمه وحدت هم نیاز نداریم چون این استان در طول ۴۰ سال انقلاب این ۲ کلمه را در کنار همزیستی همراه با صلح و آرامش و وحدت معنا کرده اند.

وی با بیان اینکه در این استان شاهد وحدت و الگوهای رفتاری خوبی هستیم، افزود: ‌این الگوهای رفتاری برای جهان یک الگوی خوب است و کردستان را با رفتار وحدت بخش و تقریب مذاهب اسلامی بعنوان یک الگو به جهان معرفی خواهیم کرد.

وی با اشاره به ملت ایران همراه با کُردها که هیچگاه خواهان جنگ نبودند، اضافه کرد: همواره در برابر جنگ ها مقاومت کرده ایم و اگر اینجا ترور، تکویر، نزاع و توهینی صورت می گیرد مبدا و منشا آن افکار خارجی است که به استان های ما وارد می شود.

حجت الاسلام شهریاری با تاکید بر اینکه کردستان ملتی دانشمند و امثال شیخ الاسلامی ها در دانشگاه های تهران ماموستایان و طلاب زیادی را به جامعه معرفی کرد، گفت: این ماموستایان و دانشمندان کردستانی در دانشگاه های بزرگی حضور داشتند که نشان دهنده این است ما مشکل داخلی نداریم.

وی، ایجاد جنگ، ترور، تکویر، توهین و نزاع بین مسلمانان بعد از انقلاب را احساس خطر استکبار جهانی با سرکردگی آمریکا برشمرد و افزود: قبل از انقلاب دشمنان این احساس خطر را نمی کردند چون خودشان همه کاره بودند ولی با آمدن انقلاب اسلامی ایران استکبار جهانی احساس خطر کرد و در تلاش برای جنگ افروزی است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی راه و تفکر امام (ره) در برابر ضالمان و استکبار جهانی را زنده کردن یک تفکر در جهان عنوان کرد و گفت: امام راحل با ایستادگی و مقاومت در برابر امریکا و انگلیس، درس بزرگی را برای آزادگان سراسر جهان ایجاد کرد تا همه دنیا یاد بگیرند مثل ایران زیر بار ظلم نروند.

وی یادآور شد: کردها یکی از قومیت های است که با شجاعت، ایثارگری و مرزبانی این فکر را بخوبی اجرا کرده است و در طول هشت سال دفاع مقدس مقاومت مثال زدنی داشتند.

حجت الاسلام شهریاری به جنگ تحمیلی اشاره کرد و گفت: رژیم بعث با تمام سرمایه های جهان به جنگ ایران آمد ولی چون با مقاومت ایران همراه شد در نهایت مجبور به صلح شدند و در برابر ایران شکست خوردند.

وی به توانایی های حذب الله و حماس لبنان در جنگ با رژیم اشغالگر قدس اشاره کرد و اظهار داشت: حماس بعنوان سنی و حذب الله به عنوان شیعه همکاری خوبی در جنگ با رژیم اشغالگر قدس داشتند و امروزه پیروزی های این وحدت را می بینیم.

وی با اشاره به اینکه عزت نظام جمهوری اسلامی زبان زد کشورهای عربی است تاکید کرد: حذب الله به عزت جمهوری اسلامی لبنان را بخوبی مدیریت کرده است و اگر این اتحاد را حفظ کنیم دشمنان نمی توانند میان شیعه و سنی شکاف ایجاد کند.

اجرای مولودی خوانی توسط هنرمندان سقزی بخشی از این مراسم بود.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی روز چهارشنبه به کردستان سفر کرد. غباروبی گلزار شهدا، بازدید از دانشگاه مذاهب اسلامی و نشست با مسئولان و دانشجویان، دیدار با نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان، دیدار با خانواده شهیدان ماموستا برهان عالی و سید صلاح‌الدین حسامی و دیدار و گفت و گو با فرهیختگان علمی، فرهنگی، آموزشی و مدیران کل از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده حجت الاسلام حمید شهریاری در این سفر است.

برنامه روز دوم سفر دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به استان کردستان، دیدار با خانواده شهید ماموستا شیخ‌الاسلام، شرکت در شورای فرهنگی شهرستان سقز و بانه، دیدار با ماموستا خدایی امام جمعه بانه، تجلیل از خانواده شهدا و حضور در برنامه زنده سیمای استان کردستان است.

دیدار با خانواده ماموستایان مرحوم مصطفی مصطفوی، سیدحسام‌الدین مجتهدی و سید محمد حسینی، حضور در نماز جمعه سنندج و سخنرانی قبل از خطبه، بازدید از کتابخانه امام خامنه‌ای، نشست خبری با اصحاب رسانه، نشست با فرماندار، طلاب و روحانیون کامیاران، بازدید از مدرسه علوم دینی امام باقر(ع) و دیدار با طلاب و مدرسان از برنامه‌های دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در سومین روز سفر خواهد بود.

سقز با بیش از ۲۲۶ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پر جمعیت استان کردستان است که در ۱۹۰ کیلومتری شمال سنندج مرکز این استان قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دختر امریکاییِ دو سر که با هر دو سرش حرف میزند !