معاون وزیر صمت: تنظیم بازار اولویت دولت است


معاون وزیر صمت: تنظیم بازار اولویت دولت است

بوشهر- ایرنا- معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ارتقای سطح تصمیم گیری‌ها  در مورد تنظیم بازار  نشان دهنده این است که امروز تنظیم بازار جز اولویت دولت به شمار می رود چون با معیشت مردم در اتباط است.

به گزارش ایرنا، صدیف بیک زاده روز پنجشنبه در همایش ملی خرما در بوشهر افزود: با توجه به رویکرد دولت سطح تصمیم گیری در تنظیم بازار ارتقا یافته و امروز کارگروه تنظیم بازار به ستاد تنظیم بازار به ریاست معاون اول رئیس جمهوری و با حضور وزیران برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: برنامه های ستاد تنظیم بازار شامل کالاهای صنعتی و معدنی است که از سوی وزارت صمت و کالاهای غذایی نیز از سوی وزارت جهاد کشاورزی در قالب نظامی یک پارچه ای هدایت می شود.

بیک زاده یادآور شد:اصلاح نظام مصرف خرما مهمترین کاری است که باید انجام شود تا این میوه با ارزش غذایی وقدرت ماندگاری بالا به صورت دائمی در سفره مردم وجود داشته باشد.

وی مهمترین مشکلات در بخش خرما را در حوزه تولید، توزیع، بازاریابی و فرآوری عنوان کرد و گفت: به دلیل بالا بودن هزینه تولید در هکتار، راندمان تولید خرمای ایران نسبت به میانگین جهانی پائین‌تراست که انتظار می‌رود با تدوین برنامه هایی در این بخش شاهد افزایش تولید محصول خرما باشیم.

بیک زاده با بیان اینکه فرایند بسته بندی خرما همسو با فرایند تولید نیست افزود: خرما به صورت فله برداشت و بعد بسته بندی می شود و همین امر باعث کاهش کیفیت محصول و افزایش هزینه تولید می‌شود.

وی ادامه داد: وقتی کالا وارد زنجیره توزیع می‌شود به لحاظ اینکه متناسب با بازار آماده نمی شود هزینه‌های دوباره‌ای به دنبال دارد به همین جهت وزارت صمت به دنبال اصلاح نظام توزیع است.

وی ادامه داد: برای اصلاح و تحول در نظام توزیع ۱۹ پروژه تدوین شده و انتظار می‌رود تا ۶ ماه آینده به نتیجه برسند و به این صورت می‌توانیم امیدوار باشیم سطح رفاه مصرف کنندگان فراهم شود و تولید کنندگان هم بتوانند دراین بستر کار توزیع را انجام دهند و به این وسیله بخشی از مشکلاتی که در نظام توزیع وجود دارد و بخشی از آن متوجه خرما است تعدیل می‌شود.

بیک زاده با تاکید براینکه تولید کنندگان باید به بازارهای جهانی وصل شوند اظهار کرد: انتظار می‌رود با ارتقای سیستم بسته بندی متناسب با بازارهای جهانی، رعایت استانداردهای محیط زیست و مصرف کننده پسندی سهم صادراتی کالا در بخش خرما که الان ۱۵ درصد است افزایش یابد.

وی ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت برای رونق بازار صادرات برپایی نمایشگاه‌های خارج از کشور، اعزام و پذیرش هیات های تجاری به کشورهای مصرف کننده و داشتن رایزن تجاری را از برنامه های خود قرار داده است.

بیک زاده تاکید کرد: باید به سمت تولید خرما از واریته ای پیش برویم که مورد پسند کشورهای هدف و ارزش افزوده بیشتری داشته باشد.

معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت گفت: زیرساخت‌های اولیه از جمله حمل و نقل، بسته بندی و فرآوری خرما در کشور فراهم است اما کافی نیست و باید توسعه یابد.

وی شناسایی خلاء بین تولید و بازار در عرضه و قیمت کالاها را یک ضرورت دانست و بیان کرد: شرایط کنونی از دید اقتصادی سخت قلمداد می‌شود ولی از این شرایط سخت می‌توان استفاده بهینه کرد.

معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت با بیان اینکه کاهش ارزش پول ملی شاید آسیب‌هایی به بخش اقتصاد وارد کرده است گفت: از این فرصت می‌توان در توسعه صادرات استفاده کرد و در این زمینه تولیدی منجر به صادرات می‌شود که به بازار پیوسته و مستمر عرضه شود و صادرات محصولات از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی بوشهر را استانی مهم برای تولید و صادرات کالاها دانست و افزود: استان بوشهر از ظرفیت‌های مهم تولیدی و تجاری برخوردار است.

معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت از تدوین برنامه‌های ویژه برای حمایت از مصرف کنندگان، تولید و صادرات خرما خبر داد و بیان کرد: تمام فعالیت‌ها باید منتهی به این شود که سهم تولید کننده از قیمت داخلی تا قیمت صادراتی بیشتر و متناسب با فعالیت‌های خودشما باشد.

بیک زاده بازگشت ارز صادراتی به صادرکنندگان را از دیگر برنامه‌ها دانست و تصریح کرد: در این زمینه اقدامات مهمی مورد توجه قرار دارد تا صادرکنندگان انگیزه لازم برای افزایش صادرات داشته باشند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بوشهر

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!