جایگاه هیأت‌های مذهبی در ایجاد تمدن اسلامی


جایگاه هیأت‌های مذهبی در ایجاد تمدن اسلامی

چهاردهمین همایش هیأت‌های محوری و برگزیده کشور با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا به ویژه شهید سپهبد قاسم سلیمانی و شهدای مدافع حرم به همت جامعه مشعر در کرمان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، چهاردهمین همایش هیأت‌های محوری و برگزیده کشور با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا به ویژه شهید سپهبد قاسم سلیمانی و شهدای مدافع حرم به همت جامعه مشعر در کرمان برگزار شد.

در دومین روز از این همایش ابتدا عظیم ابراهیم پور به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: خادمی شهدا توفیق بزرگی است و آنچه که از معنویت خادمی شهدا گیرتان می‌آید را با هیچ چیز عوض نکنید.
وی با بیان اینکه دنیا در حال یک تحول عظیم بوده و این سرعت تحول هم بسیار بالا است. کرونا را به دنیا آوردند که معادلات جهانی را به نفع خودشان رقم بزنند و عقب ماندگی خود را در سالهای گذشته جبران کنند اما این بلا به خودشان برگشت.

ابراهیم پور با اشاره به اینکه کرونا حمله طبیعت به تمدن غرب است افزود: حضرت آقا فرمود این نسل اضمحلال تمدن غرب را خواهد دید و فرمود این نسل و نسل آینده تشکیل دهنده تمدن اسلامی است.

وی با بیان اینکه فروپاشی اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و قدرت غرب را دیدیم خاطرنشان کرد: معادلات قدرت در دنیا با سرعت در حال تغییر است. یهود یک مرحله اساس کشی کرد و به آمریکا رفت و امروز به سمت شرق آسیا در حال اساس کشی است یعنی فهمیده که اروپا و آمریکا در حال فروپاشی است. اروپا و آمریکا اضمحلالشان از درون آغاز شده است و آقا فرمود مقاومت جبهه حق باعث فروپاشی از درون جبهه باطل می‌شود.

جایگاه هیأت‌های مذهبی در ایجاد تمدن اسلامی

جایگاه هیأت‌های مذهبی در ایجاد تمدن اسلامی و شبکه سازی اجتماعی

ابراهیم پور با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در مقابل تفکر سازش مقاومت را به عنوان یک شاه کلید عنوان می‌کنند تصریح کرد: در تمام کدهایی که آقا در سخنرانی هایشان می‌فرمایند کدهای مقاومت است. مقاومت یک علمدار جهانی به نام حاج قاسم سلیمانی پیدا کرد. هیأت‌های مذهبی امروز باید در جبهه مقاومت فعالیت کنند و وارد عملیات شوند. امروز در کفه ترازو غرب به سمت شرق می‌رود و جمهوری اسلامی ایران مرکز ثقل است و نقش محوری ایفا می‌کند. امروز جمهوری اسلامی ایران دارای یک شبکه اجتماعی عظیم به نام جبهه مقاومت است. پایگاه اصلی ایجاد شبکه اجتماعی هیأت‌های مذهبی هستند. هیأت‌های مذهبی جایگاه عظیمی در ایجاد تمدن اسلامی و شبکه سازی اجتماعی دارند.

وی بیان کرد: اسلام به سرعت در دنیا در حال توسعه است و امروز این گستردگی را در اقصی نقاط دنیا می‌بینیم. دنیا امروز متأثر از اسلام است و فضا به شدت برای توسعه اسلام و شیعه باز است. امروز معادلات دنیا بر پایه انقلاب اسلامی رقم می‌خورد و یک شعار نیست. اگر رهبر معظم انقلاب بر دولت اسلامی تاکید دارد باید مطابق نقشه آقا جلو برویم. دولت اسلامی محل گذر تمدن اسلامی است و حضرت آقا دولت اسلامی را یک دولت کوچک، چابک و توانمند می‌داند. دولت اسلامی یعنی واگذاری کارها به بخش مردمی و حلقه میانی که مجموعه‌ای رشد یافته از مردم است. حلقه میانی آن است که سهم حکمرانی را از حاکمیت بگیرد.
ابراهیم پور گفت: هیأت‌های مذهبی نقش مؤثری در تشکیل حلقه میانی دارند و در این مأموریت باید در فعالیت‌های خود بازنگری کنند. پیام گام دوم انقلاب یعنی عبور از ساختارهای موجودی که وجود دارد. تفکر آقا در تشکیل دولت اسلامی پایه آن از هیأت‌های مذهبی است و باید در این راستا فعالیت هیئتی بر مبنای مدیریت محله محور داشت.

جایگاه هیأت‌های مذهبی در ایجاد تمدن اسلامی

مسوولان بی تدبیر دیروز و موسسان بنیاد فرهنگی امروز!

در ادامه سردار سعید قاسمی از فرماندهان دوران دفاع مقدس اظهار داشت: شهید سلیمانی و یارانش در سال‌های گذشته حماسه آفریدند و جاودانه شدند. برای کمک به زلزله زدگان به اندیکا رفتم در این منطقه ده‌ها روستا وجود دارد که شبیه انسان‌های اولیه زندگی می‌کنند، با این فرق که مردم در این منطقه تلفن همراه دارند. مردم این منطقه نفت و گاز دارند اما از امکانات اولیه برخوردار نیستند. نمی‌توانم تحلیل کنم که چرا بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب وضعیت این منطقه اینگونه است و چه افرادی منافق بودند، مسئولیت داشتند و در این سال‌ها به این مردم خدمت رسانی که باید انجام می‌دادند را ندادند.

وی با بیان اینکه عامل قتل حاج قاسم تنها ترامپ نیست و نباید منافقان داخل کشور را فراموش کنیم ادامه داد: آقایان در زمانی که مسئول بودند، کار نکردند و امروز که دستشان قطع شده می‌خواهند بنیاد فرهنگی بزنند. بعضی‌ها ۳۰ سال آنچنان خیانتی به این انقلاب کردند که سال‌ها نمی‌شود آن را جمع کرد. یک جریان واگرا و غربگرا و مرتجع در کشور سال‌ها به دنبال به انحراف کشیدن انقلاب بود. کار در هیئت، درخت گردو کاشتن است و کار فرهنگی نیز این خاصیت را دارد. در هیئت باید کار را انجام بدهی و سال‌ها بعد اثر آن را مانند شهید حججی‌ها ببینی.

فرمانده دوران دفاع مقدس با ابراز تأسف از اینکه کار فرهنگی در کشور یک متولی ندارد و همه احساس مسئولیت دارند بیان کرد: بعضی‌ها در کشور برای تابوت خالی سینه می‌زنند، اصل کار را رها کرده و دنبال چیزهایی هستند که به هیچ دردی نمی‌خورد. شهید محسن حججی محصول رفتن در گروه‌های جهادی، اردوهای راهیان نور و خدمت کردن در هیئت مذهبی است؛ بعضی‌ها آن را محصول مدرسه و دانشگاه ندانند که نیست. مردم پول می‌دهند و بچه‌هایشان را به دانشگاه فرستادند و در آخر یک ضد دین تحویلشان می‌دهند. هیئت مذهبی باید فرد دیندار و امام حسینی تحویل جامعه بدهد و گرنه از این دانشگاه‌ها و مدارس که رقص یاد می‌دهند، زیاد است.

هیئت‌های مذهبی؛ علمداران فرهنگسازی در کشور

وی با بیان اینکه هیئت‌ها امروز علمداران فرهنگسازی در کشور هستند و باید برنامه جهادی را در اولویت تمام فعالیت‌های خود قرار بدهند گفت: تکلیفتان را در داخل هیئت معلوم کنید و اگر واقعاً می‌خواهید کار هیئتی بکنید دنبال کار جهادی و ساختن شهید حججی‌ها باشید. هیئت‌های مذهبی ردیف بودجه ندارند و ردیف بودجه مال آنهایی است که بنیاد فرهنگی می‌زنند هیئتی‌ها با همان که دارید برای کار جهادی اقدام کنید و منتظر ردیف بودجه نمانید که به شما نمی‌دهند.

جایگاه هیأت‌های مذهبی در ایجاد تمدن اسلامی

در ادامه حجت‌الاسلام غلامحسین حقانی اظهار داشت: وجود نازنین حاج قاسم در کرمان به ما افتخار، عزت و آبرو داد. مقام معظم رهبری بر شناسایی آسیب‌ها و آفت‌ها تاکید دارند و یکی از آسیب‌ها، مشغول شدن به خودمان است، رهبر معظم انقلاب مدت‌ها است که ما را به جریانی غیر از خودمان دعوت می‌کند. کرونا امتیازات بسیار خوبی برای جریان مذهبی داشت و آن هم رفتن به سمت دیگران و داشتن دغدغه دیگران بود. دغدغه دیگران یعنی بقیه جامعه را هم به سمت یار امام زمان (ع) شدن بیاوریم.

وی با اشاره به نقش هیئت‌ها در همراه کردن جامعه و اینکه چه نقشی دارند تا مابقی را به تفکر در اسلام وادارند گفت: یکی از وظایف مهم هیأت‌ها مذهبی همراه کردن جامعه برای داشتن دغدغه دین است. برگزاری مجالس عزاداری و در گریه، اشک، روضه، راز و نیاز خیلی جلو هستیم. اما در برگزاری مراسم شادی باید همت شود که ضعیف عمل کردیم در حالی که مردم را باید به شیوه خودشان شاد کرد و به آنها نشان داد که بچه حزب‌اللهی‌ها هم بسیار شاد هستند. استقامت رمز پیروزی است و در مسیر و هدف اسلام و امامین انقلاب اسلامی باید ایستادگی کنیم. برای این انقلاب خیلی‌ها سختی کشیده و در دوران ستمشاهی در زندان‌های ساواک استقامت کردند و باید این سوال را از خودمان بپرسیم که چقدر پای ولایت ایستاده‌ایم.

جایگاه هیأت‌های مذهبی در ایجاد تمدن اسلامی

در ادامه حجت‌الاسلام علی سرلک اظهار داشت: شهید سلیمانی در اوج تعهد و پایبندی به امامین انقلاب و آرمان‌های نظام، کار فرهنگی بزرگی انجام داد. هیئت‌ها مذهبی در کشور باید مسئولیت‌های بر زمین مانده افرادی که مسئولیت داشتند و انجام ندادند را به سرانجام برسانند. از فرهنگ عاشورا باید ارتزاق کرده و جامعه را لبریز کنیم. هیئت‌های مذهبی موتور محرکه کار فرهنگی در جامعه هستند. عقب‌افتادگی‌های بزرگی داریم و برای جبران آن باید این ظرفیت‌های عظیم مورد استفاده قرار گیرد. بزرگ‌ترین هنر حاج قاسم این بود که استعداد همه افراد حتی آنهایی که انحراف داشتند را برای اسلام به تحرک آورده بود و نگاه فراگیر داشت. انسان به اندازه درکش انسان است و هر چه بیشتر درک کند و بفهمد انسان‌تر می‌شود.

نگاه حاج قاسم تمدن‌سازی و تاریخ سازی بود برای همین می‌گفت جمهوری اسلامی ایران حرم است

وی با بیان اینکه علایق و گرایش‌های باطنی ما باعث می‌شود که دنیا را چگونه بفهمیم ادامه داد: نهاد هیئت در جریان توحیدی نهال تمایل سازی است که می‌توان مسیر زندگی انسان را از ظلمات به نور برساند. فعل و کارکرد هیئت‌های مذهبی مودت به اولیای خدا و ابراز این علاقه است. نگاه حاج قاسم تمدن‌سازی و تاریخ سازی بود و با نگاه تاریخ‌دانی نمی‌توان انسان‌سازی کرد و کار هیئت را انجام داد.
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه حاج قاسم فرمود "جمهوری اسلامی ایران حرم است" و این نگاه جامع الاطراف بودن حاج قاسم است که همه را از خود می‌بیند گفت: ما امروز در کشور به این نگاه نیاز داریم.
وی با اشاره به اینکه انتظار نداشته باشیم که همه سلایق مانند هم باشند و همه مانند هم حرف بزنند ادامه داد: هنر هیئت این است که همه این سلایق را دور هم جمع کند و کار دینی انجام بدهد و حاج قاسم اینگونه بود.

در ادامه حجت‌الاسلام سید حسین آقامیری با بیان اینکه در حرکت جامعه توحیدی به سمت ظهور هیچ ابهام و مجهولی وجود ندارد اظهار داشت: نگاهی که امروز ما در هیئت‌هایمان داریم، ما را حتی یک قدم هم به جلو نمی‌برد چرا که یک نگاه منفعلانه است. دشمن نقاط قوت شیعه را خوب می‌داند و اولین کاری که می‌کند دنبال حذف آن نقاط قوت است. دشمن می‌داند شیعه حسین (ع) را دوست دارد و از این رو ۱۷ بار حرم امام حسین (ع) را خراب کردند اما از نو ساخته شد. نمی‌توان بدون آنکه بر خطبه غدیر و فدکیه مسلط بود، آن را خواند و جریان غدیر و فاطمیه را فرهنگسازی کرد. خطبه غدیر و فدکیه، راهبرد جریان توحیدی رساندن جامعه به ظهور است.

وی با اشاره به اینکه باید دید جریان هیأت‌های مذهبی در ابتدای جریان شهدای مدافع حرم چه نقشی ایفا کرده است الان که همه یادواره می‌گیرند افزود: خون شهید حججی به اندازه سه هزار منبر کار کرد دارد. ما چقدر سعی کردیم که وقتی مدافعان حرم را می‌زدند ارزش کار آنها را به جامعه بفهمانیم. بیانات مقام معظم رهبری بسیار عمیق است و نباید با آنها سطحی رفتار کرد و رسالت هیئت تبیین رهنمودهای مقام معظم رهبری و عملیاتی کردن آنها است.

جایگاه هیأت‌های مذهبی در ایجاد تمدن اسلامی

فاطمیه نباید در کوچه بنی هاشم خلاصه شود

وی با تاکید بر اینکه فاطمیه (س) را نباید در کوچه بنی هاشم خلاصه کنیم بیان کرد: اینکه امیرالمومنین (ع) با سقیفه چه برخوردی کرد و سقیفه چگونه امام علی (ع) را کنار گذاشت اگر در جامعه تبیین شود جامعه امروز دچار نفاق نمی‌شود. فتنه‌های معاویه در زمان حکومت امام علی (ع) را اگر بخوانید خیلی از اتفاقات کشور جلوی چشمتان می‌آید می‌بینید که امروز هم منافقین وجود دارند. فاطمیه (س) باید جامعه را حرکت بدهد و از این ظرفیت برای رشد جامعه توحیدی استفاده کرد. پیغمبر خاتم (ص) در منطقه‌ای به نام حجاز در غرب آسیا ظهور کرد. نگاه جریان سقیفه به غرب آسیا بود اما جریان نبوت و امامت به ایران نگاه داشت.

این سخنران مذهبی با بیان اینکه به اعتقاد بسیاری از علما، کانون اصلی تحولات عظیم بشری و ظهور امام زمان (عج) ایران است ادامه داد: هر که می‌خواهد خلاف این تحولات عظیم الهی و جریان ظهور حرکت کند خائن است. هر منبری و مداحی که بخواهد جامعه را به سمت ناامیدی و بی‌صبری ببرد خائن است. اگر می‌دانستیم انقلاب اسلامی در چه شرایطی و در چه نقطه‌ای از تاریخ ایستاده، این رقابت‌های ناصحیح را انجام نمی‌دادیم و در فضای مجازی به یکدیگر حمله نمی‌کردیم. هیئت باید مردم را به آینده امیدوار کرده و جامعه را به حرکت وا دارد. اگر فهم منبری و هیئتی و مداح از امام زمان (عج) و دوران غیبت درست شود، جامعه هم درست می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اگر ذره‌ای تردید دارید نسبت به رابطه خودتان با امام جامعه تجدیدنظر کنید گفت: کار سختی در پیش است و خودتان را به تغییر دولت‌ها معطوف نکنید که با تغییر دولت برای هیئت‌ها خوب می‌شود یا نمی‌شود، چرا که هدف شما بسیار بزرگ است. در عصر غیبت دنبال راحتی و آسایش نباشید و کسی که در عصر غیبت طبق نظر امام جامعه حرکت می‌کند آرام آرام است افزود: آنچه که حاج قاسم را با همه سختی‌ها آرام می‌کرد حرکت مطابق میل امام جامعه بود.


به گزارش خبرنگار مهر، چهاردهمین همایش هیأت‌های محوری و برگزیده کشور با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا به ویژه شهید سپهبد قاسم سلیمانی و شهدای مدافع حرم به همت جامعه مشعر در کرمان برگزار شد.

در دومین روز از این همایش ابتدا عظیم ابراهیم پور به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: خادمی شهدا توفیق بزرگی است و آنچه که از معنویت خادمی شهدا گیرتان می‌آید را با هیچ چیز عوض نکنید.
وی با بیان اینکه دنیا در حال یک تحول عظیم بوده و این سرعت تحول هم بسیار بالا است. کرونا را به دنیا آوردند که معادلات جهانی را به نفع خودشان رقم بزنند و عقب ماندگی خود را در سالهای گذشته جبران کنند اما این بلا به خودشان برگشت.

ابراهیم پور با اشاره به اینکه کرونا حمله طبیعت به تمدن غرب است افزود: حضرت آقا فرمود این نسل اضمحلال تمدن غرب را خواهد دید و فرمود این نسل و نسل آینده تشکیل دهنده تمدن اسلامی است.

وی با بیان اینکه فروپاشی اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و قدرت غرب را دیدیم خاطرنشان کرد: معادلات قدرت در دنیا با سرعت در حال تغییر است. یهود یک مرحله اساس کشی کرد و به آمریکا رفت و امروز به سمت شرق آسیا در حال اساس کشی است یعنی فهمیده که اروپا و آمریکا در حال فروپاشی است. اروپا و آمریکا اضمحلالشان از درون آغاز شده است و آقا فرمود مقاومت جبهه حق باعث فروپاشی از درون جبهه باطل می‌شود.

جایگاه هیأت‌های مذهبی در ایجاد تمدن اسلامی

جایگاه هیأت‌های مذهبی در ایجاد تمدن اسلامی و شبکه سازی اجتماعی

ابراهیم پور با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در مقابل تفکر سازش مقاومت را به عنوان یک شاه کلید عنوان می‌کنند تصریح کرد: در تمام کدهایی که آقا در سخنرانی هایشان می‌فرمایند کدهای مقاومت است. مقاومت یک علمدار جهانی به نام حاج قاسم سلیمانی پیدا کرد. هیأت‌های مذهبی امروز باید در جبهه مقاومت فعالیت کنند و وارد عملیات شوند. امروز در کفه ترازو غرب به سمت شرق می‌رود و جمهوری اسلامی ایران مرکز ثقل است و نقش محوری ایفا می‌کند. امروز جمهوری اسلامی ایران دارای یک شبکه اجتماعی عظیم به نام جبهه مقاومت است. پایگاه اصلی ایجاد شبکه اجتماعی هیأت‌های مذهبی هستند. هیأت‌های مذهبی جایگاه عظیمی در ایجاد تمدن اسلامی و شبکه سازی اجتماعی دارند.

وی بیان کرد: اسلام به سرعت در دنیا در حال توسعه است و امروز این گستردگی را در اقصی نقاط دنیا می‌بینیم. دنیا امروز متأثر از اسلام است و فضا به شدت برای توسعه اسلام و شیعه باز است. امروز معادلات دنیا بر پایه انقلاب اسلامی رقم می‌خورد و یک شعار نیست. اگر رهبر معظم انقلاب بر دولت اسلامی تاکید دارد باید مطابق نقشه آقا جلو برویم. دولت اسلامی محل گذر تمدن اسلامی است و حضرت آقا دولت اسلامی را یک دولت کوچک، چابک و توانمند می‌داند. دولت اسلامی یعنی واگذاری کارها به بخش مردمی و حلقه میانی که مجموعه‌ای رشد یافته از مردم است. حلقه میانی آن است که سهم حکمرانی را از حاکمیت بگیرد.
ابراهیم پور گفت: هیأت‌های مذهبی نقش مؤثری در تشکیل حلقه میانی دارند و در این مأموریت باید در فعالیت‌های خود بازنگری کنند. پیام گام دوم انقلاب یعنی عبور از ساختارهای موجودی که وجود دارد. تفکر آقا در تشکیل دولت اسلامی پایه آن از هیأت‌های مذهبی است و باید در این راستا فعالیت هیئتی بر مبنای مدیریت محله محور داشت.

جایگاه هیأت‌های مذهبی در ایجاد تمدن اسلامی

مسوولان بی تدبیر دیروز و موسسان بنیاد فرهنگی امروز!

در ادامه سردار سعید قاسمی از فرماندهان دوران دفاع مقدس اظهار داشت: شهید سلیمانی و یارانش در سال‌های گذشته حماسه آفریدند و جاودانه شدند. برای کمک به زلزله زدگان به اندیکا رفتم در این منطقه ده‌ها روستا وجود دارد که شبیه انسان‌های اولیه زندگی می‌کنند، با این فرق که مردم در این منطقه تلفن همراه دارند. مردم این منطقه نفت و گاز دارند اما از امکانات اولیه برخوردار نیستند. نمی‌توانم تحلیل کنم که چرا بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب وضعیت این منطقه اینگونه است و چه افرادی منافق بودند، مسئولیت داشتند و در این سال‌ها به این مردم خدمت رسانی که باید انجام می‌دادند را ندادند.

وی با بیان اینکه عامل قتل حاج قاسم تنها ترامپ نیست و نباید منافقان داخل کشور را فراموش کنیم ادامه داد: آقایان در زمانی که مسئول بودند، کار نکردند و امروز که دستشان قطع شده می‌خواهند بنیاد فرهنگی بزنند. بعضی‌ها ۳۰ سال آنچنان خیانتی به این انقلاب کردند که سال‌ها نمی‌شود آن را جمع کرد. یک جریان واگرا و غربگرا و مرتجع در کشور سال‌ها به دنبال به انحراف کشیدن انقلاب بود. کار در هیئت، درخت گردو کاشتن است و کار فرهنگی نیز این خاصیت را دارد. در هیئت باید کار را انجام بدهی و سال‌ها بعد اثر آن را مانند شهید حججی‌ها ببینی.

فرمانده دوران دفاع مقدس با ابراز تأسف از اینکه کار فرهنگی در کشور یک متولی ندارد و همه احساس مسئولیت دارند بیان کرد: بعضی‌ها در کشور برای تابوت خالی سینه می‌زنند، اصل کار را رها کرده و دنبال چیزهایی هستند که به هیچ دردی نمی‌خورد. شهید محسن حججی محصول رفتن در گروه‌های جهادی، اردوهای راهیان نور و خدمت کردن در هیئت مذهبی است؛ بعضی‌ها آن را محصول مدرسه و دانشگاه ندانند که نیست. مردم پول می‌دهند و بچه‌هایشان را به دانشگاه فرستادند و در آخر یک ضد دین تحویلشان می‌دهند. هیئت مذهبی باید فرد دیندار و امام حسینی تحویل جامعه بدهد و گرنه از این دانشگاه‌ها و مدارس که رقص یاد می‌دهند، زیاد است.

هیئت‌های مذهبی؛ علمداران فرهنگسازی در کشور

وی با بیان اینکه هیئت‌ها امروز علمداران فرهنگسازی در کشور هستند و باید برنامه جهادی را در اولویت تمام فعالیت‌های خود قرار بدهند گفت: تکلیفتان را در داخل هیئت معلوم کنید و اگر واقعاً می‌خواهید کار هیئتی بکنید دنبال کار جهادی و ساختن شهید حججی‌ها باشید. هیئت‌های مذهبی ردیف بودجه ندارند و ردیف بودجه مال آنهایی است که بنیاد فرهنگی می‌زنند هیئتی‌ها با همان که دارید برای کار جهادی اقدام کنید و منتظر ردیف بودجه نمانید که به شما نمی‌دهند.

جایگاه هیأت‌های مذهبی در ایجاد تمدن اسلامی

در ادامه حجت‌الاسلام غلامحسین حقانی اظهار داشت: وجود نازنین حاج قاسم در کرمان به ما افتخار، عزت و آبرو داد. مقام معظم رهبری بر شناسایی آسیب‌ها و آفت‌ها تاکید دارند و یکی از آسیب‌ها، مشغول شدن به خودمان است، رهبر معظم انقلاب مدت‌ها است که ما را به جریانی غیر از خودمان دعوت می‌کند. کرونا امتیازات بسیار خوبی برای جریان مذهبی داشت و آن هم رفتن به سمت دیگران و داشتن دغدغه دیگران بود. دغدغه دیگران یعنی بقیه جامعه را هم به سمت یار امام زمان (ع) شدن بیاوریم.

وی با اشاره به نقش هیئت‌ها در همراه کردن جامعه و اینکه چه نقشی دارند تا مابقی را به تفکر در اسلام وادارند گفت: یکی از وظایف مهم هیأت‌ها مذهبی همراه کردن جامعه برای داشتن دغدغه دین است. برگزاری مجالس عزاداری و در گریه، اشک، روضه، راز و نیاز خیلی جلو هستیم. اما در برگزاری مراسم شادی باید همت شود که ضعیف عمل کردیم در حالی که مردم را باید به شیوه خودشان شاد کرد و به آنها نشان داد که بچه حزب‌اللهی‌ها هم بسیار شاد هستند. استقامت رمز پیروزی است و در مسیر و هدف اسلام و امامین انقلاب اسلامی باید ایستادگی کنیم. برای این انقلاب خیلی‌ها سختی کشیده و در دوران ستمشاهی در زندان‌های ساواک استقامت کردند و باید این سوال را از خودمان بپرسیم که چقدر پای ولایت ایستاده‌ایم.

جایگاه هیأت‌های مذهبی در ایجاد تمدن اسلامی

در ادامه حجت‌الاسلام علی سرلک اظهار داشت: شهید سلیمانی در اوج تعهد و پایبندی به امامین انقلاب و آرمان‌های نظام، کار فرهنگی بزرگی انجام داد. هیئت‌ها مذهبی در کشور باید مسئولیت‌های بر زمین مانده افرادی که مسئولیت داشتند و انجام ندادند را به سرانجام برسانند. از فرهنگ عاشورا باید ارتزاق کرده و جامعه را لبریز کنیم. هیئت‌های مذهبی موتور محرکه کار فرهنگی در جامعه هستند. عقب‌افتادگی‌های بزرگی داریم و برای جبران آن باید این ظرفیت‌های عظیم مورد استفاده قرار گیرد. بزرگ‌ترین هنر حاج قاسم این بود که استعداد همه افراد حتی آنهایی که انحراف داشتند را برای اسلام به تحرک آورده بود و نگاه فراگیر داشت. انسان به اندازه درکش انسان است و هر چه بیشتر درک کند و بفهمد انسان‌تر می‌شود.

نگاه حاج قاسم تمدن‌سازی و تاریخ سازی بود برای همین می‌گفت جمهوری اسلامی ایران حرم است

وی با بیان اینکه علایق و گرایش‌های باطنی ما باعث می‌شود که دنیا را چگونه بفهمیم ادامه داد: نهاد هیئت در جریان توحیدی نهال تمایل سازی است که می‌توان مسیر زندگی انسان را از ظلمات به نور برساند. فعل و کارکرد هیئت‌های مذهبی مودت به اولیای خدا و ابراز این علاقه است. نگاه حاج قاسم تمدن‌سازی و تاریخ سازی بود و با نگاه تاریخ‌دانی نمی‌توان انسان‌سازی کرد و کار هیئت را انجام داد.
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه حاج قاسم فرمود "جمهوری اسلامی ایران حرم است" و این نگاه جامع الاطراف بودن حاج قاسم است که همه را از خود می‌بیند گفت: ما امروز در کشور به این نگاه نیاز داریم.
وی با اشاره به اینکه انتظار نداشته باشیم که همه سلایق مانند هم باشند و همه مانند هم حرف بزنند ادامه داد: هنر هیئت این است که همه این سلایق را دور هم جمع کند و کار دینی انجام بدهد و حاج قاسم اینگونه بود.

در ادامه حجت‌الاسلام سید حسین آقامیری با بیان اینکه در حرکت جامعه توحیدی به سمت ظهور هیچ ابهام و مجهولی وجود ندارد اظهار داشت: نگاهی که امروز ما در هیئت‌هایمان داریم، ما را حتی یک قدم هم به جلو نمی‌برد چرا که یک نگاه منفعلانه است. دشمن نقاط قوت شیعه را خوب می‌داند و اولین کاری که می‌کند دنبال حذف آن نقاط قوت است. دشمن می‌داند شیعه حسین (ع) را دوست دارد و از این رو ۱۷ بار حرم امام حسین (ع) را خراب کردند اما از نو ساخته شد. نمی‌توان بدون آنکه بر خطبه غدیر و فدکیه مسلط بود، آن را خواند و جریان غدیر و فاطمیه را فرهنگسازی کرد. خطبه غدیر و فدکیه، راهبرد جریان توحیدی رساندن جامعه به ظهور است.

وی با اشاره به اینکه باید دید جریان هیأت‌های مذهبی در ابتدای جریان شهدای مدافع حرم چه نقشی ایفا کرده است الان که همه یادواره می‌گیرند افزود: خون شهید حججی به اندازه سه هزار منبر کار کرد دارد. ما چقدر سعی کردیم که وقتی مدافعان حرم را می‌زدند ارزش کار آنها را به جامعه بفهمانیم. بیانات مقام معظم رهبری بسیار عمیق است و نباید با آنها سطحی رفتار کرد و رسالت هیئت تبیین رهنمودهای مقام معظم رهبری و عملیاتی کردن آنها است.

جایگاه هیأت‌های مذهبی در ایجاد تمدن اسلامی

فاطمیه نباید در کوچه بنی هاشم خلاصه شود

وی با تاکید بر اینکه فاطمیه (س) را نباید در کوچه بنی هاشم خلاصه کنیم بیان کرد: اینکه امیرالمومنین (ع) با سقیفه چه برخوردی کرد و سقیفه چگونه امام علی (ع) را کنار گذاشت اگر در جامعه تبیین شود جامعه امروز دچار نفاق نمی‌شود. فتنه‌های معاویه در زمان حکومت امام علی (ع) را اگر بخوانید خیلی از اتفاقات کشور جلوی چشمتان می‌آید می‌بینید که امروز هم منافقین وجود دارند. فاطمیه (س) باید جامعه را حرکت بدهد و از این ظرفیت برای رشد جامعه توحیدی استفاده کرد. پیغمبر خاتم (ص) در منطقه‌ای به نام حجاز در غرب آسیا ظهور کرد. نگاه جریان سقیفه به غرب آسیا بود اما جریان نبوت و امامت به ایران نگاه داشت.

این سخنران مذهبی با بیان اینکه به اعتقاد بسیاری از علما، کانون اصلی تحولات عظیم بشری و ظهور امام زمان (عج) ایران است ادامه داد: هر که می‌خواهد خلاف این تحولات عظیم الهی و جریان ظهور حرکت کند خائن است. هر منبری و مداحی که بخواهد جامعه را به سمت ناامیدی و بی‌صبری ببرد خائن است. اگر می‌دانستیم انقلاب اسلامی در چه شرایطی و در چه نقطه‌ای از تاریخ ایستاده، این رقابت‌های ناصحیح را انجام نمی‌دادیم و در فضای مجازی به یکدیگر حمله نمی‌کردیم. هیئت باید مردم را به آینده امیدوار کرده و جامعه را به حرکت وا دارد. اگر فهم منبری و هیئتی و مداح از امام زمان (عج) و دوران غیبت درست شود، جامعه هم درست می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اگر ذره‌ای تردید دارید نسبت به رابطه خودتان با امام جامعه تجدیدنظر کنید گفت: کار سختی در پیش است و خودتان را به تغییر دولت‌ها معطوف نکنید که با تغییر دولت برای هیئت‌ها خوب می‌شود یا نمی‌شود، چرا که هدف شما بسیار بزرگ است. در عصر غیبت دنبال راحتی و آسایش نباشید و کسی که در عصر غیبت طبق نظر امام جامعه حرکت می‌کند آرام آرام است افزود: آنچه که حاج قاسم را با همه سختی‌ها آرام می‌کرد حرکت مطابق میل امام جامعه بود.

کد خبر 5366540

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز ارتش به پسرم با عکس نوشته زیبا 1401 + عکس استوری