توفیق «قهرمان» بر رقبای اسکاری


توفیق «قهرمان» بر رقبای اسکاری

دنیای‌اقتصاد: جایزه‌های معتبر سینمایی در ماه‌های منتهی به اسکار که به فصل جوایز معروف است، برای مدعیان این رویداد بزرگ اهمیت زیادی دارد؛ زیرا شانس آنها را برای جلب‌توجه داوران و به تبع دریافت تندیس‌های طلایی افزایش می‌دهد. از جمله این جوایز معتبر می‌توان به جایزه هیات ملی نقد فیلم آمریکا اشاره کرد که در روزهای گذشته با اهدای دو جایزه بهترین...

هیات ملی نقد فیلم از قدیمی‌ترین نهادهای سینمایی آمریکا است که سال ۱۹۰۹ پایه‌گذاری شد است و سینمادوستان، دانشگاهیان، سینماگران و کارشناسان فیلم اعضای این هیات را تشکیل می‌دهند. از این‌رو نگاه این نهاد بر جنبه‌های هنری و ارزش‌های سینمایی استوار است و می‌توان ملاک خوبی برای موفقیت آثار باشد. البته این بار اول نیست که فرهادی برنده جایزه هیات ملی نقد فیلم می‌شود. او پیش از این با فیلم‌های برنده اسکار «جدایی نادر از سیمین» و «فروشنده» هم برنده این جایزه شده بود. البته هر بار فقط جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان (بین‌المللی) را گرفته بود؛ اما این بار جایزه بهترین فیلم‌نامه اورجینال را نیز دریافت کرده است. همین موضوع موجب شده برخی منتقدان شانس فرهادی را در اسکار پیش‌رو به اندازه فیلم‌های قبلی او بدانند. اگرچه این جایزه نقش مهمی می‌تواند در موفقیت آثار در نودوچهارمین دوره آکادمی ایفا کند، اما نمونه‌های نقض نیز در تاثیر آن بر اسکار دیده می‌شود به‌عنوان مثال سال گذشته هیات ملی نقد جایزه بهترین فیلم را به «هم‌خون ۵» اسپایک لی اهدا کرد؛ اما در کمال شگفتی این فیلم از راهیابی به فهرست نامزدهای اسکار بازماند. در دهه ۲۰۱۰ هم «خشن‌ترین سال» تنها فیلمی بود که با وجود درخشیدن در جوایز هیات ملی نقد راهی به اسکار نیافت.

فیلم قهرمان تا کنون افتخارات دیگری نیز کسب کرده است از جمله زمانی که برای نخستین بار در ۱۳ جولای ۲۰۲۱ در جشنواره فیلم کن ۲۰۲۱ به نمایش درآمد و در آن‌جا مشترکا با کوپه شماره ۶ ساخته یوهو کاسمانن موفق به کسب جایزه بزرگ هیات داوران از جشنواره کن شد. این فیلم که هم‌اکنون در ایران روی پرده است توانسته بر پایه نقد ۲۳ منتقد بین‌المللی امتیاز ۹۶درصد را از بازبینی جمعی وب‌گاه راتن تومیتوز کسب کند.

دیگر برندگان

هیات ملی نقد آمریکا با بررسی بیش از ۲۲۱ فیلم برگزیدگان این دوره را معرفی کرده‌اند و قرار است برندگان امسال در مراسم روز ۱۱ ژانویه ۲۰۲۲ جوایز خود را دریافت کنند.

در این دوره جایزه بهترین فیلم‌نامه اقتباسی را جوئل کوئن برای نوشتن فیلم‌نامه «تراژدی مکبث» از آن خود کرد. او این اثر را با اقتباس از نمایش‌نامه مشهور «مکبث» از ویلیام شکسپیر نوشته است. امسال فیلم «لیکریش پیتزا (پیتزای شیرین‌بیان) » جایزه بهترین فیلم هیات ملی نقد فیلم را از آن خود کرد. این فیلم به کارگردانی پل توماس اندرسون جایزه بهترین کارگردانی را به خانه برد. پل توماس اندرسون در این فیلم علاوه بر کارگردانی، نوشتن فیلم‌نامه و فیلمبرداری را نیز خودش انجام داده است. اندرسون یکی از تهیه‌کنندگان «لیکریش پیتزا» است و فیلمش را با بودجه ۴۰ میلیون دلاری ساخته است.

آلانا هایم یکی از اعضای گروه موسیقی «هایم» برای بازی در این فیلم به همراه کوپر هافمن جایزه‌ای را که به بازی درخشان بازیگران نوظهور اهدا می‌شود، دریافت کرد.

همان‌طور که انتظار می‌رفت بازی ویل اسمیت در فیلم «شاه ریچارد» جایزه بهترین بازیگر مرد را دریافت کرد. راشل زگلر برای بازی در عاشقانه موزیکال «داستان وست‌ساید» جایزه بهترین بازیگر زن را دریافت کرد.

این مطلب برایم مفید است
بلی
1 نفر این پست را پسندیده اند
کپی شد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بدر و ببر