گل و لای رهاورد بارش در سرزمین باران‌های نقره‌ای


گل و لای رهاورد بارش در سرزمین باران‌های نقره‌ای

رشت - ایرنا - نام گیلان با باران گره خورده و ناخودآگاه مردمان این استان را با اولین قطرات راهی خیابان و پیاده‌روی می‌کند اما امروز پیاده راه‌های پر چاله و اِشغال شده و بی‌مبالاتی رانندگان، تنها گل و لای را رهاورد این رحمت الهی برای عابران کرده است.

به گزارش ایرنا، باران یکی از زیباترین موهبات الهی است که همواره با نام رحمت پیوند خورده و زیبایی اش هر صاحب ذوقی را با بهانه و بی بهانه راهی خیابان و کوچه و بازار برای پیاده‌روی می کند تا لحظاتی را در ترکیب هوا و زمین پاک با فراغ بال از ترانه گهربارش لذت ببرند.

باران در گیلان، سرزمین باران های نقره ای مهمان یکی دو روزه نیست و با زندگی و طبیعت مردمان منطقه بویژه در پاییز و زمستان عجین شده است، همسایگی دریا و کوه و رود و دمای نوسانی فصل های سرد استان بارش باران در هر ساعت از شبانه‌روز را منتظره و عادی و جزء لاینفک زندگی مردم کرده است.

از بهره های فراوان باران برای طبیعت از یکسو و آسیب های جانی و مالی آن در صورت تبدیل شدن به سیلاب بدلایل مختلف که بگذریم ، متاسفانه خوشحالی نزول باران برای مردمان گیلان این روزها فقط در صورت خانه نشینی و نگاه کردن از پشت پنجره چهاردیواری خانه است چرا که شرایط فیزیکی خیابان ها و پیاده راه ها اجازه نمی دهد مردم برای یک پیاده روی آسوده راهی کوچه و خیابان شوند.

قطرات نقره ای و زندگی بخش باران، خشکسالی را از بین برده و باعث رونق کشاورزی و لطافت هوا می‌شود اما بارش باران و آن هم از نوع شدید و طولانی‌اش، در گیلان بدلیل نبود زیرساخت های مناسب با منطقه و عدم دوراندیشی و تمهید برای این شرایط مشکلاتی را به همراه دارد.

باران این روزها برای مردم گیلان پر از گهرهای فراوان نیست چون به محض فرودآمدن راهی گودال های عدیده پیاده راه ها و در آنی از زیباترین قطرات به آبی گل آلود بدل می شود. در روزهای اخیر همانند طول سال گیلان میزبان بارش های فراوان بود که مانند باقی ایام بارانی با همراهی گل و لای زندگی عادی را برای گیلان نشینان سخت کرد.

گودال ها و چاله های خیابان در حالی پر از گل و لای می شوند که عابران پیاده مسیر وسیع یا انتخاب چندانی هم برای قدم زدن زیر باران و لذت بردن و یا عبور و مرور الزامی برای انجام امورات خود بدلیل اشغال شدن توسط مغازه دارها و فروشندگان ندارند.

گل و لای رهاورد بارش در سرزمین باران‌های نقره‌ای

اشغال پیاده‌روها و خیابان روی عابران

برای مثال بیشتر پیاده روهای رشت توسط اصناف مختلف اشغال شده و معدود فضای پیاده‌روهایی که برای عبور عابران باقی مانده نیز، از وضعیت مناسبی برخوردار نیست و اکثر کاشی و موزاییک های این پیاده‌روها شکسته و نامساعد است.

با بارش باران آب به داخل این کاشی های از جا درآمده نفوذ می‌کند و عابران هنگام عبور از خیابان ها و کوچه ها ، به محض پاگذاشتن روی آن، حداقل تا مچ پا داخل آب گل آلود فرو می‌روند و این ارمغان ناخوشایند باران برای عابران شهر باران‌های نقره ای است.

این شرایط تکراری در حالی است که رشت به عنوان یک شهر قدیمی با پیشینه تاریخی و جاذبه گردشگری نیازمند مبلمان و منظر شهری استاندارد و در قد و قواره شهرهای همطراز است، اما از پیاده راه های سالم و استاندارد برخوردار نیست.

از سوی دیگر اشغال پیاده‌روها توسط اصناف و مغازه داران مختلف از مبل فروشی‌ها گرفته تا مکانیک ها، پنجرگیری‌ها ، نمایشگاه‌های خودرو، ابزار یراق فروشی و سایر صنوف دیگر و همچنین دستفروش‌ها، باعث شدند تا عبور و مرور برای عابران در رشت مشکل شود.

آب گل آلود سوغات رانندگان به عابران در روز بارانی

یکی دیگر از معضلات روزهای بارانی در رشت و سایر نقاط گیلان و حتی دیگر نقاط کشور، عدم رعایت بعضی از رانندگان هنگام بارش باران است که این امر نیز، باعث دلخوری مردم و عابران پیاده‌رو می شود چون شاهد یک نوع بی‌اخلاقی از سوی تعدادی از رانندگان هستند.

با توجه به نامساعد بودن خیابان‌ها و انباشت آب حاصل از بارش باران در ۲ طرف اکثر خیابان های رشت، تعدادی از رانندگان هنگام عبور در روزهای بارانی به هیچ وجه به عابران توجه نمی‌کنند و با عبور از روی آب های جمع شده، باعث گل آلود شدن لباس مردم می شوند. این در حالی است که بی اخلاقی از سوی رانندگان با فرهنگ غنی ایرانی سازگاری ندارد.

خیابان های گیلان در حالی با این مشکلات دست و پنجه نرم می کنند که برای این خطه به عنوان یک استان بارانی زیرساخت های اولیه متناسب با بارش امری عادی و الزامی به نظر می رسد.

مردم گیلان امروز چشم به برنامه ها و تمهیدات شورای شهر و شهرداری هایی دارند که تازه این بر این کرسی خدمت نشسته اند و انتظار دارند به این وضعیت نابسامان پیاده‌روها رسیدگی شود.

تعمیر و مرمت پیاده‌روها و خارج کردن قسمت اعظم آنها از چنگال اصناف مختلف، خواسته به حق مردم رشت و سایر نقاط گیلان است که در این راستا مسئولان شهرداری و اعضای ششم شورای شهر باید اهتمام ویژه‌ای داشته و در این خصوص و در اسرع وقت، اقدامات لازم را انجام دهند.

گل و لای رهاورد بارش در سرزمین باران‌های نقره‌ای

کسی که پاسخگو نیست

حال روز مردم گیلان در شهرهای مختلف از جمله رشت در حالی با هر باران خیس و آب کشیده است، که متولیان به این اختلال روزانه زندگی مردم واکنشی ندارند و شاید اصلا در اولویت آنها نباشد.

پیگیری های چندین باره خبرنگار ایرنا برای پاسخگویی به وضعیت خیابان و چاله های از سوی چند اعضای شورای شهر و شهردار تاکنون بی پاسخ مانده است در حالی که دولت سیزدهم و حتی نماینده عالی دولت در استان گیلان پاسخگویی و پیگیری مطالبات مردم را مسئولیت و اولویت خود می دانند و در همین مدت کوتاه بارها نیز این مسئله را در عمل اثبات کردند.

با این حال باید بار دیگر یاداور شد اقلیم‌ سرزمین‌ گیلان به‌ آب‌ و هوای‌ معتدل‌ خزری‌ معروف‌ است‌. کوهستان‌ تالش‌با جهت‌ شمالی‌، جنوبی‌ و کوهستان‌ البرز با امتداد غربی‌ - شرقی‌، مانند سدی‌ از عبور بخار آب‌ دریای‌ خزر و بادهای ‌مرطوب‌ شمال‌ غربی‌ به‌ داخل‌ ایران‌ جلوگیری‌ می‌کند و به‌ علّت‌ ارتفاع‌ زیاد موجب‌ بارندگی‌های‌فراوان‌ در استان گیلان‌ می‌شود.

گیلان با میانگین یکهزار و ۲۰۰ میلی متر بارندگی سالیانه، از پرباران ترین استان های کشور است و مشکل چاله های خیابان دربرابر این میزان بارندگی، دردسری هر روزه برای مردم زحمتکش این خطه از شمال کشور دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403