آوازی با سوگ قتل‌عام مردمان کرمانجی/ وقتی جنگ‌های قومی یک عاشقانه خلق می‌کند (فیلم)


عشق اختلافات قومی را نمی شناسند ولی تاریخ شاهد از هم گسستن بسیاری از عشق هایی بوده که تا به امروز سوگش با نواهای موسیقایی روایت شده همانند همین الله مزار.

کیفیت پایین

کیفیت خوب

عصر ایران؛ سحر طاعتی ــ شاید درد آن سوز عشق هنوز هم هست که مادرها و مادربزرگهای کرمانجی راوی واقعی الله مزار هستند هر چند این روزها آن که الله مزار را می خواند مردان کرمانچی شده اند. شاید برای همین است که حاج قربان سلیمانی فقط با سوز ساز راوی صدای زنی است که در ادوار تاریخ کرمانجی می خواند.

عشق اختلافات قومی را نمی شناسند ولی تاریخ شاهد از هم گسستن بسیاری از عشق هایی بوده که تا به امروز سوگش با نواهای موسیقایی روایت شده همانند همین الله مزار که ترانه اش گواه دل سوزناک عاشقی است که در غم فراغ اینگونه سروده است.

می گویند الله مزار فقط عاشقانه نیست بلکه جنبه حماسی هم دارد و آن دفاع پسران و مردان منطقه از آب و خاک و سرزمینشان است که نتیجه دفاعشان هم چیزی جز مزارهای پشت سر هم در روستاهای کرمانجیها نبوده. فرقی نمی کند عاشقانه است یا حماسی آنچه اهمیت دارد همراهی همیشگی سازهای منطقه با ملودی است که روایتگر آن روزهای تاریک اواخر صفویه و اوایل قاجار است.اما باز هم جای آواز در اینجا پررنگ است.

الله مزار آوازی شبانی است اینکه از کجا و توسط چه کسی از آواز شبانی به دوتار رسیده و با این ساز همراه شده هیچ چیز مشخص نیست. اما هر چه هست ترانه ای است که عاشقانه اش با دوتار و حماسی اش با قوشمه اجرا می شده و بسیاری در مقام خواننده اوازش را خوانده اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر لطف حق به صورت داستان + متن شعر