محیط‌بان و همیار محیط‌بان شهرستان خواف در تعقیب شکارچیان زخمی شدند


محیط‌بان و همیار محیط‌بان شهرستان خواف در تعقیب شکارچیان زخمی شدند

مشهد-ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی گفت: 2 محیط‌بان و همیار وی در شهرستان خواف در جریان عملیات تعقیب و گریز شکارچیان غیرمجاز در منطقه حفاظت شده سیرخون این شهرستان به شدت زخمی شدند.

به گزارش روز شنبه روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی تورج همتی افزود: روز گذشته طی گزارش مردمی مبنی بر حضور شکارچیان غیر مجاز شکار و صید گونه در حال انقراض هوبره و تله گذاری برای زنده گیری این گونه در منطقه حفاظت شده سیرخون، محیط بانان به منطقه اعزام شدند.

وی ادامه داد: ماموران محیط‌زیست به همراه یک نفر از همیاران محیط زیست شهرستان خواف پس از حضور در منطقه و پایش و گشت زنی موفق به کشف تله‌های کار گذاشته شده در رج های داخل منطقه برای زنده گیری هوبره شدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی گفت: ماموران اجرایی حفاظت محیط زیست برای دستگیری شکارچیان کمین کردند و با حضور ۲ شکارچی غیرمجاز و درجریان تعقیب و گریز آنان "حمیدرضا عظیم پور" مامور یگان حفاظت و"عبدالاحد سربوزی" همیار محیط زیست با توجه به فراز و نشیب و ناهمواری‌های منطقه از موتور سیکلت به پایین پرت شده و دچار جراحات شدیدی شدند.

همتی افزود: متاسفانه به دلیل شدت ضربه وارده به سر حال همیار محیط زیست وضعیت وی وخیم گزارش شده و در بخش آی.سی.یو بیمارستان شهرستان تربت حیدریه بستری است اما محیط بان شهرستان خواف پس از درمان سرپایی از بیمارستان ترخیص و هم اکنون حال عمومی وی خوب است.

وی ادامه داد: هم اکنون تحقیقات برای شناسایی و دستگیری متخلفان شکار و صید این گونه ارزشمند در حال انجام است و حافظان طبیعت در اوج مظلومیت و از خود گذشتگی سعی در حفاظت و حراست از این موهبت الهی و ثروت ملی و بشری دارند و این گونه در این راه از جان خود مایه می‌گذارند.

برخی افراد سودجو هر ساله و در این ایام در دشت‌های مستعدی که پرنده در معرض خطر انقراض هوبره در حال زمستان گذرانی است، تله‌هایی برای زنده‌گیری این گونه کار می‌گذارند.

منطقه حفاظت شده سیرخون به وسعت ۵۴ هزار و ۳۲۸ هکتار طی مصوبه شماره ۳۶۲ در ششم فروردین ماه سال ۱۳۹۱ به عنوان منطقه حفاظت شده به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوست.

این منطقه واقع در استان خراسان رضوی دارای ۱۲ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان و در جنوب شرق شهرستان خواف واقع شده است.منطقه سیرخون یکی از بهترین زیستگاه های طبیعی استان خراسان رضوی محسوب می‌شود و بدلیل دشتی بودن و همچنین گذر رودشور و وجود تالاب مژن آباد دارای ۲ اقلیم گرم و خشک و گرم و مرطوب است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس