به بهانه اشتغال آزادشهر را مدفن زباله نکنید/ اجازه تحقیر مردم را به هیچ کس نمی دهیم


به بهانه اشتغال آزادشهر را مدفن زباله نکنید/ اجازه تحقیر مردم را به هیچ کس نمی دهیم

امام جمعه آزادشهر با انتقاد شدید از بی توجهی مسئولان به آسیب ها و مشکلات ناشی از جانمایی نادرست سایت بازیافت زباله در این شهر، گفت: اجازه نمی دهیم برخی مردم ما را با تصمیمات نادرست تحقیر کنند.

حجت‌الاسلام و المسلمین عین الله شهابی در گفت و گو با ایسنا پیرامون موضوع بازیافت زباله در مناطق مسکونی آزادشهر، تظهار کرد: جایگاه زباله منطقه غرب استان حدود 15 کیلومتر خارج از گرگان است و تمامی شهرستانهای منطقه شرق استان زباله های شهری را به آزادشهر می‌آورند که عملا آزادشهر را به مدفن زباله های منطقه تبدیل کرده است.

وی با بیان اینکه برای تجمیع زباله های شرق استان مناطق لم یزرع و وسیعی در بیابانهای شمالی گنبدکاووس وجود دارد، افزود: با وجود اینکه زمین هایی با وسعت 250 هکتار برای این امر در گنبدکاووس وجود دارد متاسفانه زباله های شرق استان و حتی خود گنبدکاووس در مسیر جاده آزادشهر به مشهد مقدس منتقل می شود و به ویژه در تابستان و تابش نور مستقیم فضای متعفن و غیر قابل سکونت را برای مردم حوالی این منطقه به وجود می آورد.

امام جمعه آزادشهر با تاکید بر اینکه مردم آزادشهر، نگین شهر و روستاهای اطراف از این موضوع به شدت ناراضی هستند، خاطرنشان کرد: متاسفانه زمین های اختصاصی به امر تجمیع زباله نیز از زمین های حاصلخیز و بهترین زمین های منطقه است.

هر شهر زباله های خود را جمع کند/ هیچ بازیافتی در سایت زباله درکار نیست

شهابی از فاصله تنها دو کیلیومتر سایت بازیافت زباله با شهر آزادشهر خبر داد و گفت: 300 تن زباله که روزانه به این منطقه وارد می‌شود، زباله 8 شهر است و این تجمیع غیرکارشناسانه و نه تنها مردم آزادشهر بلکه مردم گنبدکاووس را به دلیل آلوده شدن سفره های زیرزمینی آب آنها تحت تاثیر قرار خواهد داد.

وی با اشاره به انتشار مقالات متعددی توسط پژوهشگران درباره آسیب های شدید سایت زباله آزادشهر، ادامه داد: مسئولان اگر نمی‌خواهند این سایت بازیافت زباله را از این منطقه جمع‌آوری کنند، حداقل زباله هر شهری در نزدیکی شهر خودش بازیافت شود، زیرا آزادشهر شهری کوچک است و این همه زباله ظلمی در حق مردم به شمار می آید که قطعا نارضایتی عمومی را نیز به همراه خواهد داشت.

امام جمعه آزادشهر با بیان اینکه شورای شهر آزادشهر پس از بازدید به بنده گزارش دادند که بازیافتی در این سایت در کار نیست، تصریح کرد: در این سایت تنها پلاستیک زباله‌ها را جدا و بقیه را دفن می‌کنند و عملا نباید نام این مرکز را مرکز بازیافت گذاشت.

آزادشهر گزینه آخر برای سایت زباله بوده است

شهابی با تاکید بر اینکه اجازه بی‌حرمتی و تحقیر مردم آزادشهر را به هیچ کس نخواهیم داد، اضافه کرد: چند سال پیش به بهانه اشتغال‌زایی و کمک به مردم این شهر، این کار را انجام داده‌اند، البته که آزادشهر گزینه آخر بوده است و مشخص نیست که چرا همه گزینه‌های مورد نظر را کنار گذاشته‌اند.

وی از مخالفت همه اقشار و حتی شورای شهر، شهردار و دیگر مسئولان این شهر با استقار سایت بازیافت زباله در این شهر خبر داد و تاکید کرد: این سایت به اصطلاح بازیافت یا دفن زباله پشت کلانتری است که مسئولان آن نیز گلایه دارند و از بوی تعفن حتی نمی‌توانند پنجره اتاق‌های خود را باز کنند.

امام جمعه آزادشهر با بیان اینکه مسئولان استانی باید اقدام درخوری انجام داده و منطقه و شهر را از این وضعیت نجات دهند، گفت: امیدواریم این بار صدای ما را مسئولان شنیده و به مطالبات مردم ما جامه عمل بپوشانند.

گفتنی است، در استان گلستان دو سایت پسماند در شرق (آزادشهر) و غرب (آق قلا) پیش بینی شده تا زباله‌ها به آنجا منتقل شود. سایت پسماند آزادشهر حدود ۱۰ سال پیش برای هفت شهر آزادشهر، گنبدکاووس، رامیان، مراوه تپه، گالیکش، کلاله و مینودشت پیش‌بینی شد تا زباله‌های ساکنان شهرها و روستاهای حدود ۹۰۰ هزار نفر از اهالی شرق گلستان به این منطقه منتقل و عملیات بازیافت زباله در آن صورت گیرد اما جانمایی غیرکارشناسی سبب شد تا این مرکز پس از چند سال به یکی از معضلات جوامع مسکونی پیرامونی تبدیل شود. بوی تعفن و تند زباله‌ها، ایجاد سیمای نامطلوب و چشم‌انداز زشت در کنار احتمال نفوذ شیرابه زباله به سفره‌های زیرزمینی از جمله معضلات این مرکز است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور