48 هزار هکتار از اراضی گنبد زیر کشت پاییزه رفت


48 هزار هکتار از اراضی گنبد زیر کشت پاییزه رفت

گنبدکاووس- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی گنبدکاووس گفت: طبق آخرین آمار تاکنون بیش از 48 هزار هکتار از اراضی شهرستان زیر کشت محصولات پاییزه رفته است.

حبیب اله زارع روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه زراعت پاییزه شامل چهار محصول "دانه روغنی کلزا، چغندر قند، گندم و جو" از اوایل مهر ماه در سطح ۱۴۲ هزار هکتار از اراضی زراعی این شهرستان آغاز شد، اظهارداشت: تاکنون در ۳۶ هزار هکتار از این اراضی گندم، هشت هزار هکتار جو، چهار هزار هکتار کلزا و ۱۶۰ هکتار چغندرقند کشت شده است.

وی افزود: با توجه به پیش بینی بارندگی‌های نرمال در ماه جاری توسط سازمان هواشناسی، انتظار می‌رود کشت محصولات پاییزه در ۱۳۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی گنبدکاووس انجام شود.

مدیر جهاد کشاورزی گنبدکاووس اولویت شهرستان را کشت حفاظتی به خصوص در اراضی شمالی دانست و گفت: استقبال از این نوع کشت در مقایسه با سال گذشته بیشتر شده است و همچنین ترویج استفاده از بذور گندم غنی شده با روی و فسفر از دیگر برنامه‌های اجرایی در زمین‌های کشاورزی شمال شهرستان به‌حساب می‌آید.

زارع با اشاره به کاهش کشت کلزا در سال جاری نسبت به مدت مشابه پارسال، تصریح کرد: به علت کاهش بارندگی در سال جاری به ویژه ماه‌های مهر و آبان و خشکسالی‌های اخیر میزان کشت کلزا نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده و کشت گندم در حال افزایش است.

وی افزود: تاکنون برای کشت گندم آبی و دیم ۶ هزار تن و برای کشت جو آبی و دیم ۴۵۰ تن بذر گواهی شده و ۵۰ تن بذر کلزا تامین شده است.

مدیر جهاد کشاورزی گنبدکاووس اظهارداشت: امسال با هدف نوسازی ناوگان حمل و نقل ماشین آلات کشاورزی، بیش از ۳۰۰ دستگاه انواع تراکتور، کمباین و ادوات دیگر به ارزش ۵۰۰ میلیارد ریال به شکل تسهیلاتی و نقدی در اختیار بهره‌برداران در شهرستان قرار گرفته است.

زارع با بیان اینکه در سال زراعی جاری با هدف تامین نهاده‌های مورد نیاز کشاورزان، توسعه کشت قراردادی در دستورکار مدیریت‌های جهاد کشاورزی قرار دارد، گفت: تاکنون در گنبدکاووس ۲ هزار هکتار کشت قرادادی گندم انجام شده است.

گنبدکاووس با ۳۷۵ هزار نفر جمعیت و داشتن ۱۶۲ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی از شهرستان‌های مهم استان گلستان در تولیدات کشاورزی بویژه گندم است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...