تولید 800 هزار تن مواد معدنی و چند خبر کوتاه از گلستان


تولید 800 هزار تن مواد معدنی و چند خبر کوتاه از گلستان

گنبدکاووس- ایرنا- تولید 800 هزار تن انواع مواد معدنی، پیش بینی تولید 23 هزار تن مرغ، تولید 10 هزار تن نارنج و تشویق کشاورزان گلستانی به استفاده از رطوبت خاک برای کشت از مهمترین اخبار کوتاه روز شنبه استان گلستان است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان از پیگیری خرید زمین‌های بنیاد مستضعفان و جابجایی آن با زمین کف سد نرماب خبر داد و گفت: با بنیاد مستضعفان که در حوالی سد، دارای ۲ قطعه زمین بزرگ است، مذاکراتی برای خرید این زمین‌ها انجام داده‌ایم.

سیدمحسن حسینی افزود: بخشی از اراضی کشاورزی کف مخزن سد نرماب باید خریداری شود تا هم شغل مردم حفظ و هم ساخت سد سرعت گیرد.

وی گفت: سد نرماب با ظرفیت ۱۲۵ میلیون مترمکعب ذخیره سازی آب که قابل تنظیم تا ۱۹۲ میلیون مترمکعب هم است با هدف تقویت سفره‌های آب زیرزمینی، تامین آب آشامیدنی پایدار شهرها و ۱۳۰ روستای مناطق شمالی و شرقی این استان در حال ساخت است.

***

معاون مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: امسال از سطح ۵۱۰ هکتار باغ نارنگی استان، ۱۰هزار تُن محصول برداشت شد.

نوید رضا فرهانی افزود: بخشی از این محصول در استان مصرف و بقیه به استان‌های دیگر مانند تهران، خراسان، مرکزی و اصفهان فرستاده می‌شود.

وی میانگین عملکرد امسال هر هکتار باغ نارنگی گلستان را ۱۸ تُن اعلام کرد و گفت: عمده باغ‌های نارنگی در شهرستان‌های کردکوی و بندرگز وجود دارد.

وی یادآور شد: از ۷۳۵ هکتار باغ نارنگی استان ۵۱۰ هکتار آن بارده است.

***

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی گلستان به کشاورزان توصیه کرد از رطوبت به وجود آمده در خاک در پی بارندگی‌های اخیر، برای کشت استفاده کنند.

محمدرضا عباسی گفت: کشت باید در اولین فرصت انجام شود و در اراضی آبی حداقل سه کیسه کود فسفات و ۲ کیسه کود پتاسه در برنامه کشاورزان باشد.

***

مدیر کل انتقال خون گلستان با تاکید بر نیاز بیماران استان به همه گروه‌های خونی، گفت: ذخایر خونی در استان کاهش یافته و نیاز به کمک هم استانی‌ها برای تامین خون بیماران است.

سید صادق بنی عقیل افزود: گلستان بیش از سه هزار و ۵۰۰ بیمار خاص و نیازمند خون دارد که از این تعداد، هزار بیمار دیالیزی و ۴۰۰ بیمار مبتلا به تالاسمی هستند.

وی گفت: پایگاه‌های گرگان و گنبدکاووس صبح و عصر، پایگاه سیار کردکوی و آق‌قلا روزهای فرد، پایگاه سیار بندرگز روزهای زوج و گروه خونگیری مستقر در هلال احمر بندرترکمن روز دوشنبه آماده پذیرش اهداکنندگان خون هستند.

***

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: جوجه ریزی آبان مرغداری‌های استان در مقایسه با مهرماه چهار میلیون قطعه افزایش یافت و به ۱۳میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه رسید و طبق پیش بینی بیش از ۲۳ هزار تن گوشت مرغ در پایان دوره آذر تولید می‌شود.

رحمت اله سمیعی، جوجه ریزی در دوره مهر را حدود ۹ میلیون قطعه اعلام کرد و افزود: در ۱۰ روز آذر بیش از پنج میلیون قطعه در مرغداری‌های استان جوجه ریزی شده است.

وی اظهارداشت: برای تولید مرغ از اول امسال تا کنون ۷۵۰ هزار تن نهاده‌ دامی با قیمت یارانه‌ای در گلستان توزیع شد.

وی یادآور شد: در گلستان هزار و ۱۰۰ واحد مرغداری وجود دارد.

***

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت: در هشت ماه امسال معادن دارای پروانه بهره برداری استان ۸۰۰ هزار تُن انواع مواد معدنی مانند سنگ آهک، زغال سنگ، صدف کوهی و سنگ لاشه تولید کردند.

حسین طلوعیان افزود: همچنین در این مدت از معادن شن و ماسه و خاک رس دارای مجوز برداشت موقت استان هم یک میلیون و ۳۵۰ هزار مترمکعب برداشت شد.

گلستان ۶۱ فقره معدن با سرمایه گذاری کل ۲۹۰ میلیارد ریال و اشتغال برای هزار و ۷۳۷ نفر دارد.

***

مدیرکل پزشکی قانونی گلستان گفت: در تصادفات موتورسیکلت هفت ماه امسال استان ۱۲۱ نفر کشته شدند که ۲۲ درصد بیشتر از مدت مشابه پارسال است.

حسین زارعی افزود: از این تعداد ۱۱۸نفر مرد و سه نفر زن بودند.

وی گفت: در مدت مشابه پارسال نیز ۹۹ نفر بر اثر تصادفات موتورسیکلت در گلستان جان باختند که ۹۵ نفر از آنان مرد و چهار نفر زن بودند.

***

فرماندار کلاله در نشست ستاد اشتغال، تعهد ایجاد اشتغال شهرستان در سالجاری را هزار و ۲۷۲ نفر اعلام کرد و گفت: تاکنون تعهد اشتغال ۸۷۲ نفر توسط دستگاه‌های اجرایی در سامانه رصد به ثبت رسیده است.

محمد ابراهیمی تودرواری اظهار داشت: در هشت ماهه گذشته ۶۷ فقره پرونده تسهیلات مشاغل خانگی با اعتبار ۹ میلیارد و ۶۵۰ میلیون ریال تشکیل و به بانک‌های عامل برای پرداخت ارسال‌ شده است.

وی ادامه داد: از مجموع پرونده‌های ارسالی تنها سه متقاضی موفق به دریافت تسهیلات شدند لذا لازم است علت عدم پرداخت بررسی و مشکلات پیش رو مرتفع شود.

وی گفت: بیشترین اشتغال ایجاد شده در شهرستان مربوط به اداره آموزش و پرورش، شبکه بهداشت و درمان و منابع طبیعی بوده است.

***

فرمانده انتظامی گنبدکاووس گفت: با تلاش ماموران انتظامی ۱۷ سارق سابقه دار در شهرستان شناسایی و دستگیر شدند و در تحقیقات پلیس به ۴۹ فقره سرقت از اماکن خصوصی، کابل برق و مخابرات، منزل و موتورسیکلت اعتراف کردند.

سرهنگ محمود علی فر افزود: همچنین در بازرسی از مخفیگاه سارقان مقادیری اموال مسروقه کشف و به مالباختگان تحویل شد.

وی تصریح کرد: در پاکسازی ۱۰ پاتوق که محل تجمع مجرمان در نقاط آلوده گنبدکاووس بود، ۲۶ خرده فروش موادمخدر دستگیر و مقادیری مواد افیونی کشف شد.

***

فرماندار گالیکش در شرق استان گلستان گفت: عامل سوء قصد به مدیر داخلی کارخانه سیمان گلستان واقع در این شهرستان، توسط ماموران انتظامی دستگیر شد.

احمد تجری مفرد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: فردی که قبلا به عنوان راننده کامیون در کارخانه سیمان گلستان فعالیت داشت و به دلیل رعایت نکردن شئونات کاری از این مسوولیت کنار گذاشته شد و به بخش دیگری انتقال یافته بود در اعتراض به این قضیه ظهر امروز با ظرفی محتوای بنزین به دفتر مدیر داخلی کارخانه رفت.

وی افزود: این فرد قصد داشت با ریختن بنزین مدیرکارخانه را مورد سوء قصد قرار دهد که با حضور به موقع سایر کارکنان از وقوع این اقدام مجرمانه جلوگیری شد.

فرماندار گالیکش گفت: با شکایت مدیرداخلی کارخانه، فرد مهاجم توسط نیروی انتظامی دستگیر و برای رسیدگی به موضوع تحویل حوزه قضایی شد.

تجری مفرد اظهارداشت: متهم در بازجویی ماموران انتظامی انگیزه خود از این عمل مجرمانه را اختلافات شخصی با مدیر داخلی کارخانه عنوان کرد.

کارخانه سیمان گالیکش در سال ۱۳۹۰ به بهره‌برداری رسید و ۴۰۰ نیروی کار دارد و از جمله واحدهای صنعتی گلستان است که سالیانه میلیون‌ها دلار سیمان و کلینکر به کشورهای روسیه، آذربایجان، ترکمنستان و قرقیزستان صادر می‌کند.

شهرستان گالیکش با افزون بر ۶۳ هزار نفر درشرق استان گلستان واقع است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سرمربی تراکتور مشخص شد