ساخت رباتی شبیه شاهین


ساخت رباتی شبیه شاهین

مهندسان دانشگاه استنفورد، ربات پرنده‌ای با پا‌هایی مانند شاهین ساخته‌اند که می‌تواند اشیا را بگیرد و حمل کند.

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری صدا و سیما، بخش بالایی این ربات پرنده در واقع یک پهپاد است.

از این ربات پرنده برای کاربردهایی مثل عملیات جستجو و نجات، زیر نظر گرفتن جنگل‌ها، مطالعات محیط زیستی و همچنین شناخت بیشتر مکانیسم‌های بدن پرندگان می‌توان استفاده کرد.

سال‌ها مطالعه روی ربات‌های الهام‌گرفته از حیوانات در آزمایشگاه Cutkosky و روی ربات‌های هوایی الهام‌گرفته از پرندگان در آزمایشگاه Lentink به محققان این امکان را داد تا ربات خود را بسازند که جزئیات آن در مقاله‌ای در یکم دسامبر در Science Robotics منتشر شد.

هنگامی که این ربات به یک پهپاد کوادکوپتر متصل می‌شود، «گیرنده هوایی کلیشه‌ای الهام‌گرفته از طبیعت» یا SNAG، رباتی را تشکیل می‌دهد که می‌تواند به اطراف پرواز کند، اشیاء را بگیرد و حمل کند و روی سطوح مختلف بنشیند.

درست مانند طوطی‌ها، SNAG با هر فرود به یک روش نزدیک می‌شود، اما برای در نظر گرفتن اندازه کوادکوپتر، SNAG بر پایه پا‌های یک شاهین ساخته شده است. به جای استخوان‌ها، ساختاری با چاپ سه بعدی دارد.

هر پا موتور مخصوص به خود را برای حرکت به جلو و عقب و دیگری برای کنترل گرفتن دارد. با الهام از مسیر حرکت تاندون‌ها در اطراف مچ پا در پرندگان، مکانیسم مشابهی در پای ربات، انرژی برخورد فرود را جذب می‌کند و به طور غیر فعال آن را به نیروی چنگ زدن تبدیل می‌کند. در نتیجه ربات یک کلاچ بسیار قوی و پرسرعت دارد که می‌تواند در ۲۰ میلی ثانیه بسته شود.

هنگامی که به دور شاخه پیچیده می‌شود، مچ پا‌های SNAG قفل می‌شوند و یک شتاب سنج روی پای راست گزارش می‌دهد که ربات فرود آمده است و یک الگوریتم متعادل کننده را برای تثبیت آن فعال می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر| دژ محمدعلی خان دزفول اثری خارق‌العاده از معماری طبیعت