چرا شاخص با رشد قیمت ارز صعودی نشد؟


چرا شاخص با رشد قیمت ارز صعودی نشد؟

ایران اکونومیست- کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: مردم به گشایش‌هایی حتی اندک در مذاکرات امید داشتند و با همین گشایش‌های اندک برخی از صنایع مانند بانک‌ها، بیمه‌ها و پتروشمی‌ها می‌توانستند نفس تازه‌ای بگیرند اما وقتی همین گشایش اندک هم رخ نمی‌دهد، رشد ارزش دلار ناشی از افزایش ریسک‌های جاری در جامعه است و احتمال دارد که با این رشد اخیر نرخ دلار...

چرا شاخص با رشد قیمت ارز صعودی نشد؟

سعید اسلامی درباره دلایل ریزش شاخص همزمان با رشد نرخ دلار در بازار اظهار داشت: تصور به وجود آمده، این است که تمام متغیرهای اقتصادی همانطور که پیش از این محاسبه و تجربه کرده‌ایم با یکدیگر در حرکت باشند اما این گونه نیست و مدل‌های اقتصادی پیچیدگی های خود را دارند و قرار نیست این متغیر همواره یک تاثیر مشابه دوره‌های گذشته در بازار داشته باشد.

وی ادامه داد: در یک دوره‌ای دلار رشد می‌کند و تصور ما این است که با رشد دلار احتمالا ارزش جایگزینی و سودآوری شرکت‌ها رشد خواهد کرد و افزایش نرخ دلار می‌تواند منجر به رشد قیمت سهام شود اما زمانی هم افزایش قیمت دلار ناشی از ریسک‌های بسیار زیاد است و در این شرایط امکان دارد، شرکت‌های بورسی همین مقدار فروشی که دارند را هم از دست بدهند و ریسک‌های بازار افزایش پیدا می‌کند که با افزایش ریسک ممکن است که نرخ‌های تنزیل جابه جا یا پول بیشتری از بازار خارج شود.

کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: مردم به گشایش‌هایی حتی اندک در مذاکرات امید داشتند و با همین گشایش‌های اندک برخی از صنایع مانند بانک‌ها، بیمه‌ها و پتروشمی‌ها می‌توانستند نفس تازه‌ای بگیرند اما وقتی همین گشایش اندک هم رخ نمی‌دهد، رشد ارزش دلار ناشی از افزایش ریسک‌های جاری در جامعه است و احتمال دارد که با این رشد اخیر نرخ دلار افزایش سودآوری و ارزش جایگزینی در شرکت ها اتفاق نیفتد. بنابراین شاهد این هستیم که این بار رفتار بازار سرمایه نسبت به رشد دلار کاملا متفاوت است.

اسلامی ادامه داد: اینکه در گذشته بازار با رشد دلار صعودی بود بنابراین هر بار باید با افزایش نرخ ارز شاخص بالا ‌رود تحلیل درستی نیست و یک تحلیل لایه اولی محسوب می‌شوند. در این شرایط واکنش بازارها نشان می‌دهد که بازار چگونه فکر می کند و البته روز گذشته حجم معاملات بسیار پایین بوده و نشان می‌دهد که جریان قدرتمندی در بازار وجود نداشت.

وی با بیان اینکه در این شرایط ممکن است که سرمایه ‌گذاران وارد بازارهای دیگر شوند، گفت: البته بازارهایی مانند طلا و ارز توانایی جذب چند هزار میلیارد تومانی که در روز در بازار سرمایه معامله می شود را ندارد. به هر حال هنوز آثار افزایش قیمت دلار در شرکت‌ها دیده نشده است فعلا تحلیل درباره کوچ سرمایه از بورس به دلایل گفته شده، زود است.

این کارشناس بازار سرمایه همچینین درباره واکنش بازار نسبت به باز شدن دامنه نوسان اظهار داشت: معتقدم اهداف سیاستگذار باید رشد شفافیت، افزایش نقدشوندگی، توسعه تامین مالی از بازار سرمایه باشد و باید این اهداف را در بازار پیگیری کند امروز در بین مدیران بازار این آگاهی وجود دارد. معتقدم سیاست‌گذار نباید به این فکر کند که با هر اقدامی شاخص چقدر بالا یا پایین می‌آید.

اسلامی با تاکید بر اینکه باز شدن دامنه نوسان در بازار سرمایه کشورمان اقدامی است که مدت ها به تاخیر افتاده، گفت: البته باید به شیوه‌ای که به اعتماد عمومی لطمه نخورد به سمت اجرای این سیاست درست حرکت کنیم.اما اینکه با باز شدن دامنه نوسان تا چند روز بازار منفی شد نباید در این باره به مدیران بازارسرمایه خرده بگیریم. باید توجه داشته باشیم که مشکل بزرگی که در بازار سرمایه با آن مواجه هستیم این است که برخی از ایرادات ریزساختاری باعث شدند، سیاست‌های غلط دیگری را اتخاذ کنیم.

وی افزود: باید به این نکات توجه داشته باشیم که دامنه نوسان کوچک برای نهاد بازارگردان مشکلاتی ایجاد می‌کند و هم نقدشوندگی‌ها را افزایش می‌دهد و از سوی دیگر اجازه دستکاری قیمت را برای نهادهای مالی بزرگ ایجاد می‌کند و آثار سوء زیادی دارد به ویژه این مشکلات و آثار در روندهای شدید بازار مشاهده می‌شود بنابراین بازارسازان بورس می توانند با سیاست گذاری درست دامنه نوسان را در بازه زمانی 6ماه بازتر یا اساسا حذف کنند.

ایلنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز و طلا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صبحانه خبری، 1 اردیبهشت 1403؛ از دفع حمله منتسب به اسرائیل به تاسیساتی در اصفهان تا اطل...