نمایشگاه بین المللی کتاب مسکو با چاشنی تمدن ایران زمین


نمایشگاه بین المللی کتاب مسکو با چاشنی تمدن ایران زمین

مسکو - ایرنا - در بیست و سومین جشنواره بین المللی کتاب های ادبیات تفکری که در نمایشگاه «گوستینی دیور» مسکو برپا شده، کتابی از نویسنده مشهور روس رونمایی شد که به معرفی تمدن ایران زمین از ابتدا تا انقلاب اسلامی و هشت سال جنگ تحمیلی می پردازد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از مسکو، در بیست و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب ادبیات تفکری مسکو، از کتاب تاریخ «ایران از ابتدا تا آیت الله خمینی» تالیف «آلکس گروموف» نویسنده مشهور روس که با مقدمه کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران و با حمایت بنیاد ابن سینا چاپ و منتشر شده است رونمایی شد.
آلکس گروموف نویسنده این کتاب در این مراسم گفت: در این کتاب به مسائلی اشاره شده است که روسها در باره ایران تاکنون نشنیده اند و می تواند برای آنها جالب باشد و شناخت خوبی از فرهنگ و تمدن ایران زمین پیدا کنند.

وی گفت: من سعی کردم که تاریخ درخشان ایران را در منطقه دربند هم که پل ارتباطی ایران و روسیه و قبلا جزیی از خاک ایران بوده است، بیان کنم.

نمایشگاه بین المللی کتاب مسکو با چاشنی تمدن ایران زمین



این نویسنده روس تاکید کرد : در این کتاب برای شناساندن فرهنگ و تمدن درخشان ایران به روسها و ایجاد تفاهم بیشتر و سفر روسها به ایران تلاش شده است.

گروموف تصریح کرد: جلد دوم به تاریخ معاصر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس خواهد پرداخت.

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران هم با بیان اینکه تاریخ و تمدن ایرانی، تاریخ کهن و شناخته شده ای در عرصه جهانی است، گفت: ایرانیان در زمینه های مختلف از جمله هنر، فرهنگ، کشورداری و ساخت و ساز پیشتاز بوده اند که در آثار تاریخ تمدن کهن ایران زمین مشهود است.
سفیر جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه یک گفت وگوی تمدنی، فرهنگی بین اندیشمندان دو کشور شکل گرفته است، گفت: از مردم روسیه دعوت می کنیم که از آثار و تاریخ و تمدن ایران بازدید کنند.

نمایشگاه بین المللی کتاب مسکو با چاشنی تمدن ایران زمین



جلالی با بیان اینکه باید اعتراف کنیم، شناخت دو ملت از هم عمیق و زیاد نیست، گفت: نیاز است که مردم روسیه و ایران بیش از پیش با فرهنگ و تمدن هم آشنا شوند.

وی با قدردانی از نویسنده روس که این کتاب را به نگارش درآورده است، اظهار داشت: این کتاب بخوبی به معرفی تاریخ و تمدن گذشته ایران پرداخته است.

کتاب تاریخ «ایران از ابتدا تا آیت الله خمینی» تالیف «آلکس گروموف» به تاریخ ایران از زمان ایجاد نهادهای دولتی و سیستم یکپارچه و بی نظیر پستی و بانکی توسط هخامنشیان و انتقال دستاوردهای آنها به اوراسیا پرداخته و در ادامه تاریخ پس از اسلام و تاریخ معاصر را تببین کرده و در نهایت به انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ به رهبری امام خمینی (ره) و علل و عوامل آن و سالهای نخستین انقلاب ختم می شود.

نمایشگاه بین المللی کتاب مسکو با چاشنی تمدن ایران زمین

این کتاب دارای تصاویر بسیار زیادی است که برای اولین بار در روسیه منتشر می شود.

در این کتاب، فصلی جداگانه به جنگ تحمیلی و هشت سال دفاع مقدس در برابر تجاوزات رژیم بعث اختصاص داده شده است.جلد بعدی این اثر با «نام ایران در قرن بیستم» به طور جامع به تاریخ معاصر ایران و به ویژه انقلاب اسلامی، دفاع مقدس تا آغاز دوران رهبری آیت الله خامنه ای می پردازد.

حمید هادوی مدیر بنیاد ابن سینا هدف از انتشار این مجموعه آثار را، آشنایی مخاطبان روس با تاریخ و تمدن ایران و جلب توجه آنان به تاریخ پس از اسلام و به ویژه تاریخ معاصرایران و بالاخص وقایع بعد از انقلاب اسلامی اعلام کرد.

وی گفت: با توجه به کمبود منابع علمی و عمومی در موضوع تاریخ معاصر و پس از انقلاب به زبان روسی، تصمیم گرفته است آثاری را در این زمینه مورد حمایت قرارداده و همچنین در برنامه تولید قرار دهد تا تببین درستی از تاریخ معاصر به ویژه تاریخ انقلاب اسلامی برای مخاطبان ارائه نماید.

نمایشگاه بین المللی کتاب مسکو با چاشنی تمدن ایران زمین



به گفته هادوی، همچنین بنیاد ابن سینا با همین هدف تاکنون آثاری نظیر «ایران در شرایط ژئوپلتیک جدید»، مجموعه مقالاتی از نویسندگان ایرانی و روس، « بررسی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران» اثر امیر صادقی نشاط ، "مرتضی مطهری» و انقلاب اسلامی در ایران» اثر اسماعیل گیبادولین و «ایران ما» نوشته احمد خاتمی را منتشر کرده است .

وی گفت: این بیناد کنفرانسها و دوره های آموزشی متعددی نیز برگزار نموده است که می توان به دوره آموزشی تاریخ معاصر ایران (محمد علی فتح اللهی) با همکاری دانشگاه علامه و انستیتو شرق شناسی مسکو اشاره کرد.

بیست و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب ادبیات غیرداستانی (ادبیات تفکری ) در مجموعه نمایشگاهی «گاستینی دیور» واقع در مجاورت میدان سرخ مسکو دایر شده است و تا ششم دسامبر ( پانزدهم آذر ماه برپا خواهد بود.

نمایشگاه بین المللی کتاب مسکو با چاشنی تمدن ایران زمین

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی