کاهش 30 درصدی ذخیره سدهای کشور


کاهش 30 درصدی ذخیره سدهای کشور

به گزارش صنعت نویس،یوسف رضاپور - مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با بیان اینکه از ابتدای سال آبی (ابتدای مهر امسال) تاکنون 5/47 میلی متر بارندگی در حوزه عملکردی استان تهران ثبت شده است، اظهار کرد: حجم آب سدهای تامین کننده آب شرب تهران در حال حاضر 375 میلیون مترمکعب است که در مقایسه با ذخیره 633 میلیون مترمکعبی روز مشابه سال گذشته حدود 258...

به گزارش صنعت نویس،یوسف رضاپور - مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با بیان اینکه از ابتدای سال آبی (ابتدای مهر امسال) تاکنون ۵/۴۷ میلی متر بارندگی در حوزه عملکردی استان تهران ثبت شده است، اظهار کرد: حجم آب سدهای تامین کننده آب شرب تهران در حال حاضر ۳۷۵ میلیون مترمکعب است که در مقایسه با ذخیره ۶۳۳ میلیون مترمکعبی روز مشابه سال گذشته حدود ۲۵۸ میلیون مترمکعب کاهش را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه مشکل کم آبی در استان تهران همچنان ادامه دارد، گفت: نباید تصور شود که بلافاصله بعد از چند روز بارندگی مشکل کم آبی استان تهران رفع شده و دیگر نیازی به اصلاح الگوی مصرف نیست.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با بیان اینکه هم اکنون حجم آب سد امیرکبیر حدود ۶۲ میلیون مترمکعب بوده در حالی که این میزان در روز مشابه پارسال ۱۱۰ میلیون مترمکعب بوده است، گفت: حجم آب سد طالقان از ۲۵۶ میلیون مترمکعب در سال گذشته به۱۸۹ میلیون مترمکعب و حجم آب سد لتیان از ۳۸ میلیون مترمکعب به ۲۴ میلیون مترمکعب رسیده، همچنین حجم آب سد لار ۲۵ میلیون مترمکعب بوده که در مقایسه با موجودی ۶۷ میلیون مترمکعبی سال گذشته، ۴۲ میلیون مترمکعب کاهش را نشان می دهد. حجم آب سد ماملو نیز از ۱۶۲ میلیون مترمکعب به ۷۵ میلیون مترمکعب رسیده است.

رضاپور تاثیر بارندگی‌های اخیر بر افزایش ذخیره آب سدهای تامین کننده آب شرب تهران را بسیار اندک عنوان و اظهار کرد: با وجود بارندگی‌های مناسبی که در روزهای گذشته شاهد بودیم اما ورودی آب به سدها همچنان شرایط خوبی نداشته و با کاهش ۳۶ درصدی در این بخش از ابتدای سال آبی در مقایسه با سال گذشته مواجه هستیم. چراکه بخشی از بارندگی‌های اخیر در روزهای گذشته در ارتفاعات به صورت برف بوده و رواناب کمی را شاهد بودیم.

وی با تاکید بر اینکه مشکل کم آبی در استان تهران همچنان ادامه دارد و شهروندان باید صرفه جویی و مدیریت مصرف را همچنان جدی بگیرند، خاطر نشان کرد: با توجه به شرایط استان و کشور انتظار می رود تا همکاری ها افزایش یابد تا با یک شرایط مطمئن‌تر آب شرب مردم را به صورت پایدار تامین کنیم.

به گزارش ایسنا، بررسی وضعیت سدهای کشور هم نشان می‌دهد، میزان کل حجم ورودی به سدهای کشور از ابتدای مهرماه تا تاریخ ۱۳ آذرماه معادل ۲.۸۴ میلیارد مترمکعب است که کاهشی معادل ۴۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته را نشان می­‌دهد.

بر این اساس و طبق اعلام وزارت نیرو، در شرایط کنونی، از کل حجم مخزن سدهای مهم کشور به میزان حدود ۵۰.۵ میلیارد متر مکعب، حدود ۳۵ درصد آب ذخیره شده وجود دارد.

میزان پرشدگی سدهای مهمی چون زاینده رود، شمیل و نیان و سفیدرود در شرایط فعلی حدود ۱۳ تا ۱۸ درصد است. در استان­های خوزستان و تهران، میزان پرشدگی متوسط مخازن طی سال آبی جاری به ترتیب در حدود ۳۸ درصد و ۲۰ درصد است.
منبع:ایسنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


روزای بچگی