بازگشت مجسمه دزدیده شده به نپال پس از 40 سال


بازگشت مجسمه دزدیده شده به نپال پس از 40 سال

تهران- ایرنا- یک مجسمه باستانی و مقدس برای مردم نپال، پس از گذشت 40 سال به این کشور بازگشت و بار دیگر در معبد خود نصب شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا از خبرگزاری فرانسه، یک مجسمه از دو خدای هندو که قرن‌ها قدمت دارد، پس از گذشت ۴۰ سال از زمانی که دزدیده شد و از آمریکا سردرآورد، سرانجام دوباره در معبد خود در کاتماندو، پایتخت نپال، نصب شد.

این مجسمه سنگی پس از تحقیقات چند ماهه فعالان و مقامات نپالی و آمریکایی، مارس امسال (فروردین- اردیبهشت ۱۴۰۰) توسط موزه هنر دالاس و اف‌بی‌آی به نپال بازگردانده شده بود.

این یادگار تاریخی در سال ۱۹۸۴ از معبد خود دزدیده شد و ۶ سال بعد پس از قرض گرفتن از یک مجموعه‌دار، در موزه دالاس به نمایش گذاشته شد. مجسمه مذکور که قدمت آن به قرن ۱۲ تا ۱۵ میلادی باز می‌گردد، یکی از معدود میراث فرهنگی است که در سال جاری میلادی توسط موزه‌ها و مجموعه‌داران خارجی به نپال بازگردانده می‌شود.

بازگشت مجسمه دزدیده شده به نپال پس از 40 سال

این مجسمه با تشریفات مفصل به معبد بازگردانده شد و روی پایه سنگی خود قرار گرفت. نسخه مشابه که مردمان محلی در نبود مجسمه اصلی آن را عبادت می‌کردند نیز حالا در کنار نسخه اصلی قرار داده شده است.

بازگشت مجسمه دزدیده شده به نپال پس از 40 سال

دیلندرا راج شرستا (Dilendra Raj Shrestha) از کارزار بازیابی میراث نپال در این باره می‌گوید: خیلی خوشحالیم. تلاش‌های سه تا چهار ساله‌مان به بار نشست. همه جشن گرفته‌اند.

به گفته این مقام نپالی، حسگرهای لیزری و دوربین‌های مداربسته در این معبد نصب شده‌اند تا از این پس به خوبی از مجسمه خدایان هندو حفاظت شود.

نپال یک کشور فوق‌العاده مذهبی است و معابد هندو و بودایی و اماکن تاریخی آن همچنان از بخش‌های جدایی‌ناپذیر زندگی روزمره مردم هستند. با وجود این، از زمانی که این کشور در دهه ۱۹۵۰ میلادی درهای خود را به روی جهان بیرون باز کرد، مکان‌های تاریخی آن از مجسمه‌ها و نقاشی‌های باستانی، پنجره‌های تزیینی و حتی درها خالی شده‌اند. بسیاری از این یادگارهای ارزشمند تاریخی با کمک مقامات فاسد برای تغذیه بازارهای هنری در آمریکا، اروپا و دیگر نقاط جهان به سرقت رفتند.

ارین ال. تامپسون (Erin L. Thompson)، استاد جرایم هنری در این باره می‌گوید: به گمانم یک تغییر جهانی روی داده است. بسیاری کشورها خواهان بازگشت آثار تاریخی خود شده‌اند و نپال در این جا از لحاظ حقوقی موقعیت فوق‌العاده‌ای دارد چون هیچوقت صادرات این آثار را مجاز نکرده بود.

در سال جاری میلادی تاکنون ۶ یادگار تاریخی به نپال مسترد شده‌اند و مقامات این کشور خواهان بازگشت میراث مسروقه بیشتر از فرانسه، آمریکا و انگلیس هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟