گذر یک دنباله‌دار درخشان از کنار زمین پس از 70 هزار سال


گذر یک دنباله‌دار درخشان از کنار زمین پس از 70 هزار سال

دنباله‌دار تازه کشف شده به نام لئونارد (Leonard) که به شکل یک گوی یخی سبز روشن خواهد بود، آسمان شب را برای اولین بار در 70 هزار سال گذشته طی ماه جاری میلادی روشن می‌کند.

صراط:

دنباله‌دار تازه کشف شده "لئونارد" قرار است اواخر این ماه آسمان را روشن کند. این گوی یخی به رنگ سبز روشن، برای اولین بار پس از ۷۰ هزار سال از کنار زمین می‌گذرد.

گذر یک دنباله‌دار درخشان از کنار زمین پس از 70 هزار سال

به گزارش اسپیس، این شیء آسمانی با نام علمی "C/۲۰۲۱ A ۱" توسط یک ستاره شناس به نام "لئونارد" در تاریخ ۳ ژانویه ۲۰۲۱ کشف شد.

این رویداد در آسمان نیمکره شمالی قبل از سپیده دم با تلسکوپ و با دوربین دوچشمی در مکان‌هایی که شب است، قابل مشاهده خواهد بود، زیرا در طول ماه دسامبر درخشندگی آن افزایش می‌یابد.

ستاره شناسان می‌گویند که در اواخر ماه جاری حتی ممکن است بتوان این توپ یخی سبز روشن را برای مدت کوتاهی اندکی پس از غروب خورشید مشاهده کرد.

این دنباله‌دار دارای یک دُم سبز رنگ است، زیرا سنگ‌های یخی آن هرچه به خورشید نزدیک‌تر می‌شود، گرم می‌شوند و ابتدا غباری آبی رنگ، سپس زرد رنگ یا سفید رنگ و در نهایت سبز رنگ از خود ساطع می‌کنند.

وقتی دنباله آن به رنگ سبز درمی‌آید، به این معنی است که این دنباله‌دار به اندازه کافی گرم شده است و حاوی مقدار زیادی سیانید و کربن دیاتومیک است و احتمال تجزیه آن در بالاترین حد خود قرار دارد.

مردم آمریکای شمالی و نیم‌کره جنوبی در تاریخ ۱۴ دسامبر دارای بهترین منظره از این رویداد هستند و احتمالاً این دنباله‌دار در بالای افق پس از غروب خورشید برای آن‌ها قابل مشاهده است.

بسته به اینکه در کجای جهان هستید، حتی ممکن است فرصتی برای دیدن "لئونارد" در روز کریسمس در افق جنوب غربی پس از غروب خورشید وجود داشته باشد.

این دنباله‌دار که انتظار می‌رود درخشان‌ترین دنباله‌دار سال ۲۰۲۱ باشد، حتی حساب توییتر نیز برای خود دارد تا رصدگران بتوانند در مورد مکان آن به روز باشند.

این دنباله‌دار توسط "گرگوری جی لئونارد" که یک ستاره شناس است در تاریخ سوم ژانویه در رصدخانه فروسرخ "مونت لمون" در آریزونا کشف شد و با نام "C/۲۰۲۱ A ۱" فهرست بندی شد.

این دنباله دار احتمالاً پس از کریسمس از نظر‌ها پنهان خواهد شد و در تاریخ ۳ ژانویه ۲۰۲۲ در فاصله ۹۲ میلیون کیلومتری به نزدیک‌ترین نقطه خود به خورشید خواهد رسید و هنگامی که خورشید را دور بزند، از منظومه شمسی به مداری تقریبا هذلولی پرتاب می‌شود و دیگر دیده نخواهد شد.

این دنباله‌دار از زمان کشف تاکنون به سمت خورشید و زمین نزدیک شده است، اما جرم بسیار کم نوری است.

گفتنی است که اغلب دنباله‌دار‌ها در تلسکوپ‌های آماتور بسیار کم نور هستند، اما دنباله‌دار "لئونارد" برای مدت کوتاهی در ماه دسامبر قرار است آسمان شب را روشن کند.

"لئونارد" باید در تاریخ ۱۲ دسامبر، زمانی که حدود ۳۵ میلیون کیلومتر با زمین فاصله خواهد داشت، در نزدیک‌ترین و درخشنده‌ترین حالت خود باشد.

این دنباله‌دار هنگامی که برای اولین بار مشاهده شد، بسیار کم نور بود و حدود ۱۶۰ هزار بار کم نورتر از کم نورترین ستاره‌هایی بود که با چشم غیر مسلح دیده می‌شوند. با این حال، قدر ظاهری آن ممکن است در اوج روشنایی خود به حدود چهار یا پنج برسد، به اندازه‌ای که با چشم غیرمسلح قابل مشاهده باشد، اگرچه مانند دنباله‌دار "نئووایز" (NEOWISE) در سال ۲۰۲۰ بسیار نزدیک به افق خواهد بود.

سال گذشته دنباله‌دار "نئووایز" در آسمان شب در اکثر نقاط جهان قابل مشاهده بود که آن را به یکی از درخشان‌ترین دنباله‌دار‌های قابل مشاهده با چشم غیرمسلح در سال‌های اخیر تبدیل کرد.

دنباله‌دار "لئونارد" مداری هذلولی دارد، به این معنی که وقتی از خورشید بگذرد از منظومه شمسی به بیرون پرتاب می‌شود و دیگر هرگز از زمین دیده نمی‌شود. البته "لئونارد" همیشه در مسیری خارج از منظومه شمسی نبوده است و یک دوره مداری تقریباً ۷۰ هزار ساله داشته است.

"لئونارد" به احتمال زیاد آخرین بار حدود ۷۰ هزار سال پیش از درون منظومه شمسی بازدید کرده است.

دنباله‌داری که قبلاً هرگز از کنار خورشید رد نشده است، به عنوان مثال دنباله‌داری که در "ابر اورت" در لبه منظومه شمسی ایجاد شده است، پوشیده از مواد فرار از جمله کربن دی‌اکسید، نیتروژن و کربن مونوکسید است که با نزدیک شدن به خورشید تبخیر می‌شوند. این موجب پیدایش یک دوره بسیار درخشان می‌شود، اما با نزدیک شدن به زمین و خورشید، سرعت آن کاهش می‌یابد و این امر باعث می‌شود که با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نباشد.

با این حال، دنباله‌داری مانند "لئونارد" که قبلاً خورشید را دیده است، به احتمال زیاد می‌تواند با نزدیک‌تر شدن، درخشندگی خود را حفظ کند.

"لئونارد" همچنین دنباله‌داری است که به سرعت در حال حرکت است و سرعت آن ۲۵۴ هزار و ۳۹۹ کیلومتر در ساعت یا ۷۰.۶ کیلومتر در ثانیه است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...