تشدید آلایندگی هوا و تصمیم گیری کمیته اضطرار البرز


تشدید آلایندگی هوا و تصمیم گیری کمیته اضطرار البرز

کرج - ایرنا - استقرار دوباره پدیده وارونگی و افزایش آلاینده های هوا در استان البرز با نشست ویژه و تصمیم گیری کمیته اضطرار آلودگی هوا در این استان همراه شد.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان البرز شامگاه یکشنبه در حاشیه برگزاری هشتمین کارگروه اضطرار آلودگی هوای استان البرز به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به اعلام هواشناسی استان مبنی براستمرار پایداری هوا ازروز یکشنبه تا روزجمعه ۱۹ آذرماه جاری وافزایش غلظت آلاینده ها و قرارگیری در وضعیت ناسالم برای تمامی گروهها و درخواست دانشگاه علوم پزشکی این نشست به منظور اعمال ممنوعیت و محدودیت های موقت مکانی، زمانی و نوعی برگزار شد.
فردین حکیمی به مصوبات این کارگروه اشاره کرد و افزود: در این نشست مصوب شد که پلیس راهور در تشدید برخورد قانونی باخودروهای دودزا وفاقد برچسب معاینه فنی اعم از شخصی یا دولتی و موتور سیکلت و تشدید نظارت بر مراکز معاینه فنی توسط پلیس راهور پلیس اقدامات لازم را داشته باشد.

وی اظهار داشت: همچنین شهرداری ها و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز از تردد وسایل حمل و نقل عمومی که آلایندگی قابل رؤیت دارند (مینی بوس، اتوبوس، ون، تاکسی) از محل توقفگاه‌ها (مانند توقفگاه‌های شبانه اتوبوس‌های شرکت واحد) و پایانه‌های حمل و نقل برون شهری جلوگیری کنند.

وی گفت: گشت‌ انتظامی‌، گشت‌ اتوبوسرانی‌ و تاکسیرانی‌، مؤسسات‌ تاکسی‌سرویس‌، خودروهای‌ فوریت‌های‌ پزشکی‌ و پزشکان‌، جانبازان‌ و بیماران‌ خاص‌، خودروهای ‌امداد (آتش‌نشانی‌، امداد آب‌، برق‌، گاز، پست‌ و مخابرات‌) و خودروهای‌ حمل‌ زباله‌ شهرداری‌ها از محدودیت‌های‌ اعمال‌ شده‌ مستثنا هستند.
حکیمی ادامه داد: همچنین تمام شهرداری‌ ها بایستی از انجام تمم فعالیت‌های عمرانی که موجب تشدید آلودگی هوا می‌شود، مانند ساخت وسازهای شهری، راهسازی و پروژه های عمرانی خودداری کرده و اورژانس و هلال احمر نیز نسبت به استقرار پایگاه های سیار فوریت های پزشکی (اورژانس) و هلال احمر با جانمایی مناطق آلوده تر و پرتردد به منظور کاهش زمان دسترسی به پایگاه‌ها اقدام کنند.

وی در ادامه با اشاره به لزوم تهیه و توزیع و الزام استفاده از نقاب (ماسک‌) استاندارد توسط‌ کارکنانی که حضور جسمی (فیزیکی) در سطح شهر به عنوان وظیفه خدمتی آنها مشخص شده، اضافه کرد: سازمان صنعت و معدن و حفاظت محیط زیست استان البرز نیز بایستی اطلاع رسانی و هماهنگی برای تعطیلی موقت واحدهای صنعتی، کارخانه‌ها و مراکز مؤثر در تشدید آلودگی هوا (منجمله معادن شن و ماسه و معادن کوهی، ریخته گری ها، واحدهای تولید بتن آماده، کارخانه تولید آسفالت) و نظارت بر اجرای مصوبه توسط محیط زیست را در دستور کار خود قرار دهند.
حکیمی ممنوعیت استفاده از سوخت مایع در نیروگاه منتظر قائم و صنایع مجاور کلانشهرکرج وتأمین سوخت گاز موردنیاز نیروگاه‌ها و سایر واحدهای متصل به شبکه گازرسانی که فعالیت آنها در این شرایط ضروری است، موافقت با مرخصی افرادی که دارای مشکلات تنفسی و قلبی هستند و همچنین مرخصی اولیای کودکانی که به مهدکودک می روند و همچنین ممنوعیت استفاده از نفت کوره توسط ۲۳ واحد صنعتی اعلام شده از سوی شرکت پخش فرآورده های نفتی البرز از جمله کارگاه های ریخته گری صنفی را از دیگر مصوبات این کارگروه برشمرد.

وی، افزایش میزان توزیع بنزین یورو ۴ در سطح جایگاههای استان تا پایان شرایط اضطرار توسط شرکت پخش فرآورده های نفتی، کاهش فعالیتهای بدنی بیماران قلبی و ریوی و مبتلا به آسم به خصوص درفضای باز، خودداری ازخروج غیرضروری ازمنزل، رعایت الگوی مصرف سوخت ودقت لازم دراستفاده ازوسایل حرارتی آبگرمکن، بخاری وتأسیسات گرمایشی و کاهش استفاده ازوسایل نقلیه شخصی و استفاده ازوسایل همگانی را از دیگر مصوبات هشتمین کارگروه اضطرار آلودگی هوا در استان البرز عنوان کرد.

همچنین ابوالفضل فانی معاون امور هماهنگی استانداری البرز در این نشست دستگاه های را موظف به انجام طرح های پیشگیرانه و خدمات رسانی ویژه به مردم کرد.
بر اساس اعلام ایستگاه های سنجش آلودگی هوای استان در شامگاه روز یکشنبه وضع کیفی هوای شهرستان های کرج فردیس برای تمام گروه ها ناسالم است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس